Przyszłość dzieje się dziś: Jak moda może stać się bardziej zrównoważona?
Pod koniec listopada w Concept Store Wise Habit odbyło się wyjątkowe spotkanie z udziałem ekspertów – Ilony Majer i Rafała Michalaka z MMC oraz Sylwii Antoszkiewicz – poświęcone przyszłości mody. Partnerem wydarzenia była marka LG.
Jeszcze do niedawna, myśląc o modzie przyszłości, wyobrażaliśmy sobie kadry z klasyki kina science fiction – niepraktyczne, metaliczne total looki, kosmiczne kreacje i na wpół cyfrowe stylizacje. Dziś wiemy, że przyszłość mody, bardziej niż przez trendy czy nurty estetyczne, będzie kształtowana przede wszystkim przez jej wpływ na planetę i nas samych.
To właśnie takiej modzie – odpowiedzialnej, inkluzywnej, jakościowej – poświęcono spotkanie, które odbyło się pod koniec listopada w warszawskim Concept Store Wise Habit.
Rozmowy o modzie
„Wise to Wear you: Positive Impact of Fashion” – pod takim hasłem w Wise Habit odbyła się dyskusja, w której wzięli udział projektanci Ilona Majer i Rafał Michalak z MMC oraz stylistka Sylwia Antoszkiewicz. Eksperci podzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi kondycji branży, a także znaczenia dobrych praktyk – zarówno po stronie marek, jak i konsumentów.
– Moda ma znaczenie – zarówno dla gospodarki, jak i dla naszego komfortu i przyjemności. Żyjemy w świecie, w którym obarczamy branżę mody winą za wiele problemów, ale wierzę, że możemy wypełnić ten świat modą odpowiedzialną. Kluczem jest wybieranie tego, co naprawdę potrzebne, i inwestowanie w ubrania najwyższej jakości. Taka postawa to pewien rodzaj luksusu – wytwarzanie naturalnych i jakościowych tkanin staje się coraz droższe. Jednak zachęcam do tego, aby mieć w szafie mniej rzeczy, a lepszych. Uważam, że przyszłość mody zależy od marek takich jak nasza – odpowiedzialnych, produkujących mniej, ale tworzących produkty wyjątkowe i charakterystyczne. To podejście przyciąga świadomych klientów, którzy podzielają naszą wizję – mówiła Majer.
– W modzie wszystko zaczyna się od świadomości. Nawet coś tak pozornie nieistotnego jak codzienny wybór ubrań ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Warto zastanowić się, czy ubieramy się automatycznie, czy też świadomie wykorzystujemy modę, by budować pewność siebie, podkreślać swoją tożsamość i wysyłać w świat jasny komunikat o tym, kim jesteśmy. Zachęcam do refleksji nad narracją, którą kierujemy wobec siebie poprzez to, jak wyglądamy. Czasem warto nawet spisać swoje myśli na swój temat i zastanowić się, czy są one naprawdę nasze, czy to jedynie powielone opinie innych. By odnaleźć swój autentyczny styl, byłoby dobrze najpierw spróbować odciąć się od zewnętrznych oczekiwań i odkryć to, co naprawdę nam się podoba i odzwierciedla naszą osobowość. Moda ma moc – nie tylko wyrażania siebie, lecz także kreowania rzeczywistości – tłumaczyła Antoszkiewicz.
W wyjątkowym spotkaniu wzięło udział liczne grono gości, w tym przedstawiciele branży, dziennikarze i pasjonaci mody, którzy mieli okazję podzielić się swoimi przemyśleniami, a także zadać pytania zaproszonym ekspertom.
Technologia w służbie zrównoważonej mody
Partnerem wydarzenia była marka LG, znana ze swojego zaangażowania w tworzenie lepszej przyszłości dla wszystkich. W tym celu firma zobowiązała się m.in. do działania w oparciu o zasady obiegu zamkniętego, takie jak wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu.
Podczas spotkania marka zaprezentowała zgromadzonym gościom możliwości szafy parowej LG Styler na przykładzie zimowego must-have’u – kultowej puchówki MMC. System urządzenia wykorzystuje parę wodną do pielęgnacji, odświeżenia i dezynfekcji odzieży, uwalniając ją od nieprzyjemnych zapachów, szkodliwych zanieczyszczeń czy trudnych do wyczyszczenia plam. Dzięki LG Styler nasze ubrania posłużą nam przez wiele kolejnych sezonów.
W kolekcji marki nie brakuje również innych praktycznych urządzeń, które wykorzystują nowe technologie do dbania o naszą garderobę. Świetnym tego przykładem są pralki, suszarki i sprzęty z serii WashTower. Dzięki systemowi AI inteligentne urządzenia LG dostosowują ilość detergentu, ruchy bębna, a także czas trwania programu do każdego rodzaju prania. W odpowiedzi na rosnący problem z wszechobecnym mikroplastikiem marka wyposażyła swoje urządzenia w cykl Microplastic Care, który minimalizuje ilość emitowanych do środowiska cząsteczek.
Ważnym wymiarem, na który zwrócili uwagę zaproszeni eksperci, była konieczność wdrożenia zrównoważonych rozwiązań na każdym etapie produkcji oraz wydłużenia cyklu życia produktu, bez względu na to, czy chodzi o ponadczasową puchówkę, czy urządzenia codziennego użytku. LG przykłada szczególną wagę do realizowania ekologicznych rozwiązań od etapu projektowego, przez produkcję, pakowanie i dystrybucję, aż po użytkowanie i ponowny recykling. Marka może się pochwalić własnym Centrum Recyklingu, gdzie odzyskiwane są części z dawnych urządzeń, które następnie wykorzystuje się przy produkcji nowych sprzętów.
Tym sposobem cykl się zamyka, a my jesteśmy o krok bliżej przyszłości – mody i planety – której z niecierpliwością wyglądamy.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.