Znaleziono 0 artykułów
20.10.2024

Choreograf i tancerz Wojciech Grudziński dekonstruuje klasyczny balet

20.10.2024
(Fot. Alicja Lesiak)

Wojciech Grudziński na scenie wciela się w słynnych baletmistrzów, by uwolnić ich queerową tożsamość, tańczy z mamą albo przez cały spektakl ćwiczy ukłony. Tancerz skończył szkołę baletową, by potem, jako choreograf po zagranicznych uczelniach, nieustannie otwierać taniec klasyczny na nowe obszary.

Wyjechałem do Holandii od razu po dyplomie w szkole baletowej, żeby studiować w Codarts Rotterdam Dance Academy w Holandii – opowiada warszawiak Wojciech Grudziński. – Chciałem uczyć się choreografii, ale uczelnia zamknęła wydział choreograficzny, przypadek zadecydował, że kontynuowałem edukację w kierunku tancerza. To była w dalszym ciągu dość konserwatywna edukacja taneczna, choć skoncentrowana na współczesnych technikach.

Wojciech Grudziński: Sięgam w swoich pracach do tańca klasycznego, ale bardziej od estetyki interesuje mnie ukryta problematyka baletu

(Fot. Alicja Lesiak)

Program opierał się na twórczości wybitnych choreografów, jak Hans van Manen, Ed Wubbe, Jiří Kylián. – Na trzecim roku pracował z nami Itamar Serussi, choreograf z Izraela, i to było przełomowe spotkanie. Z fascynacją patrzyłem, jak działa choreograficznie z mocno skodyfikowanym materiałem i w jaki sposób go dekonstruuje. Inspirującym doświadczeniem był też warsztat z Ivo Dimchevem w 2016 roku, działającym pomiędzy operą, a tańcem. – Sprawił, że zacząłem myśleć i pracować nad pierwszą solową pracą, a potem zrobiłem swój solo projekt w poznańskim Browarze, kuratorowanym przez Joannę Leśnierowską. Zaczął się mój proces emancypacji z szuflady: tancerz-rzemieślnik, otworzyła się droga choreograficzna – wspomina.

Praca z rozmontowywaniem klasycznych figur baletowych stała się jego metodą. – Sięgam w swoich pracach do tańca klasycznego, ale bardziej od estetyki interesuje mnie ukryta problematyka baletu – hierarchia, tresura, gonienie za doskonałością i to, co z tego wynika. Kodyfikacja tańca klasycznego, którą staram się kwestionować, podważać.


(Fot. Kulesza & Pik)

Cały tekst znajdziecie w październikowym wydaniu „Vogue Polska” poświęconym dziedzictwu. Zamów numer już dziś z jedną z dwóch okładek do wyboru na vogue.pl.

Anna Sańczuk
  1. Ludzie
  2. Portrety
  3. Choreograf i tancerz Wojciech Grudziński dekonstruuje klasyczny balet
Proszę czekać..
Zamknij