Chociaż minęło już ponad sto lat od powstania Hollywood, kobiety wciąż stanowią mniejszość wśród reżyserów filmowych. Najnowszy raport pod hasłem „Celluloid Ceilling” pokazuje, że projekty wyreżyserowane przez kobiety stanowią tylko 13 proc. z 250 najbardziej dochodowych filmów. Co nie zmienia tego, że te reżyserki, którym udało się zrealizować marzenia, nakręciły wiele arcydzieł. Dobra wiadomość? Część z nich można teraz oglądać na platformach streamingowych.
The Hitch-Hiker” Idy Lupino z 1953 roku (dostępny na YouTubie)
Brytyjsko-amerykańska twórczyni jako pierwsza kobieta wyreżyserowała film noir. Ten pełen napięcia thriller opowiada historię mordercy podróżującego autostopem przez Meksyk. Gniew i strach stopniowo narastają, gdy dwóch mężczyzn (Edmond O’Brien i Frank Lovejoy) bezskutecznie próbuje uciec przed swoim oprawcą.
„Cleo od piątej do siódmej” Agnès Vardy z 1962 roku
Feministyczny klasyk to jedno z najważniejszych dzieł francuskiej nowej fali. Piosenkarka (Corinne Marchand) z niepokojem oczekuje na wyniki badań. Zastanawiając się nad własną śmiertelnością i przewartościowując dotychczasowe życie, przemierza paryskie parki i kawiarnie.
„Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela” Chantal Akerman z 1975 roku
Delphine Seyrig gra burżuazyjną wdowę w hicie kina niezależnego belgijskiej reżyserki. Film ze szczegółami dokumentuje jej codzienną rutynę – od gotowania i sprzątania po prostytucję, na którą się decyduje, by związać koniec z końcem. Jednak gdy spotkanie w klientem wymyka się spod kontroli, jej uporządkowany świat szybko się rozpada.
„Siedem piękności Pasqualino” Liny Wertmüller z 1975 roku
W tej czarnej jak smoła komedii Pasqualino Frafuso (Giancarlo Gannini) opuszcza włoską armię podczas II wojny światowej i ląduje w obozie koncentracyjnym. Chcąc przetrwać koszmar, uwodzi komendantkę. To film o Holokauście, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliście.
„Córki pyłu” Julie Dash z 1991 roku
To pierwszy film wyreżyserowany przez Afroamerykankę, który trafił do dystrybucji w amerykańskich kinach. Opowiada historię trzech pokoleń kobiet – potomkiń niewolników mieszkających na wyspach u wybrzeża Karoliny Południowej na początku XX w. Film jest obrazem plemienia Gullah, które przygotowuje się do migracji na północ.
„Fortepian” Jane Campion z 1993 roku (dostępny na TVP VOD)
Holly Hunter i Anna Paquin (oscarowa rola) grają matkę i córkę, które dopiero co przybyły do Nowej Zelandii. Ta pierwsza, wydana za mąż za mieszkańca pogranicza, szuka ukojenia w grze na pianinie i nawiązując romans z leśniczym (Harvey Keitel), który urzeka ją swoim talentem.
„Piękna praca” Claire Denis z 1999 roku
Akcja filmu francuskiej reżyserki toczy się w oddziale Francuskiej Legii Cudzoziemskiej w Dżibuti, gdzie przybycie nowego rekruta (Grégoire Colin) rozpoczyna tragiczny ciąg wydarzeń.
„Między słowami” Sofii Coppoli z 2003 roku (dostępny na Netfliksie)
Melancholijna komedia dzięki ścieżce dźwiękowej i hipnotyzującym kadrom jest listem miłosnym do Tokio. Scarlett Johansson i Bill Murray grają odwiedzających miasto Amerykanów. Oboje zmagając się z bezsennością i przytłaczającym tempem miasta, szukają w sobie pocieszenia.
„The Hurt Locker: W pułapce wojny” Kathryn Bigelow z 2008 roku
Kathryn Bigelow jest jedyną kobietą, która otrzymała Oscara za najlepszą reżyserię. Amerykanka oczarowała krytyków i publiczność pełnym niepokoju thrillerem o saperze (Jeremy Renner), który na wojnie w Iraku uzależnia się od wojennej adrenaliny.
„Fish Tank” Andrei Arnold z 2009 roku
Otwierający oczy film Brytyjki opowiada o dziewczynie (Katie Jarvis) wychowanej na osiedlu komunalnym we Wschodnim Londynie. Michael Fassbender wciela się w rolę nowego chłopaka jej matki, który nawiązuje z nastolatką skomplikowaną relację.
„Do szpiku kości” Debry Granik z 2010 roku (dostępny na VOD.pl)
Jennifer Lawrence zdobyła swoją pierwszą nominację do Oscara za rolę doświadczonej przez życie nastolatki. Gdy grozi jej eksmisja z domu na wsi w Missouri, dziewczyna musi odszukać swojego zaginionego ojca.
„Musimy porozmawiać o Kevinie” Lynne Ramsay z 2011 roku (dostępny na Apple TV+)
Fascynujący thriller o wyzwaniach rodzicielstwa. Tilda Swinton wciela się w rolę matki chłopca (Ezra Miller), którego zbrodnia na zawsze zmienia życie jego rodziny. Wspominając dzieciństwo syna, matka szuka odpowiedzi na pytanie, czy jest współwinna czynu, który popełnił.
„Selma” Avy DuVernay z 2014 roku (dostępny w VOD.pl)
David Oyelowo w wielkim stylu wciela się w rolę Martina Luthera Kinga. Podążamy za nim w przygotowaniach do historycznego marszu przez Alabamę – demonstracji, która pomogła utorować drogę do Ustawy o prawach wyborczych z 1965 r.
„Wyznania nastolatki” Marielle Heller z 2015 roku (dostępny w Apple TV+)
Energiczna komedia jest adaptacją komiksu Phoebe Gloeckner pod tym samym tytułem. Bel Powley gra chętną do eksperymentów nastolatkę, która za nic ma konwenanse. Film jest szczery, otwarty na kobiecą seksualność i naprawdę dowcipny.
„Toni Erdmann” Maren Ade z 2016 roku (dostępny w Cineman)
Niemiecka tragikomedia opiera się na kontraście między postaciami: prostolinijną menedżerką (Sandra Hüller) i jej anarchistycznym ojcem (Peter Simonischek), który uwielbia wygłupy. Gdy ojciec niespodziewanie odwiedza córkę w biurze, jej korporacyjne życie wywraca się do góry nogami.
„Lady Bird” Grety Gerwig z 2017 roku (dostępny na Netfliksie)
Opowieść o dojrzewaniu natychmiast stała się klasyką gatunku. W debiucie reżyserkim Gerwig („Małe kobietki”) tytułową rolę licealistki, która musi sprostać przyjaźni, złamanemu sercu, a także kłótniom z matką (Laurie Metcalf), gra nominowana do Oscara Saoirse Ronan.
„Kafarnaum” Nadine Labaki z 2018 roku (dostępny w Cineman)
Nazwany za biblijnym miastem skazanym na piekło. Poruszający dramat libańskiej reżyserki i aktywistki opowiada o życiu slamsów w Bejrucie. Zaina Al Rafeea, syryjski uchodźca, w niesamowity sposób wciela się w młodego chłopca uciekającego przed nieodpowiedzialnymi rodzicami.
„Atlantyk” Mati Diop z 2019 roku
Podczas 72. festiwalu w Cannes francusko-senegalska reżyserka przeszła do historii jako pierwsza czarna kobieta, która rywalizowała o Złotą Palmę i zdobyła nagrodę Grand Prix. Jej thriller opowiada o młodej dziewczynie (Mama Sané) z Dakaru, której były kochanek odpływa w poszukiwaniu lepszego życia.
„Kłamstewko” Lulu Wang z 2019 roku
Płacz i śmiech zderzają się w dramacie rodzinnym chińsko-amerykańskiej reżyserki. Awkwafina występuje w roli Amerykanki, która wraca do Chin, gdy jej babcia (Zhao Shuzhen) umiera na raka. Diagnoza utrzymana jest jednak przez rodzinę w tajemnicy przed samą chorą.
„Portret kobiety w ogniu” Céline Sciammy z 2019 roku (dostępny w Player)
W romansie osadzonym w XVIII-wiecznej Francji artystka (Noémie Merlant) zostaje poproszona o namalowanie portretu arystokratki (Adèle Haenel), który ma trafić do pretendenta do ręki dziewczyny. Wbrew konwenansom, kobiety zakochują się w sobie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.