„Przy każdym projekcie kluczowe jest odkrycie znaczeń, które tkwią w przedmiocie, uznanie tego, aby każdy, kto się z owym przedmiotem zetknie, mógł go zrozumieć” – to słowa Jacoba Jensena, duńskiego projektanta, które Hanna Rydlewska przytacza w swoim wstępniaku. Redaktorka prowadząca „Vogue Polska Living” przyznaje, że jak mantra towarzyszyły jej w tworzeniu trzeciego wydania magazynu, stawiając przed nią ambitne wyzwanie – nie tylko pokazywać najpiękniejsze wnętrza i projekty, lecz również rozwijać opowieść, która prowadzi czytelnika, odkrywa historie i konteksty.
Liczący ponad 300 stron numer otwierają trendy. „Przez ostatnie trzy lata w naszych domach skupialiśmy się na wygodnej przestrzeni do pracy. Teraz następuje odwrót i szukamy sposobu na relaks, odłączenia od zawodowych spraw, powiadomień i bodźców” – pisze Dominika Olszyna w tekście „Kwadratura koła”, zapowiadając m.in. wielki powrót domowych kącików do czytania i imponujących czytelni, ale też koloru pomarańczowego. Olszyna opisuje również fenomen „dwóch wież pokrytych życiem”, które wyrosły w Mediolanie. Nowoczesny budynek to projekt Stefano Boeriego, który w wizjonerski sposób łączy architekturę z naturą.
Żeby „Ukoić zmysły”, Basia Czyżewska poznaje taktylne obrazy – prace z naturalnej wełny, które przeciwstawiają się gładkim, zimnym i nieorganicznym wnętrzom. Zresztą, jak się okazuje, sam proces ich powstawania – monotonny, długotrwały, rytmiczny, jest dla ich autorki, Agnieszki Owsiany, niezwykle cennym doświadczeniem, dla którego zawiesiła karierę cenionej architektki.
Małgorzata Czyńska, odwołując się do najgorętszej wystawy sezonu – monografii Vermeera w Amsterdamie, przygląda się wnętrzom z obrazów mistrza, żeby zastanowić się nad wciąż aktualną ideą holenderskiego domu, w którym nie zasłania się okien („Nic do ukrycia”).
Polskie wzornictwo, czyli znak jakości
Monika Patuszyńska to twórczyni, której nazwisko należy zapamiętać. Artystka w fabrycznej pracowni w podwarszawskim Milanówku tworzy porcelanowe obiekty m.in. dla butików Chanel czy Guerlain. O jej drodze, stosunku do materiału i twórczych rytmach pisze Aleksandra Krasny („Opowieści zamknięte w porcelanie”).
„Wielkie przemeblowanie polskiego designu” to z kolei hasło okładkowe i tytuł raportu Kamili Wagner, która bada nowe pokolenie prężnie rozwijających się projektantów, rzemieślników i przedsiębiorców, docenia jakość ich wzornictwa, ale też poznaje realne ograniczenia i bolączki. Razem z ekspertami zastanawia się, co zrobić, żeby branża meblarska w Polsce mogła rosnąć.
Inspiracje z podróży
„Japonia jest w równej mierze ojczyzną tradycjonalistów, co awangardzistów” pisze Julia Właszczuk, pochylając się nad filozofią projektowania „made in Japan” zarówno w teorii, jak i praktyce. Selekcjonuje również najciekawszych twórców i marki. Podobnym szlakiem podąża Małgosia Minta, która dzieli się sprawdzonymi adresami tokijskich restauracji, barów i hoteli. Zresztą ekspertka kulinarna odwiedza dla nas również Tel Awiw i świeżo otwarty hotel butikowy w Alpach – The Comodo.
Do innego niezwykłego hotelu – zlokalizowanego dla odmiany na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, w zabytkowym budynku „z kamieni i drewna z pobliskich rzek i lasów” – zagląda specjalnie dla nas Karolina Rychter.
Ola Koperda zwiedza berlińską pracownię Ewy Jablonsky, która do malowania wróciła po 17 latach („Dążenie do neutralności”), a Katarzyna Ciejka zabiera nas w podróż dookoła świata po wyselekcjonowanych herbaciarniach („Five o’clock”).
Inspirujące realizacje architektów i architektek
W „Vogue Polska Living” nie mogło zabraknąć inspirujących wnętrz zaprojektowanych przez najlepsze polskie i zagraniczne pracownie. Razem z Hanną Rydlewską odwiedzamy garsonierę w przedwojennej warszawskiej kamiennicy, której wysokie klasyczne wnętrza Katarzyna Baumiller przełamała odważnym wzorem i kolorem. Stylistyka z lat 80. i 90. jest świeża i nostalgiczna jednocześnie („Bez umiaru”).
150-metrowe mieszkanie w innym zabytkowym budynku w samym centrum Warszawy Agata Melerska i Zofia Wyganowska odmieniły nie do poznania twórczą wariacją na temat klasycznego detalu („Zacząć wszystko od zera”).
Z kolei Aleksandra Dobrowolska-Grobel dla Małgosi „Margaret” Jamroży i Piotra „KaCeZeta” Kozieradzkiego stworzyła oryginalny dom w lesie. Tu mocne projekty znanych designerów przenikają się z fantazyjnymi obłymi formami i zdecydowanym kolorem („Dom, który żyje”).
Równie szalona i eklektyczna może wydawać się manierystyczna willa, której wnętrza odmienił dom mody Fendi („Villa Medici”). Pochwałą spokoju i równowagi okazuje się z kolei projekt domu mazurskiego w Witówku. Wnętrze dla współwłaścicielki perfumerii Galilu Agnieszki Łukasik zaprojektowała Magdalena Radałowicz-Zadrzyńska („Powitanie słońca”).
Wyrafinowana prostota, niezwykłe wyczucie proporcji i koloru w bogatych historyzujących wnętrzach to z kolei domena projektanta Pierre’a Yovanovitcha, który sam swoją ulubioną technikę – grę przeciwieństw – nazywa „oksymoronami”. Ewa Strebecka opisuje jego biografię i najciekawsze realizacje.
Z kolei Anna Theiss przedstawia nam Artema Zvereva i Artura Sharfa, czyli studio projektowe Yodezeen, które lubi maksymalizm. Ich portfolio obejmuje wielkoskalowe realizacje biur, hoteli czy restauracji od Kijowa po Malediwy („Marzyciele ostrzą oko”).
Powrót do przeszłości, czyli odkrywamy na nowo
Na fali zachwytu tradycyjnym rzemiosłem, autorską ceramiką i tkaniną Piotr Korduba opisuje fenomen Cepelii – sieci sklepów oraz spółdzielni, marki i instytucji, która, jak się dziś szacuje, zatrudniała ok. 5 tys. artystów, popularyzując świetnej jakości wzornictwo w przystępnych cenach.
Na koniec Anna Theiss zagląda do willi Tugendhatow w Brnie. Ikona modernizmu projektu Miesa van der Rohe jest wyposażona w ikony designu również jego autorstwa. Surowość i funkcjonalizm okazują się wciąż szczytem wyrafinowania.
Trzecie wydanie „Vogue Polska Living” w sprzedaży od 11 maja. Już dziś możecie zamówić numer z dostawą do domu online.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.