Kampania społeczna „Osoba z_” startuje spektaklem „Łabędzie”
Czy chcielibyśmy być odbierani przez pryzmat tylko jednego określenia? Z pewnością nie, dotyczy to nas wszystkich. Kampania społeczna „Osoba z_” podkreśla, jak ważnie jest nieocenianie innych w sposób uproszczony, krzywdzący, odbierający godność.
„Jezioro Łabędzie” Piotra Czajkowskiego, jeden z najbardziej klasycznych baletów, doczekał się wielu interpretacji. Ale ta, którą można było oglądać w przestrzeni Bohema 2.8 w Warszawie, była naprawdę wyjątkowa. Spektakl „Łabędzie” w reżyserii i choreografii Tobiasza Sebastiana Berga został uhonorowany nagrodą publiczności Fedora Prizes Biennale – reżyser jest pierwszym Polakiem, który otrzymał to prestiżowe wyróżnienie. W spektaklu wzięły udział osoby z niepełnosprawnościami, przede wszystkim niewidzące lub słabowidzące. Dla wielu z nich przygotowania do „Łabędzi” były pierwszą stycznością z tańcem, pracą z ruchem. Tym samym reżyser zapewnił im możliwość wyrażenia siebie i swoich uczuć w nowej dla nich formule. Pokaz spektaklu pełnił rolę oficjalnego rozpoczęcia kampanii społecznej „Osoba z_”, stworzonej przez agencję 2KOMA7.
Kampania „Osoba z_” mówi o równym traktowaniu
Kampania społeczna „Osoba_z” ma na celu uświadomienia nam, że osoby z niepełnosprawnością nie chcą być definiowane wyłącznie przez jej pryzmat. – Kampania powstała, ponieważ jesteśmy świadomi, iż w dyskursie publicznym osoby z niepełnosprawnościami są wciąż odbierane głównie przez pryzmat ich niepełnosprawności, a w mowie wciąż funkcjonuje niepoprawne określenie „osoby niepełnosprawne”, a przecież to osoby „z niepełnosprawnością”. Poprzez kampanię zwracamy uwagę na sposób naszej komunikacji, pamiętając, że słowa mogą ograniczać, ale i dawać wolność i widoczność – wyjaśnia Ewelina Spólna, inicjatorka kampanii, właścicielka agencji 2KOMA7.
Kampanii towarzyszy spot pokazujący przygotowania do spektaklu. Pojawiający się w sporej części filmu zamglony obraz to coś więcej niż forma artystycznego wyrazu – jest próbą oddania tego, jak widzą i co czują osoby niewidzące lub słabowidzące. Autorzy kampanii chcą także zwrócić uwagę na fakt, że „niepełnosprawność” to tylko jedno z wielu słów, które mogą kogoś określać. „Pokazać swoje emocje, co czuję i jak czuję. Po to to robię. By ktoś zobaczył mnie. A nie moją niepełnosprawność” — te słowa bohaterki spotu, Gosi, podkreślają jak kluczowe jest, by nie oceniać, odwołując się do jednej cechy osoby z niepełnosprawnością.
Spot „Osoba z_” można obejrzeć na poświęconej kampanii stronie www.OsobaZ.pl, na której znajdują się również treści edukacyjne. Poprzez stronę internetową można także podpisać deklarację, wspierającą widoczność osób z niepełnosprawnościami, i w ten sposób przyłączyć się do akcji społecznej. Kolejnym etapem kampanii będzie publikacja „Dziennika Dobrych Praktyk”, który powstaje we współpracy z partnerem merytorycznym kampanii.
Wyjątkowi goście na pokazie spektaklu „Łabędzie”
Wystawiony w nowej przestrzeni eventowej Bohema 2.8 spektakl „Łabędzie” podejmuje problemy związane z wykluczeniem, pokazuje konieczność równego traktowania wszystkich osób, niezależnie od ich sprawności. W ten sposób kwestionuje także dominujące wyobrażenie o artystach. Podkreśla, że bycie twórcą kultury nie może być zależne od ewentualnych ograniczeń czy uprzedzeń społecznych.
W pokazie spektaklu wzięły udział osoby zaangażowane w kwestie społeczne, przedstawiciele mediów, postaci publiczne. Wśród gości wieczoru byli Lara Gessler, Katarzyna Zawadzka, Olga Bołądź, Paweł Deląg, Krzysztof Jankowski Jankes, Kasia Sokołowska, Wojtek Sawicki czy edukatorka Małgorzata Szumowska, prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna, dyrektorka warszawskiej Niewidzialnej Wystawy. Artystyczny wieczór poprowadziła Kamila Kalińczak.
Partnerem merytorycznym kampanii „Osoba z_” jest United Nations Global Compact Network Poland, polskie biuro największej na świecie inicjatywy angażującej biznes w działania na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs). Patronatem honorowym akcję objął Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski. Partnerem kampanii jest Teatr Wielki w Poznaniu, który odpowiada za projekt i produkcję spektaklu, a partnerem medialnym został Onet. Dzięki New Age Media spot będzie można obejrzeć w sieci kin Cinema City.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.