Przekroczyć ograniczenia
Harmonia, funkcjonalność, prostota –Mitsubishi Eclipse Cross spełnia najważniejsze cechy japońskiego designu. Nic więc dziwnego, że kompaktowy SUV coupe o sportowym zacięciu otrzymał prestiżową nagrodę Good Design 2018 przyznawaną przez Japoński Instytut Promocji Wzornictwa.
„Odważny profil jest bardzo wyrazisty. Bardzo charakterystyczna linia ostro wcina się w boki i kieruje uwagę na detale: z jednej strony wzdłuż tej linii umieszczone są klamki drzwi, podkreślające jednolitą kompozycję, z drugiej zaś – poziomo dzieli ona tylne okno, aby zapewnić dobrą widoczność. Byliśmy również pod wrażeniem sposobu, w jaki stylizacja wykorzystuje różne przekroje dla przednich i tylnych krawędzi dachu, aby stworzyć sylwetkę przypominającą coupe, a jednocześnie zapewnić przestrzeń kabiny i komfort wymagany w SUV” – czytamy w uzasadnieniu decyzji jury Good Design Award, które przyznało wyróżnienie Mitsubishi Eclipse Cross. Już od 1957 roku nagroda jest w Japonii jedynym kompleksowym systemem oceny i uznania w ramach Systemu Selekcji Dobrych Projektów (Good Design Product Selection System), znanego jako system G Mark. Ten symbol doskonałego wzornictwa należy się tylko produktom, przedmiotom i przestrzeniom, które spełniają surowe wymogi japońskiego designu. Wyróżnieniem Good Design Award mogą się poszczycić innowacyjne wynalazki, rzeczy, które łączą funkcjonalność z piękną formą, projekty poprawiające jakość życia ludzi.
Nagrodzony Mitsubishi Eclipse Cross, kompaktowy SUV coupe, wpisując się w tradycję wysublimowanego japońskiego designu, jednocześnie stanowi dla marki krok w przyszłość. Już sama jego nazwa świadczy o nowatorskim charakterze. Człon „Eclipse” nawiązuje do sportowego pojazdu, produkowanego w latach 90. przez Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych. Zgrabny, zwrotny i superszybki Eclipse stał się symbolem beztroskiego stylu życia, a potem za sprawą występu w „Szybkich i wściekłych” – modelem kultowym. Nazwa tamtego modelu, a także najnowszego SUV-a, to hołd złożony Elipse’owi, najszybszemu koniowi wyścigowemu w historii. Urodzony w XVIII wieku podczas zaćmienia słońca, wygrywał wszystkie gonitwy z kilkunastometrową przewagą. Szacuje się, że geny tego niezwyciężonego czempiona można obecnie znaleźć u 85 proc. koni wyścigowych na świecie. Legendarny zwycięzca tchnął duszę także w sportowe samochody. W nowym modelu Mitsubishi „zaćmienie” łączy się ze słowem „cross”. Ten samochód nic sobie nie robi z ograniczeń. Brawurowo je przekracza, nie boi się wyzwać, jest gotów, by budować nową legendę. Mitsubishi Eclipse Cross przekracza także granice kategorii, przynależąc jednocześnie do świata SUV-ów, aut sportowych i modeli coupe.
Ten model mogła stworzyć tylko marka Mitsubishi, utożsamiona z doskonałością. Jedna z dum Japonii ma swoją siedzibę w Tokio, a jej samochody można już kupić w 160 krajach świata. Firmę założył w 1870 roku Yataro Iwazaki. W ciągu 150 lat historii koncernu, Mitsubishi mierzyło się z wyzwaniami produkcji dla lotnictwa i stoczni, ale to samochody, tworzone od stu lat, okazały się największą miłością tokijskich twórców. Kojarzone z symbolem trzech diamentów samochody, słyną z bezpieczeństwa, komfortu i niezawodności, które nie ustępują perfekcji designu, rekordowym parametrom i sportowym osiągom. Od kiedy w 1960 roku powstał pierwszy powojenny czterokołowy samochód firmy Mitsubishi (całkowicie nowy Mitsubishi 500), marka systematycznie wprowadza na rynek modele przeznaczone dla najbardziej wymagających kierowców. Takich, którzy ceniąc ponad wszystko komfort jazdy, nie chcą rezygnować z wyrafinowanego wzornictwa. Ten postulat został w 2017 roku sformułowany strategicznym sloganem „Drive your Ambition”. Hasło wskazuje na połączenie osobistego zaangażowania i ekspansywnego nastawienia oraz odzwierciedla stały dialog między marką, a jej klientami.
Najnowszy mistrz Mitsubishi – Eclipse Cross – jest dopełnieniem dwóch pozostałych SUV-ów marki, ASX oraz Outlandera. Wpisuje się w kategorię kompaktowego SUV-a coupe, ale reprezentuje sobą o wiele więcej. Projektanci modelu nie zapomnieli o sportowym dziedzictwie Mitsubishi, wyposażając miejski model w parametry auta niemal wyścigowego. Nic w tym dziwnego, skoro w 29-letniej historii najsłynniejszego rajdu świata – Rajdu Dakar, który uchodzi za najtrudniejszą dla człowieka i samochodu próbę sportową, najbardziej utytułowanym samochodem jest Mitsubishi Pajero. Ma na swoim koncie dwanaście zwycięstw (w tym notowane przez ostatnie siedem lat z rzędu), a aż w pięciu edycjach Dakaru wszystkie miejsca na podium przypadły zawodnikom zasiadającym za kierownicą Pajero.
W nawiązaniu do tej tradycji, a także nazwy modelu, premierowa prezentacja Eclipse Cross w Polsce odbyła się na Torze Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu. Wzięła w niej udział ambasadorka marki Anna Cieślak. Czym wyróżnia się nowy samochód? Precyzję prowadzenia gwarantują sztywne, choć komfortowe zawieszenie oraz najnowsza generacja znanego z Mitsubishi Lancera Evolution układu kontroli napędu na 4 koła – Super-All Wheel Control. Jako że słowem-kluczem dla Mitsubishi Motors jest „bezpieczeństwo”, zastosowano w modelu konstrukcję RISE rozpraszająca energię podczas zderzenia.
Na pokładzie auta znajdziemy m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych, który ostrzega o ryzyku kolizji, ogranicza jej skutki, a nawet potrafi jej zapobiec dzięki funkcji automatycznego hamowania awaryjnego. Kolejne rozwiązania to system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem, mamy tu adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi, elektryczny hamulec postojowy czy system kamer dookólnych, z których komputer komponuje na ekranie centralnym obraz pokazujący samochód „z lotu ptaka”.
Dbałość o design także wyróżnia markę. Projekt ma zaskakiwać, zachwycać, zniewalać. Wśród nowoczesnych rozwiązań projektowych warto wyróżnić wyraziste, zarazem ostre i miękkie linie, doskonałe wkomponowanie bezwzględnej funkcjonalności w stylistyczną głębię, perfekcyjnie wtopione w nadwozie SUV-a akcenty sportowe w postaci wydłużonej linii maski i opadającego w tył dachu z „podwójną bańką” służącą poprawie aerodynamiki i zwiększeniu przestronności kabiny bez konieczności stosowania przytłaczających kształtów, a także wielki rozstaw osi i inteligentnie rozwiązana koncepcja optycznie dwudzielnej klapy bagażnika. Dzieło wieńczy niespotykany w motoryzacji sposób lakierowania nadwozia, dający trójwymiarowy efekt głębi (kolor P62 – diamentowa czerwień).
Z równą pieczołowitością zadbano o wnętrze. Jego serce stanowi kokpit, nazywany przez projektantów Mitsubishi „płaszczyzną porozumienia”. Zastosowano bowiem podział funkcjonalny na górną, informacyjną część oraz dolną, wykonawczą. Dodatkowy atut to pełna łączność elektroniczna ze światem zewnętrznym, integracja dla najpopularniejszych systemów operacyjnych smartfonów oraz innych urządzeń przenośnych, a także przyjazne metody użytkowania tych rozwiązań, jak chociażby najwyższej jakości wyświetlacz dotykowy, czy sterownik gładzikowy (touchpad), działający dokładnie jak jego odpowiednik w laptopie.
Nie zrezygnowano także z osiągów. Ultranowoczesny silnik benzynowy ma bezpośredni wtrysk paliwa do komór spalania, i, co bodaj najważniejsze, spełnia z nadwyżką wszystkie obecne i większość dopiero zapowiadanych wymagań związanych z czystością spalin i ilością zużycia paliwa. Silnik Eclipse Cross może być połączony z napędem tylko na oś przednią lub na obie osie. W tym drugim przypadku Mitsubishi szczodrze czerpało z doświadczeń gromadzonych przez 80 lat produkcji aut 4x4, ale też z 30-letniej tradycji inteligentnego sterowania dostarczaniem napędu do każdego z czterech kół (dowodem na mistrzostwo konstruktorów było pięć tytułów mistrzowskich w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata). Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – Auto, Gravel („szuter”) oraz Snow („śnieg”).
Niemniej ważne są dostosowanie formy do funkcji, otwartość na potrzeby kierowców, a także korzystne skalkulowanie kosztów samochodu. Bogate wyposażenie (w tym automatyczne światła drogowe, system ograniczający skutki kolizji czołowych FCM, system ostrzegający o nieplanowanej zmianie pasa ruchu LDW, tempomat ze sterowaniem w kierownicy, automatyczną klimatyzację, 16-calowe aluminiowe obręcze kół, 7 poduszek bezpieczeństwa, radioodtwarzacz CD/MP3, czujnik deszczu, przyciemniane szyby, relingi dachowe czy podgrzewane boczne lusterka) można znaleźć już w podstawowej wersji. Pozostaje tylko wybrać drogi i bezdroża, które pozwolą pokazać pełnię możliwości Mitsubishi Eclipse Cross.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.