Do 11 października możecie wziąć udział w wirtualnej edycji krakowskiego festiwalu. W programie koncerty, DJ-skie sety, performance, spacery dźwiękowe i wiele więcej. Wybraliśmy pięć najciekawszych punktów programu. Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i dostępne dla wszystkich.
Z powodu pandemii większość festiwali muzycznych, koncertów, a nawet kameralnych wydarzeń zostało przeniesionych na przyszły rok. Inne zdecydowano się przenieść do przestrzeni wirtualnej. Jedną z takich inicjatyw jest Unsound. Organizowany od 2003 r. krakowski festiwal gościł najciekawszych artystów i artystki muzyki elektronicznej i eksperymentalnej.
Dla tych, którzy tak jak my tęsknią już za festiwalowym klimatem, koncertami i świetną muzyką, przygotowaliśmy listę najciekawszych wydarzeń w ramach Unsound 2020. Wszystkie inicjatywy, które znalazły się w tegorocznym programie, można oglądać bezpłatnie do 11 października na stronie festiwalu.
Machine Listening: Życie na podsłuchu
Już dostępne
Trzyczęściowa seria spotkań na platformie Zoom poświęcona problematyce „żywych maszyn” zdolnych do kontroli i inwigilacji. Choć brzmi to, jak scenariusz filmu science fiction, to temat jest jak najbardziej aktualny – sprzęty rejestrujące rozmowy bez naszej wiedzy, telefony bezustannie śledzące naszą lokalizację czy algorytmy rejestrujące każdy nasz ruch są już częścią rzeczywistości, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi (o czym wiedzą ci, którzy obejrzeli netfliksowy dokument „Dylemat społeczny”).
W ramach Machine Listening artyści i aktywiści zastanowią się nad negatywnymi i pozytywnymi (takie też są) skutkami tego zjawiska, a także przyjrzą się mu z nowej, nie tylko ludzkiej perspektywy. Spotkania przyjmą najróżniejsze formuły – od wykładu przez filmy i ćwiczenia po muzyczne eksperymenty.
Laraji, warsztaty z głębokiego słuchania: Otuleni muzyką
Już dostępne
„Tam, gdzie zawodzą słowa, mówi muzyka” – brzmi słynna sentencja Hansa Christiana Andersena. O tym, że muzyka ma właściwości terapeutyczne, nie trzeba nikogo przekonywać. Tym, którzy znajdują ukojenie w dźwiękach, szczególnie polecamy warsztaty z głębokiego słuchania (deep listening). Medytację poprowadzi Laraji, multiinstrumentalista i jeden z czołowych twórców muzyki new age. Artysta przygotował inspirowaną Dalekim Wschodem kompozycję, która pozwoli uczestnikom wyciszyć się i odnaleźć chwilę spokoju, tak potrzebną w natłoku codziennych obowiązków.
Warsztaty „Bliskość ciał obcych”: Ja, ten Inny
8 października, godz. 17:00
„Nie da się dotykać Innych, nie będąc jednocześnie dotykanym/-ą. Gdy tańczymy ze sobą, w internecie i w realu, odnajdujemy sposoby na to, jak być obok siebie. Jest to szczególnie ważne teraz, w trakcie pandemii, gdy zachowujemy wobec siebie dystans, a wokół pełno jest napięcia, któremu towarzyszy agresja wobec mniejszości seksualnych i niebiałych osób. Dlatego trzeba szukać sposobów na to, by znów nauczyć się być razem, obmyślić nowe rozwiązania i strategie przetrwania” – mówi choreograf Rafał Pierzyński, który poprowadzi taneczne warsztaty „Bliskość ciał obcych”. Uczestnicy, tańcząc w rytm DJ setu Facheroii z queerowego kolektywu Kem, mają na nowo poznać swoje ciało, a także ciało Innego, które, po bliższej obserwacji, wcale nie różni się tak bardzo od naszego.
Chris Watson, „Unlocked”: Spacer śladem dźwięków
8 października, godz. 20:20
Chris Watson jest nie tylko uznanym muzykiem, lecz także cenionym realizatorem dźwięku. Jego specjalnością jest rejestrowanie odgłosów otoczenia, a efekty jego pracy możemy podziwiać, m.in. w dokumentach Davida Attenborough, z którym od lat współpracuje. Watson jest również autorem muzyki eksperymentalnej – jednym z jego ostatnich projektów była hipnotyzująca ścieżka dźwiękowa do serialu „Czarnobyl”, stworzona we współpracy z islandzką kompozytorką i laureatką Oscara Hildur Gudnadottir. Podczas festiwalu artysta zabierze nas w nietypową podróż. „Unlocked” to kompozycja stworzona z dźwięków zarejestrowanych podczas wędrówek w okolicach domu muzyka. Watson oprowadzi nas po swoim ogrodzie, a także zabierze nas na wybrzeże, które nigdy nie śpi.
Antonina Nowacka, „2857”: Radykalny minimalizm
11 października, godz. 20:00
To nazwisko warto znać. Antonina Nowacka to kompozytorka, śpiewaczka i współtwórczyni duetu WIDT. Jak mówi sama artystka, jej głównym instrumentem jest głos, który jest dla niej również punktem wyjścia do refleksji nad relacją między duchowym życiem człowieka a jego otoczeniem. Inspiracje czerpie zarówno z muzyki mistycznej, sakralnej i dawnej, jak i z elektroniki i ambientu. Jej najnowszy projekt „2857” powstawał kilka lat, podczas wycieczek w najróżniejsze, górskie rejony. Surowa sceneria, bliskość natury i izolacja od świata zaowocowały radykalnie minimalistyczną pracą na analogowym VHS. „2857” było jednym ze zgłoszeń w ramach festiwalowego otwartego naboru.
Cały harmonogram znajdziecie na stronie festiwalu: unsound.pl.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.