Westfield Good Festival – święto zrównoważonej mody, kuchni zero waste i ekonawyków
Małymi krokami w stronę dobrych zmian. Westfield Good Festival okazał się kopalnią wiedzy i inspiracji, jak żyć i konsumować bardziej świadomie.
„Każda rozmowa o przyszłości mody, kulisach fast fashion, ekoinnowacjach i nowych technologiach poszerza nasze rozumienie świata i zwiększa świadomość wyzwań i pułapek branży oraz naszych odzieżowych nawyków i fiksacji”, napisała na swoim Instagramie Katarzyna Zajączkowska z @odpowiedzialnamoda tuż po konferencji „Moda przyszłości, przyszłości mody” powered by „Vogue Polska”. Spotkanie zainaugurowało oficjalnie tegoroczny Westfield Good Festival, który już po raz drugi zachęcał odwiedzających Westfield Mokotów do przyjrzenia się swoim codziennym nawykom i zastanowienia się, co zrobić, by żyć w bardziej zrównoważony sposób.
Co technologia zmienia w projektowaniu ubrań
Konferencja była jednym z wielu festiwalowych wydarzeń, które miały za zadanie poszerzyć wiedzę osób, które już wcześniej interesowały się zagadnieniami ekomody, oraz zainspirować do zmian tych, którzy być może wahają się lub nie wiedzą, jak wykonać pierwszy krok. Zuzanna Krzątała, sustainability manager „Vogue Polska”, opowiedziała o najnowszych trendach i innowacjach w dziedzinie zrównoważonej mody, takich jak nowoczesne materiały, wykorzystanie sztucznej inteligencji w przemyśle odzieżowym czy wprowadzenie rozwiązań, które pomagają redukować ślad węglowy. Temat wykorzystania potencjału AI podjęła w kolejnym panelu także Jowita Michalska, ekspertka w dziedzinie innowacji cyfrowych i CEO Digital University. Dzięki niej uczestnicy dowiedzieli się więcej o wpływie nowych technologii na modę, a także o inteligentnych ubraniach i narzędziach wpływających na jeszcze bardziej świadome wybory konsumenckie.
Tipy na lepszą relację z własną szafą
Z kolei gościniami panelu „Drugie życie mody” były: Katarzyna Zajączkowska – edukatorka, autorka podcastu „Odpowiedzialna moda” i książki o tym samym tytule, wykładowczyni ekoprojektowania i sustainable fashion oraz ekspertka Okrągłego Stołu dla Zrównoważonej Mody pod auspicjami ONZ, Katarzyna Zawadzka – aktorka filmowa, telewizyjna i teatralna, entuzjastka i ekspertka mody vintage, oraz Barbara Oramus – główna projektantka marki Elementy. Stał się on okazją do wymiany nie tylko poglądów, lecz także sprawdzonych „tipów na lepszą relację z klimatem i własną szafą”, jak napisała Zajączkowska. Rozmowa ekspertek pomogła także znaleźć odpowiedzi na pytania o kierunek mody przyszłości (Katarzyna Zawadzka podkreśliła, że musi być ona przede wszystkim odpowiedzialna), o to, czy technologia okaże się pomocna w rozwiązaniu problemów środowiskowych, oraz o to, czy da się pogodzić sprzeczne interesy branży mody z koniecznością ochrony planety.
Upcykling, recykling i wymianki ciuchów
Moda przyszłości to jednak nie tylko innowacyjne rozwiązania, lecz także wykorzystywanie zasobów, które już mamy. Podczas konferencji rozmawiano więc również o drugim obiegu ubrań, ich recyklingu i upcyklingu. Uczestnicy mogli wprowadzić nowo zdobytą wiedzę od razu w życie i w ramach Influencer Swap Market zajrzeć (dosłownie!) do szaf znanych i lubianych influencerów i influencerek, którzy wspólnie promowali ideę zakupów z drugiej ręki. Była to niepowtarzalna okazja do upolowania odzieżowych perełek m.in. od Kasi Szymanowicz, Anny Nowak-Krzywińskiej, Marty Waluk czy Jackoba Buczyńskiego. Cały dochód ze sprzedaży został przekazany Mokotowskiemu Centrum Zdrowia Psychicznego.
W ograniczeniu odpadów i świadomej konsumpcji pomaga także dbanie o odzież i dodatki, by służyły nam jak najdłużej. Przypomniały o tym warsztaty z czyszczenia butów z woshwosh (obuwie to jedna z najtrudniejszych do recyklingu części garderoby), podczas których można było nie tylko dać ulubionym sneakersom drugie życie, lecz także oddać buty dla potrzebujących kobiet i dzieci.
Miesiąc odpowiedzialnej mody
Kwiecień od lat, nie tylko dzięki obchodom Dnia Ziemi, kojarzy się z troską o środowisko naturalne i promowaniem wiedzy na temat zrównoważonej mody. Duży wkład w szerzenie świadomości o odpowiedzialnej konsumpcji ma organizacja Fashion Revolution. Specjalnie dla Good Festival wraz z marką Elementy i usługą Snapwear stworzyła ona instalację pokazującą wpływ mody na środowisko pod nazwą „Paragon Wpływu Mody”. Przedstawiciele polskiego oddziału FR opowiedzieli przy tej okazji także o swoich działaniach z ostatniej dekady i wskazali, jak każdy z nas może włączyć się w transformację branży.
Moda to jednak nie jedyny obszar naszego życia, w którym możemy zminimalizować nasz wpływ na środowisko. To, w jak prosty sposób gotować w duchu zero waste, oszczędzać wodę i żywność promował m.in. TikTok Live Cooking Challenge, podczas którego do bezresztkowego gotowania zachęcali popularni tiktokerzy @haaipapi i @geczu, rywalizując ze sobą o tytuł mistrza niemarnowania żywności.
W strefie warsztatowej marka Ikea prezentowała wprowadzanie zrównoważonych rozwiązań w domu, oraz przybliżała kwestię prawidłowej segregacji odpadów i projektowania mebli, a perfumeria MO61 uczyła tworzenia własnych perfum. Każdy dzień festiwalu był więc wypełniony spotkaniami, zabawami, inspirującymi warsztatami i aktywacjami dla odwiedzających galerię w każdym wieku.
Organizacja WWF, partner Westfield Good Festival, pomogła natomiast zgłębić rolę wody w życiu na Ziemi i przyjrzeć się zagrożonym gatunkom. Wszystko to w bardzo przystępnej formie, która zachęcała do udziału przede wszystkim dzieci. Bo na edukację o środowisku nigdy nie jest za wcześnie – ani za późno.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.