Ewolucja męskiej mody na targach Pitti Immagine we Florencji może świadczyć o zmianach w podejściu do materiałów
Trudno to nazwać neutralnością płciową: więcej dodatków do ubioru, takich jak wypchane nagie ciało (może kobiece) przerzucone przez ramiona męskiego modela w barwnej kreacji autorstwa Manuela Calabresego, ucznia szkoły Polimoda.
Albo, również w trakcie florenckiego pokazu szkoły mody, delikatnie uformowana kreacja z usztywnionych elementów pościeli, noszona przez modela, który niczym męska druhna trzyma w ręku kwiat (projektant: Mirea Papotto).
Dominujące w szkołach widoczne w ubiorze i wyglądzie zacieranie się różnic między płciami wkracza na nowe miejskie obszary. Tendencja ta doskonale się wpasowuje w modowe trendy 2020 roku. Stała się ona również jednym z motywów przewodnich targów Pitti Immagine Uomo we Florencji, których wielowarstwowość odzwierciedla dobór tkanin przez adeptów mody.
Gender fluidity (ang. płynność płci) to jednak niejedyny temat podejmowany na obchodach 30-lecia florenckiego modowego wydarzenia. Włoskie firmy modowe, jako najwięksi dostawcy materiałów dla najwyżej cenionych międzynarodowych projektantów, wzięły na siebie rolę liderów wytyczających nowe szlaki w zakresie etyki pozyskiwania i przetwarzania tkanin wykorzystywanych do produkcji odzieży.
Skłaniające do przemyśleń koncepcje przyjęte we współczesnym świecie mody zostały zapoczątkowane i były wspierane przez twórców Pitti Immagine, skierowanych przede wszystkim do mężczyzn targów handlowych, podczas których podejmuje się tematy ewolucji zarówno materiałów, jak i aktualnych trendów. Zachodzące zmiany zostały najpełniej odzwierciedlone na wystawie „Krótka opowieść o męskiej modzie” autorstwa cenionego francuskiego kuratora Oliviera Saillarda, którą można obejrzeć do 29 września w Muzeum Mody i Kostiumów w Palazzo Pitti.
Fascynująca ekspozycja, okraszona takimi perełkami jak ekscentryczna elegancja Nino Cerrutiego czy modernistyczne krawiectwo niezrównanego Giorgia Armaniego, sprawia wrażenie, jakby ukazywała perspektywę kogoś z zewnątrz. Przez ostatnie półwiecze moda męska zajmowała się głównie krojem – Włosi zaproponowali o wiele więcej. Chciałabym, aby męskie trendy modowe nie ograniczały się jedynie do kolejnych zmian w odzieży sportowej, ale by odkrywały coraz lżejsze materiały produkowane ostatnimi czasy z wykorzystaniem innowacyjnych tkanin.
Przyjrzyjmy się Marcowi de Vincenzo, który zadebiutował w dziedzinie mody męskiej w altanie na wzgórzu nad Florencją. Projektant zastosował minimalizm połączony ze słabością do tkanin o splotach złożonych, z powodzeniem wykorzystywanych do tworzenia damskiej odzieży, która również odegrała pewną rolę w pokazie. Męskie kreacje były nieskomplikowane: dziany letni top lub marynarka z wyjątkowo lekkiego materiału ozdobione ledwie pozłacanymi paskami.
Niewielki bukiet podkreślał łagodniejszą stronę męskiej natury, tak jak spodnie do połowy łydki i góra w łamane pionowe pasy. Lekkie zaznaczenie męskości okazało się trafione.
Zegna podkreślił oddanie zrównoważonemu rozwojowi i etycznemu stylowi życia, stawiając na materiały poddane upcyklingowi – w ten sposób zrealizował wizję projektanta Alessandra Sartoriego. Nazwał to „ekologicznie świadomym stylem życia”, opisując kolekcję jako „materiały wykonane z włókien poddanych upcyklingowi i recyklingowi z wykorzystaniem procesów oszczędzających wodę” oraz „świadome podejście do nowatorskiej miejskiej wytworności”.
Christopher Raeburn pracuje za dwóch, aby zrównoważony rozwój w modzie stał się częścią naszego życia. Jako pionier w dziedzinie recyklingu i ponownego wykorzystania, projektant na co dzień używa dostępnych materiałów do tworzenia kobiecych i męskich strojów.
Tymczasem Sease, nowy potomek rodziny producentów odzieży Loro Piana, coraz bardziej angażuje się w zrównoważony rozwój, tworząc odzież, która sprawdzi się na wodzie – tak bardzo uwielbianej przez wnuka założyciela Franco Loro Pianę.
– Uwielbiamy żeglarstwo, co widoczne jest w każdej kategorii kolekcji odzieży sportowej z naturalnych materiałów – powiedział. – Mamy len, jutę, czterokierunkowy stretch, strój do pływania, który jednocześnie jest szortami – całkiem wszechstronnie. Staramy się łączyć technologię z naturą.
W trakcie głębszej rozmowy o technologii, pokazując proste ubrania, takie jak kolorowe koszule, projektant i marka Sease wskazują na jutę jako klucz do nowej zrównoważonej ekologicznie mody.
– Juta (konopie indyjskie) to najlepsze naturalne włókno na świecie – zużywa o połowę mniej wody niż bawełna. Uprawa nie wymaga użycia pestycydów. Jest bardzo mocna, odporna na promienie UV i reguluje temperaturę – doskonała zarówno zimą, jak i latem. Wygląda jak len, ale jest bardzo wytrzymała: można ją nosić przez 20 lat i nigdy się nie przerwie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.