Hyundai uruchamia platformę Re:Style w Europie i ogłasza współpracę z Jeremym Scottem
Producent samochodów i amerykański projektant wspólnie przekraczają granice projektowania i upcyklingu. Marka Hyundai w ramach platformy Re: Style podjęła współpracę z Jeremym Scottem. Razem dbają o zrównoważony rozwój w modzie.
Ubrania i akcesoria wykonane z poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa pochodzących ze starych samochodów? A może z trzciny cukrowej, zbóż, oleju albo plastikowych butelek poddanych recyklingowi? Takie projekty tworzy Jeremy Scott, którego do współpracy zaprosiła marka Hyundai. Efektem jest uruchomienie w Europie platformy Re:Style, zajmującej się gospodarką o obiegu zamkniętym.
Re:Style: Kreatywna ewolucja mody
Projekt Re:Style powstał w 2019 roku w Nowym Jorku jako platforma promująca ideę upcyklingu i zrównoważonego rozwoju. Jej założeniem jest rewitalizacja materiałów i odpadów oraz ich ponowne wykorzystanie. Takie działanie przynosi korzyści środowisku nie tylko poprzez redukcję zanieczyszczeń i ochronę zasobów, ale też promuje nowe, przyjaźniejsze planecie praktyki i technologie oraz zachęca do innowacji w tym obszarze. Oprócz tego tworzy nowe miejsca pracy, między innymi związane z recyklingiem.
Jako pierwsza z Re:Style współpracowała Maria Cornejo. Projektantka od lat zajmująca się modą eko stworzyła kolekcję ubrań z odpadów pochodzących z wnętrz samochodów, takich jak skórzane tapicerki. Rok później Re:Style podjęło współpracę z sześcioma projektantami oraz londyńskim sklepem Selfridges. Z kolei w 2021 roku Hyundai połączył siły z L’Eclaireur w Paryżu oraz Boontheshop w Seulu, dając tym samym platformie międzynarodowy rozgłos i zasięg.
W tym roku Jeremy Scotta dla Re:Style stworzył wyjątkową kolekcję mody. Początkowo zaprezentowano ją w formie wystawy w Seulu, następnie w Amsterdamie. By jak najlepiej pokazać ewolucję Re:Style, zestawiono ją z projektami autorstwa Cornejo.
Jeremy Scott dla Hyundai Re:Style
Scott słynie z niepohamowanej wyobraźni. Wystarczy przypomnieć kolekcje sygnowanego jego własną marką, czerpiące z popkultury, bawiące się znanymi logotypami. Albo projekty Scotta dla domu mody Moschino, którego był wieloletnim dyrektorem kreatywnym – te inspirowane McDonaldem, środkami czystości czy popularnymi postaciami z kreskówek. Scott wypuszczał modelki na wybieg ubrane w bukiety kwiatów, sukienki wycinanki lub jako żywe dzieła sztuki. Ubierał na scenę Madonnę, Rihannę, Lady Gagę i Björk. Nic więc dziwnego, że koreański producent samochodów, którego ideą jest hasło „Postęp dla ludzkości”, połączył siły z Amerykaninem. Scott, nazywany Jeffem Koonsem świata mody, nie boi się przekraczania granic ani eksperymentów.
Kolekcja stworzona przez projektanta jest czymś znacznie więcej niż modą użytkową. Jej zadaniem jest także szerzenie świadomości na temat zrównoważonego rozwoju. Tkaniny czy materiały będące pozostałością po produkcji samochodów zostały wykorzystane ponownie jako nici, akcesoria, kieszenie.
Jak przyznaje projektant, ta współpraca współgra z jego postrzeganiem zrównoważonego rozwoju w modzie, czyli z tworzeniem odzieży, którą chce się zachować na długo, podziwiać i następnie przekazać przyjaciołom lub rodzinie, by służyły w kolejnych latach. Dlatego też przy tworzeniu kolekcji dla Re:Style poszedł o krok dalej i niektóre z odpadów, jak opony, kierownice, kluczyki czy tylne światła i wycieraczki, przekształcił w ekstrawaganckie kreacje, którym bliżej do artystycznych instalacji niż zachowawczego ready-to-wear.
Srebrne klamki wykorzystano jako zdobienia, zmultiplikowane logo Hyundaia zostało zamienione w pasek podkreślający talię, a z różnokolorowych kabli zrobiona została długa do ziemi suknia. – Nigdy wcześniej nie tworzyłem ubrań z części samochodowych, więc było to dla mnie kompletnie nowe i wyjątkowe wyzwanie – mówi projektant.
Hyundai z myślą o przeszłości, teraźniejszości, przyszłości
Idea upcyklingu bliska jest marce Hyundai. Ma też związek z koreańskim dziedzictwem firmy, czyli przywiązaniem do tradycji, zachowywaniem starych materiałów, a następnie wykorzystywaniem ich do stworzenia czegoś nowoczesnego, co będzie służyć kolejnym pokoleniom. Ze sprawą tego, co pozostawimy następnej generacji, związany jest także projekt Re:Style – daje impuls do zwrócenia uwagi na to, jakimi samochodami jeździmy, w jaki sposób robione są nasze ubrania, kto je tworzy i gdzie oraz jak konsumpcja wpływa na planetę.
Tym samym Huyndai zachęca też do kreatywności oraz innowacyjnego myślenia o ponownym wykorzystywaniu odpadów (między innymi właśnie w projektowaniu) oraz do wspierania gospodarki o obiegu zamkniętym. To ważna część strategii marki dotycząca tworzenia wspólnych wartości (Hyunday CSV, czyli Creating Shared Value). Hyundai zapowiada, że w przyszłości projekt Re:Style będzie dotyczył nie tylko mody, ale także architektury i muzyki.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.