Gotowi na przyszłość
Bogata historia i przyszłość mobilności – ŠKODA udowadnia, że te dwa aspekty mogą iść w parze, przenosząc identyfikację marki na wyższy poziom. Odświeżone logo, unowocześniony znak graficzny i symboliczna kolorystyka – to najbardziej radykalna od 30 lat zmiana tożsamości korporacyjnej.
Metamorfoza stanowi nieodłączny element istnienia każdej marki. Ale jak oddać hołd tradycji, jednocześnie idąc z duchem czasu? Przykład ŠKODY, której dziedzictwo sięga aż 1859 roku, pokazuje, że jest to jak najbardziej możliwe. – Dzięki naszemu nowemu CI przenosimy identyfikację całej marki na wyższy poziom. Ewoluuje nie tylko nasze portfolio, lecz także klienci. Postrzegamy to jako doskonałą okazję, by ŠKODA wpasowała się w dekadę transformacji i dostosowała swój wizerunek oraz styl do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Nasz nowy CI podkreśla nowoczesny i charakterystyczny design oraz wyraźnie pokazuje podejście ŠKODY do cyfryzacji – wyjaśnia Martin Jahn, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.
Odważnie w stronę jutra
Do opracowania nowej identyfikacji marki, czyli CI, zostali zaangażowani pracownicy z całej firmy (oczywiście pod opieką działu marketingu). Aby wybrać najlepszą wersję logo spośród łącznie aż 165 projektów, o opinię zapytano 2200 osób z sześciu kluczowych rynków – Czech, Niemiec, Indii, Izraela, Włoch i Norwegii. Jaki jest efekt największej od trzech dekad zmiany tożsamości ŠKODY?
Przede wszystkim zupełnie nowy wygląd zyskał znak słowny ŠKODA. Jego transformacja okazała się dla projektantów nie lada wyzwaniem ze względu na karon nad literą S (czyli charakterystyczny dla języka naszych południowych sąsiadów háček) stanowiący ważną część czeskiego dziedzictwa ŠKODY. W odmienionej wersji został on zintegrowany z pierwszą literą, dzięki czemu znak słowny jest łatwiejszy do rozpoznania i identyfikacji.
To jednak nie koniec zmian, bo stylizacja wykorzystuje też zupełnie inną typografię. Została oparta na symetrii i połączeniu okrągłych kształtów z bordiurami. Jak podkreślają reprezentanci marki, istotną zmianę stanowi również fakt, że w komunikacji marketingowej to właśnie znak słowny ŠKODA będzie teraz prezentowany znacznie częściej niż logo firmy.
Zmiany nie ominęły także logotypu marki – charakterystyczna „skrzydlata strzała” również została zdefiniowana na nowo i przedstawiona w uproszczonej wersji. Zrezygnowano z rzeźbionej grafiki 3D, idąc w stronę jeszcze bardziej zdigitalizowanej komunikacji. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ prostszy, dwuwymiarowy znak graficzny intensywniej oddziałuje na odbiorcę (zwłaszcza tego, który korzysta z urządzeń mobilnych). Łatwiej zintegruje się też z różnymi formatami. Przy okazji odświeżono kolorystykę identyfikacji – teraz w logo ŠKODY dominują dwa odcienie zieleni: Emerald and Electric Green. Ma to głębsze znaczenie, bowiem wybrane barwy symbolizują ekologię, zrównoważony rozwój oraz elektromobilność.
Nowy język projektowania i elektromobilność
– Dzięki nowej identyfikacji marki przygotowujemy się na przyszłość związaną z elektromobilnością i wyraźnie pozycjonujemy ŠKODĘ wśród konkurencji. Jednocześnie jeszcze mocniej wyróżniamy się na tle innych marek z Grupy Volkswagen – mówi Martin Jahn. – Model VISION 7S jest prekursorem naszego nowego języka projektowania, który w nadchodzących latach wprowadzimy w całym portfolio ŠKODY. Pragniemy, by nasze produkty stały się bardziej atrakcyjne dla klientów. Dzięki odmienionemu designowi wznosimy markę na wyższy poziom i dopasowujemy ją do nowych potrzeb oraz oczekiwań użytkowników. Szczególnie w odniesieniu do user experience (UX), kontaktu i całej podróży klienta – dodaje.
Kolejną ważną zmianą wprowadzaną stopniowo od 2023 roku jest nowy język projektowania – w ten sposób ŠKODA wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, jakie stawia przed nią era elektryczności i cyfryzacji. Definiują go wyraźne, zredukowane linie podkreślające minimalizm i wartość nowych modeli marki. Charakterystyczne elementy nowej stylistyki widoczne są w przodzie Tech-Deck Face oraz w ekologicznych materiałach wewnątrz.
Doskonałym odzwierciedleniem nowego języka projektowania marki jest model Vision 7S – przestronny elektryczny SUV, który pomieści aż siedmiu pasażerów, a jego wyjątkowe funkcje gwarantują najwyższy komfort podróży. Samochód jest oparty na platformie MEB Grupy Volkswagen i wyposażony w akumulator o pojemności 89 kWh. Zapewnia maksymalny zasięg ponad 600 kilometrów w cyklu WLTP.
ŠKODA zdecydowanie wspiera zrównoważony rozwój i wyraża to w wyznawanych przez siebie wartościach, m.in. stawia na energię elektryczną pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych. Zwrot w stronę elektromobilności marka potwierdza deklaracją, iż do 2026 roku wprowadzi na rynek trzy nowe, całkowicie elektryczne modele. Następne auta z takim napędem są w fazie przygotowania.
Według założeń do 2030 roku udział całkowicie elektrycznych samochodów w europejskiej sprzedaży ŠKODY wzrośnie do ponad 70 proc. Aby wesprzeć ten cel, marka w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje kolejne 5,6 mld euro w elektromobilność i 700 mln euro w cyfryzację. Przyszłość ŠKODY rysuje się więc w zielonych barwach.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.