Ma koneksje w świecie muzyki, a w modzie ważniejszy niż szybki zysk jest dla niego zrównoważony rozwój. Znaleźliśmy sześć powodów, dla których nominacja Matthew M. Williamsa na dyrektora kreatywnego Givenchy wydaje się jeszcze bardziej ekscytująca.
34-letni Matthew M. Williams, przyjmując stanowisko dyrektora kreatywnego Givenchy, dołączył do przyjaciół, którzy już od jakiegoś czasu pracują dla koncernu LVMH – dyrektora kreatywnego męskiej linii Diora, Kima Jonesa, i szefa męskiej linii Louis Vuitton, Virgila Abloha.
Czas pokaże, jaki kierunek obierze znany z zamiłowania do sportowych rzeczy z luksusowym sznytem Williams, ale możemy być prawie pewni, że odejdzie od eleganckich sukienek, które kochała Audrey Hepburn, a Waight Keller wyciągnęła z archiwum Huberta de Givenchy.
Oto sześć rzeczy, które warto wiedzieć o projektancie, bo mogą być kluczowe dla tego, co czeka Givenchy w najbliższej przyszłości.
Matthew M. Williams jest założycielem marki Alyx, nazwanej tak na cześć córki
Wymawiana „ah-leex” marka konceptualnej odzieży sportowej, zadebiutowała jesienią 2015 roku i jest naprawdę warta uwagi. Znaki szczególne? Monochromatyczne odcienie od stóp do głów (tak jak look Belli Hadid z kolekcji na jesień–zimę 2020) i wiele „uprzęży”, w tym klamry do pasków inspirowane pasami bezpieczeństwa z rollercoastera w kalifornijskim parku rozrywki Six Flags.
W świecie muzycznym projektant zna wszystkich, którzy się liczą
Sam powiedział, że jako byłe „zwierzę imprezowe” wśród projektantów jest nowym gatunkiem, który pochodzi z połączenia muzyki i mody.
Jako były dyrektor kreatywny Lady Gagi (przez chwilę także jej chłopak), Williams ubierał ją do teledysków, na scenę i na wyjścia poza nią. Potem współpracował z Kanye Westem. Odpowiadał za kreacje na albumy, jak i w trasy koncertowe.
Nic dziwnego, że wśród fanów marki Alyx są już Skepta, Dua Lipa, czy A$AP Rocky.
Stanowisko Williamsa wobec zrównoważonej mody może zmienić świat luksusu
Ekologiczne praktyki są podstawą działania marki Alyx. Od dawna stosuje się tu materiały z recyklingu czy bezwodne techniki farbowania. Od czerwcu 2019 roku metki każdego produktu zawierają kod QR, po którego zeskanowaniu możemy poznać całą drogę – od tego, skąd pochodził surowy materiał, przez fabrykę, w której rzecz była szyta, oraz sposobu jej wysyłki. Każda osoba lub firma współpracująca z Alyx musi także podpisać zawierający bardzo rozbudowany spis społecznych i ekologicznych założeń marki, Kod Etyki.
Jest bardzo prawdopodobne, że zrównoważony rozwój stanie się także podstawą działań Givenchy.
Williams to naprawdę międzynarodowy projektant
Urodzony w Chicago w stanie Illinois, dorastał w Kalifornii, dużo czasu spędził także w Nowym Jorku. W 2017 roku z żoną Jennifer i dwójką dzieci osiedlili się w Ferrarze w północnych Włoszech. Przeprowadzka była dobrą decyzją, projektant mógł być w końcu bliżej fabryk, w których produkowano rzeczy Alyx, oraz zmienić otoczenie. Tak opowiadał o tym w „Vogue’u”: – Kiedy chciałem otworzyć własną markę, zrozumiałem, że to Włochy są właściwie jedynym krajem, w którym mogę produkować każdą kategorię rzeczy, na dodatek w najlepszej jakości i z najlepszych materiałów. To wspaniałe doświadczenie: będąc po trzydziestce uczyć się nowej kultury i nowego miejsca.
Jest samoukiem i rzucił szkołę artystyczną
Zaczął naukę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu w Kalifornii, ale porzucił studia po pierwszym semestrze, kiedy zrozumiał, że bardziej interesuje go moda. Później były praktyki w wytwórni płyt Keitha Richardsa Corpus i butiku Maxfield w Los Angeles i – mimo odrzuconej aplikacji do Parsons School of Design – przeprowadzka do Nowego Jorku. Tam dzięki współpracy z Lady Gagą poznał późniejszego ojca chrzestnego w świecie mody, fotografa Nicka Knighta.
W 2016 roku Williams znalazł się w finale nagrody LVMH dla młodych projektantów. Kto potrzebuje dyplomu wyższej uczelni, jeśli za mentorów ma Nicka Knighta czy Delphine Arnault?
Williams jest królem współpracy
Pracując z Kanye Westem, Williams razem z Heronem Prestonem i Virgilem Ablohem (wtedy dyrektorem kreatywnym Westa) stworzyli kolektyw Been Trill.
Od tamtej pory współpracował z takimi gigantami, jak Nike, Mackintosh, Vans czy z Kimem Jonesem z Diora. Został jednym z gościnnych projektantów przy Moncler Genius w 2019 roku, dołączając do grona takich nazwisk jak Pierpaolo Piccioli, Jonathan W. Anderson czy Simone Rocha.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.