Ponadczasowa marka, która nie ulega trendom
Założona ponad 60 lat temu szwedzka marka outdoorowa Fjällräven działa na przekór trendom i niezmiennie odnosi sukcesy. Sekret? Funkcjonalny, trwały i ponadczasowy sprzęt oraz ubrania, których produkcja ma niski wpływ na środowisko.
Wszystko zaczęło się w1960 roku w północnej Szwecji, w małej drewnianej stodole pomalowanej na charakterystyczny czerwony kolor. To właśnie tam Åke Nordin oficjalnie stworzył markę o nazwie Fjällräven. Mieszkający w Örnsköldsvik Åke uwielbiał wędrówki po wzgórzach i lasach znajdujących się na wybrzeżu. Jednak brakowało mu wygodnego i pojemnego plecaka, który towarzyszyłby mu w wyprawach. W 1950 roku Nordin uszył dla siebie plecak, jakiego potrzebował. Dziesięć lat później wypuścił pierwszy produkt: lekki i wytrzymały plecak Lätt z aluminiową ramą.
Jak Fjällräven podbiła nasze serca
Marka Fjällräven zaproponowała na początek plecaki, potem namioty, kurtki, a w końcu szeroki asortyment outdoorowej odzieży i sprzętu. Nordin nigdy nie ufał marketingowcom, wolał słuchać kompanów swoich wycieczek i naukowców. Trudna do wymówienia nazwa, produkty, które przez lata niewiele się zmieniają, nowości jak na lekarstwo – ta firma, według postronnych, nie miała szans przetrwać, nie adaptując się do pędzącego świata, kolejnych gorących i chwilowych trendów. Tymczasem świat pokochał praktyczny, trwały i ponadczasowy sprzęt outdoorowy marki z liskiem w logo, która ogranicza wpływ na środowisko do minimum.
Kultowe produkty Fjällräven powstały już na przełomie lat 60. i 70. Kurtka Greenland (opracowana we współpracy ze szwedzkimi i norweskimi alpinistami, badaczami lodowców i członkami grupy ekspedycyjnej na Grenlandię, znanej jako Greenland 66), kurtka puchowa Expedition Down Jacket (1974 rok) i plecak Kånken (1978 rok) to rzeczy, które każda osoba w Szwecji nie tylko kojarzy, lecz także ma w swojej szafie. I to niezależnie od tego, czy wędruje po mieście, lubi rekreację na łonie natury, czy kocha prawdziwe przygody. Wszyscy ufają produktom Fjällräven i się z nimi nie rozstają.
Ponadczasowe wzornictwo, wygoda i solidność, które oferuje szwedzki brand, sprawiły, że reszta świata również pokochała produkty z liskiem. Niektóre z nich, jak plecak Kånken (stworzony przez Åke, aby zapobiegać problemom z plecami u dzieci w wieku szkolnym, pozytywnie zaopiniowany przez ekspertów), stały się wręcz must-have’ami, które od dobrych kilku lat nie wychodzą z mody.
Fjällräven daje nam to, co cenimy najbardziej: komfort, niezawodność i uniwersalność
Klasyczny i uniwersalny design zawsze był znakiem rozpoznawczym Fjällräven. Potwierdza to ciesząca się popularnością kolekcja Vardag (po szwedzku słowo to oznacza „codzienność”), w której miejska moda łączy się z outdoorową funkcjonalnością. To odzież unisex, która równie doskonale sprawdzi się w drodze do szkoły czy biura, jak i na wycieczce. Do tego cechuje ją nieprzeciętna wytrzymałość oraz łatwość naprawy. Przykład? Guziki i zamki anoraka, które bez trudu można wymienić.
Warto przypomnieć, że w 2018 roku marka podjęła współpracę z Acne Studios. – Podstawowym warunkiem współpracy było stworzenie funkcjonalnych produktów – mówił Henrik Andersson, szef działu innowacji i wzornictwa Fjällräven. – Daliśmy Acne Studios wolną rękę w kreatywnej zabawie naszymi najsłynniejszymi projektami, ale byliśmy też bardzo stanowczy, jeżeli chodzi o dodawanie do nich niepotrzebnych detali. Nasza filozofia głosi bowiem, że każdy detal, który nie ma konkretnej funkcji, sprawia, że produkt staje się mniej praktyczny. Efektem był uniseksowa linia złożona z kultowych produktów Fjällräven wzbogaconych o elementy spójne z estetyką Acne. Puchowe kurtki zyskały wykończenie z ekologicznego futra, odblaskowe detale oraz zwracające uwagę obszycia. W kolekcji znalazły się także śpiwory w militarny wzór i czapki z daszkiem w żywych kolorach.
Choć ponadczasowy minimalistyczny design produktów Fjällräven jest nie do przecenienia, to jeszcze coś innego sprawia, że tak chętnie wybieramy markę Fjällräven. To przede wszystkim pewność, że ubrania i sprzęt Fjällräven ochronią nas przed deszczem, wiatrem, chłodem w każdej sytuacji i będą nam służyć przez lata. Oznacza to dobrze zainwestowane pieniądze w rzeczy brandu, dla którego zrównoważony rozwój jest naturalną częścią działalności.
Fjällräven kreuje trend na zrównoważony biznes
Od początku istnienia Fjällräven jej założyciel, pasjonat przyrody Åke Nordin, chciał możliwie najmniej szkodzić środowisku naturalnemu. Dlatego wraz ze współpracownikami robił wszystko, by móc oferować produkt, który przetrwa dziesięciolecia (a jeszcze lepiej pokolenia), i co za tym idzie – jego długotrwałe użytkowanie będzie miało mniejszy wpływ na środowisko niż zakup czegoś nowego. Jak to się dzieje, że sprzęt outdoorowy Fjällräven jest tak trwały? Przede wszystkim marka dokładnie sprawdza, jak materiały i sposób wykonania znoszą eksploatację w outdoorze. Wszystkie produkty są projektowane z myślą o funkcjonalności i komforcie użytkowania, by jak najlepiej dopasowywały się do ludzkiego ciała. Kolejna rzecz i dobra wiadomość: można je naprawiać, wymieniać ich części, nieraz nawet w domu. Poza tym Fjällräven dzieli się wskazówkami, jak dbać o sprzęt, by służył nam jak najdłużej.
Z upływem lat i wzrostem popularności Fjällräven wyzwaniem okazało się pogodzenie rozwoju marki z ochroną przyrody. Odpowiedzią był zrównoważony rozwój. – Chcemy być firmą o zerowej ilości odpadów, a dążąc do tego, nieustannie analizujemy swój wpływ na środowisko podczas tworzenia produktów. Mierzymy emisje, substancje chemiczne, surowce i energię, które są wykorzystywane w procesie powstawania każdego produktu, i zastanawiamy się nad jego wpływem na przyrodę w czasie użytkowania – tłumaczą przedstawiciele marki.
Kolejne wyzwania to wybieranie odpowiednich materiałów do produkcji, dywersyfikacja źródeł ich pochodzenia, dokładne analizowanie, kiedy lepiej zastosować materiał syntetyczny, kiedy naturalny, a kiedy ten z recyklingu. Istotne są także innowacje. Fjällräven opracował materiały biopochodne, takie jak Pine Weave, który jest produkowany z certyfikowanego drewna ze Szwecji. Od 2014 roku inicjatywa Fjällräven Down Promise zapewnia pełną identyfikowalność puchu, a wełna wykorzystywana przez markę pochodzi z gospodarstw, które dbają o dobrostan zwierząt, środowisko i zrównoważony rozwój ekonomiczny.
Produkując ubrania, sprzęt i akcesoria, marka Fjällräven sięga do przeszłości, a jednocześnie pozostaje mocno osadzona w teraźniejszości i myśli o przyszłości. Stara się zachować w tym wszystkim zdrową równowagę. A nam, jako jej klientom, gwarantuje komfort zarówno podczas spaceru, jak i outdoorowych ekspedycji. Mamy pewność, że jej ubrania będą służyć nam przez lata i że możemy dać im drugie życie, przekazując je przyszłym pokoleniom czy odsprzedając. Ponadczasowy design Fjällräven to design zrównoważony.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.