Pod koniec listopada Nowy Teatr w Warszawie zaprasza na przegląd filmów Rainera Wernera Fassbindera. Ta bezpłatna retrospektywa to szansa na zanurzenie się w twórczości jednego z najważniejszych przedstawicieli nowego kina niemieckiego, który porusza takie tematy, jak alienacja, przemoc i nieustanne poszukiwanie miłości.
Rainer Werner Fassbinder, urodzony 31 maja 1945 roku, spędził dzieciństwo w internacie i na samotnych seansach filmowych, co miało kluczowy wpływ na jego przyszłą twórczość. W wieku 22 lat dołączył do grupy Action-Theater, którą szybko przekształcił w Anti-Theater. Współpracując z aktorami, takimi jak Hanna Schygulla czy Irm Hermann, stworzył wyjątkowy model pracy artystycznej, kręcąc imponującą liczbę 44 filmów w ciągu zaledwie 15 lat.
Fascynacja teatrem i przełamywanie tabu
Mimo że film stał się dla Fassbindera głównym środkiem wyrazu, nigdy nie zrezygnował z teatru. Statyczne ujęcia, szczególna choreografia i dialogi nadają jego filmom teatralny charakter. Reżyser, który otwarcie mówił o swojej biseksualności, przełamywał liczne tabu – podejmował wątki homoseksualności, przemocy oraz społecznych nierówności, traktując je jako tło do ukazywania złożonych ludzkich relacji.
Najważniejsze dzieła retrospektywy
Podczas przeglądu będzie można zobaczyć, m.in. film „Dzieciorób” z 1969 roku, który przyniósł Fassbinderowi rozpoznawalność, czy „Strach zżerać duszę” – opowieść o związku starszej Niemki z młodym Marokańczykiem, wyróżnioną na Festiwalu Filmowym w Cannes. Równie poruszający jest dramat „Martha” – historia złożonej relacji ofiary przemocy domowej i jej oprawcy, a także „Prawo silniejszego”, gdzie Fassbinder wcielił się w rolę inspirowaną biografią swojego kochanka, Armina Meiera.
Reżyser łączył w swoich dziełach wątki i postacie, które powracały w różnych filmach, nadając całości intertekstualny charakter. Inspirował się własnym życiem oraz historiami swoich bliskich, co widać na przykładzie „Prawa silniejszego” i „W roku 13 pełni”, filmie powstałym po tragicznej śmierci Meiera. Retrospektywa obejmuje również dokument „Fassbinder – kochaj, nie żądaj”, w którym reżyser opowiada o swojej wizji miłości i sztuki.
Kuratorki przeglądu: Jolanta Woszczenko, Renata Prokurat
Organizatorzy: Goethe-Institut Warschau, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Partner wydarzenia: Nowy Teatr
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.