15 stycznia kończy się nabór do piątej edycji prestiżowego programu konsultacyjnego. DOC LAB POLAND wspiera dokumentalistów – reżyserów oraz producentów – w pracy nad projektami filmów, zarówno na etapie developmentu, jak i montażu.
Wśród tutorów znaleźli się m.in. Paweł Łoziński, Lidia Duda, Bartek Konopka czy Dorota Wardęszkiewicz. Swoje projekty rozwijali tu najbardziej obiecujący polscy dokumentaliści – nominowani do Oscara Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel („Nasza klątwa”), Marta Prus („Over the Limit”), Rafał Łysak („Miłość bezwarunkowa”) czy Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski („Książę i dybuk”).
Dzięki programowi filmowcy mogą liczyć na wsparcie przy znalezieniu koproducenta, jak również przy festiwalowej dystrybucji filmu. Oprócz publicznych prezentacji i pitchingów w ramach inicjatywy uczestnicy biorą udział w blisko trzystu indywidualnych spotkaniach z potencjalnymi partnerami, którzy są nastawieni na poszukiwanie polskich projektów i kontaktów z polską branżą dokumentalną. DOC LAB POLAND funkcjonuje w dwóch odsłonach – DOC LAB START, przeznaczony dla projektów filmów w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, oraz DOC LAB GO! dla filmów w trakcie montażu.
– Polskie kino dokumentalne jest na bardzo wysokim poziomie. Tradycje polskiej szkoły dokumentu sięgają głęboko, doświadczeni artyści chętnie dzielą się swoją wiedzą z początkującymi filmowcami. Między innymi dlatego mamy tak wielu świetnych twórców, którzy zdobywają nagrody na ważnych festiwalach. DOC LAB POLAND powstał, by pomóc polskim dokumentom docierać do światowej publiczności, a twórcom ułatwić nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi partnerami – mówi Adam Ślesicki, współtwórca programu DOC LAB POLAND.
Organizatorzy stawiają na dokument z autorskim i kreacyjnym podejściem. Tematyka dowolna, pod warunkiem, że rozwijany projekt ma szansę na podbój zagranicznych festiwali i rynków. – DOC LAB to nie szkoła, nie uczymy dokumentalistów, jak robić filmy. Stawiamy na partnerską rozmowę, otwarty dialog i warsztatowe wsparcie ekspertów. Podczas każdej z dotychczasowych edycji opiekowaliśmy się dwudziestoma projektami. Do tej pory powstało już ponad trzydzieści filmów, które zostały zaprezentowane na najważniejszych branżowych wydarzeniach w Europie i na świecie – dodaje Ślesicki.
Program na przestrzeni lat zdążył wypracować sobie solidną markę. Rozwijane w ramach DOC LAB POLAND filmy zdobywają nagrody na międzynarodowych festiwalach. „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego został nagrodzony na festiwalu w Wenecji, Mińsku, Krakowie i warszawskim Docs Against Gravity, „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Złotego Lajkonika na Krakowskim festiwalu Filmowym w 2018 roku, zaś „Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza zdobył nagrodę publiczności na ubiegłorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym. W imponującym portfolio DOC LAB POLAND znalazły się ponadto także „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, „Over The Limit” Marty Prus, „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski czy „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika.
– Pierwszym, najważniejszym zadaniem każdego filmowca jest przemyślenie struktury filmu. W przypadku dokumentu to jest naprawdę trudne. Materiału zawsze jest bardzo dużo i trudno dokonać selekcji, dlatego często nawet na etapie montażu wciąż klaruje się, kto jest bohaterem filmu, o czym chcemy opowiedzieć – tłumaczy Katarzyna Trzaska, reżyserka i producentka, która w ramach DOC LAB POLAND rozwijała projekty „Boskich!” i „Wsi pływających krów”. – Skonfrontowanie naszych pomysłów z drugim człowiekiem jest kluczowym doświadczeniem w pracy każdego dokumentalisty. Bardzo często takie spotkania z ekspertami pomagają wprowadzić w filmie potrzebne zmiany. Dzięki tutorom dostrzegamy w naszym projekcie rzeczy, które jako twórcy często ignorujemy albo nie chcemy widzieć – przyznaje reżyserka.
Wśród ekspertów współpracujących z DOC LAB POLAND znajdują się najwybitniejsi polscy dokumentaliści, m.in. Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Paweł Łoziński, czy Bartek Konopka. Swoje pomysły uczestnicy mogą skonfrontować także z zagranicznymi ekspertami, np. szefową DOK Leipzig – Leeną Pasanen, dyrektorem European Documentary Network, Paulem Pauwlesem czy Hanką Kastelicovą, szefową produkcji HBO Europe.
– To było dla mnie pierwsze zderzenie mojego pomysłu z osobami z branży. Wyhodowałem sobie dzięki temu programowi grubą skórę, nauczyłem się przyjmować krytykę – mówi Rafał Łysak, który w program rozwijał swój pierwszy film. Jego „Miłość bezwarunkowa” to autobiograficzny dokument o relacji twórcy z babcią, która nie potrafi zaakceptować homoseksualizmu wnuka. – Tutorzy DOC LAB POLAND są bezwzględnie szczerzy, ale to wychodzi projektom wyłącznie na dobre. To właśnie mentorzy zachęcili mnie, bym wyszedł zza kamery i wystąpił w moim filmie jako bohater. Ta decyzja nadała „Miłości bezwarunkowej” jej ostateczny kształt – dodaje reżyser, którego projekt na etapie montażu konsultowała wybitna montażystka Dorota Wardęszkiewicz.
Filmowcy zwracają uwagę, że udział w programie pomaga nie tylko dopracować film od strony formalnej i merytorycznej, ale przede wszystkim otwiera przed nimi możliwości zagranicznej dystrybucji podczas najważniejszych światowych festiwali filmowych. Hasło „DOC LAB POLAND” otwiera polskim dokumentalistom drzwi do dyskusji z najważniejszymi zagranicznymi agentami sprzedaży i programerami. – Nie byłem do tego przekonany, bo nie do końca wierzę w podobne inicjatywy. Nie miałem racji – przyznaje Tomasz Drozdowicz, reżyser „Koncertu na dwoje” opowiadającego o dyrygencie Jerzym Maksymiuku i jego żonie. – Marka DOC LAB przyciąga uwagę zagranicznych agentów sprzedaży. Sprawia, że traktują projekt poważnie. Myślę, że mój film nigdy by nie zaistniał w skali europejskiej, gdyby nie udział w programie – ocenia twórca i dodaje: – Organizatorom udało się ponadto coś niezwykłego. Stworzyli podczas warsztatów atmosferę wzajemnej synergii i życzliwej współpracy. To nie zdarza się tak często i nie jest łatwe do osiągnięcia, bo reżyserzy są z natury bardzo nastawieni na rywalizację – podsumowuje Drozdowicz.
Zgłoszenia do kolejnej edycji DOC LAB POLAND można wysyłać do 15 stycznia. Dla autorów najciekawszych prezentacji oraz projektów czekają nagrody. W 2018 roku były to: nagroda HBO w wysokości 10 000 zł na rozwój filmu, Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego – bon na usługi produkcyjne o wartości 30 000 zł, Nagroda Coloroffon – bon na usługi postprodukcyjne w wysokości 25 000 zł, Nagroda Lightcraft – bon na usługi postprodukcyjne w wysokości 15 000 zł oraz wyróżnienia: Wyróżnienie European Documentary Network – zaproszenie na pitching Lisbon Docs, Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Meetings w Lipsku, oraz Wyróżnienie IDF w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform. Więcej informacji na stronie DOC LAB POLAND.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.