Przyszłość luksusowej motoryzacji
Wraz z premierą Spectre, pierwszego w pełni elektrycznego samochodu, marka Rolls-Royce zapowiedziała elektryfikację całego portfolio do 2030 roku.
Prezentacja pierwszego w pełni elektrycznego samochodu otwiera nowy rozdział w historii Rolls-Royce Motor Cars. – Spectre wyznacza kierunek przyszłego rozwoju naszej marki i w pełni odpowiada na wezwania najbardziej wymagających osób: by podnieść jakość doświadczeń, jaką daje jazda z napędem elektrycznym – mówi Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars. Spectre to symbol świetlanej przyszłości. – To samochód, który ma wszystkie cechy, które stanowią o legendzie marki. Stworzony od podstaw jako nasz pierwszy w pełni elektryczny model, jest cichy, potężny i pokazuje, jak doskonale Rolls-Royce jest przygotowany do elektrycznej motoryzacji – dodaje Torsten Müller-Ötvös.
Najbardziej spektakularny model
Pracując nad modelem Spectre, zespół kreatywny Rolls-Royce Motor Cars inspirował się designem współczesnych jachtów – ich precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów czy zastosowaniem przewężeń. Dominujący wygląd samochodu to zasługa jego proporcji. Podział świateł to hołd złożony duchowemu przodkowi pojazdu, którym jest Phantom Coupé. Wyrazistość świateł pozycyjnych równoważy umieszczona poniżej grupa lamp z efektem pociemnianego chromu. W Spectre użyto najszerszego grilla Pantheon spośród wszystkich modeli marki. Podświetlany po zmroku przez 22 diody LED staje się znakiem rozpoznawczym samochodu. Razem z figurką Spirit of Ecstasy grill wzmacnia też rekordowy współczynnik oporu, czyniąc ze Spectre najbardziej aerodynamiczny samochód w historii Rolls-Royce Motor Cars. Najbardziej dominująca w sylwetce pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu brytyjskiego producenta jest jednak jego tylna część, której lampy stanowią element największego jednolitego fragmentu karoserii. Spectre jest również pierwszym od niemal wieku produkcyjnym dwudrzwiowym coupé wyposażonym w 23-calowe koła.
Spectre powstał na bazie Architektury Luksusu – stworzonej przez Rolls-Royce Motor Cars aluminiowej przestrzennej ramy. Z myślą o tym właśnie modelu inżynierowie marki – dzięki zastosowaniu wytłaczanego aluminium i zintegrowaniu baterii ze strukturą samochodu – przygotowali jej o 30 proc. sztywniejszą niż dotychczas wersję. W efekcie podłogę umieszczono w połowie pomiędzy strukturą progów, zaś pomiędzy podłogą a znajdującą się pod nią baterią ukryto kable i system kontroli klimatyzacji. Bateria pełni w tej konstrukcji rolę materiału wygłuszeniowego.
Pod rozgwieżdżonym niebem
Wnętrze Spectre kryje zaawansowane technologicznie elementy Bespoke. Po raz pierwszy w historii seryjnie produkowany Rolls-Royce został wyposażony w drzwi Starlight Doors z 5876 delikatnie rozświetlonymi „gwiazdami”. W specjalnej wersji ich dodatkową ozdobę mogą stanowić drewniane panele Canadel Panelling, których nazwa pochodzi od położonej na południu Francji zatoki, w której sir Henry Royce wraz z zespołem projektantów spędzali zimy. Nocnego akcentu nie zabrakło również na desce rozdzielczej, której stworzenie zajęło zespołowi marki dwa lata i aż 10 tys. godzin pracy. Umieszczona na niej tabliczka z nazwą modelu otoczona jest przez ponad 5500 gwiazd.
Miliony kilometrów testów
Wraz z modelem Spectre wdrożono system Decentralised Intelligence, odbierający informacje od najwyższej dotychczas liczby czujników. Zarządzają równie rekordową liczbą funkcji, a ich działanie udoskonalali najbardziej doświadczeni inżynierowie marki, których program jazd testowych obejmował 2,5 mln kilometrów. Wrażenia opisali jako „Rolls-Royce w wysokiej rozdzielczości”, zarówno w kwestii szybkości, jak i dokładności odpowiedzi silnika na warunki drogowe i pogodowe panujące na całym świecie. Program jazd testowych pozwolił również na dostrojenie do ery elektryfikacji systemu zawieszenia Planar. W efekcie, rozłączając poprzeczne stabilizatory, Planar pozwala każdemu kołu na niezależną pracę, zapobiegając tym samym wstrząsom i redukcji innych niedogodności. W przypadku zidentyfikowania konieczności skrętu Planar spaja z kolei wspomniane części i usztywnia amortyzatory. Sam zakręt monitoruje zaś 18 czujników.
Spectre trafi do pierwszych klientów w czwartym kwartale 2023 roku.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.