Profile influencerek na Instagramie, pokazy mody, street style. Gdzie jeszcze szukać inspiracji? Kostiumy bohaterek filmowych pomogą nam stworzyć idealną garderobę na lato.
Liv Tyler w „Ukrytych pragnieniach” (1996)
Młodziutka Lucy wyjeżdża do Toskanii w poszukiwaniu biologicznego ojca. Wakacje spędza na opalaniu, wieczornych spotkaniach i przechadzkach po gajach oliwnych. Jej zamiłowanie do szyfonów, sukienek w kwiaty i słomkowych kapeluszy wyraża romantyczną naturę bohaterki.
Dorothy Dandridge w „Czarnej Carmen” (1954)
„Carmen” Bizeta Otto Preminger przerobił na musical. Tytułowa femme fatale nosi sukienki do ziemi, zwiewne koszule i kwiaty we włosach. Rola ta przyniosła Dandridge nominację do Oscara za najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską, po raz pierwszy w historii przyznaną czarnoskórej aktorce. Zagrana przez nią Carmen do dzisiaj jest symbolem kobiecości dla ciemnoskórych kobiet, inspirują się nią m.in. Beyoncé czy Halle Berry.
Audrey Hepburn w „Kiedy Paryż wrze” (1964)
Współpraca Huberta de Givenchy z Audrey Hepburn przeszła do historii kina. W komedii z połowy lat 60. pojawiają się stylizacje w odcieniach lodów: truskawkowe sukienki, pistacjowe kostiumy, brzoskwiniowa suknia, a także wielkie kapelusze z kokardkami i małe torebeczki.
Jane Birkin w „Basenie” (1969)
Łatwo wyczuć napięcie w skąpanym w słońcu południowej Francji melodramacie Jacques’a Deraya. Intryga kręci się wokół Romy Schneider i Alaina Delona, którzy grają sfrustrowaną parę przebywającą na wakacjach. Nie sposób oderwać wzroku od Jane Birkin, która przechadza się obok ich willi w mini w krateczkę, bawełnianych koszulach czy dzierganych kostiumach zaprojektowanych przez samego André Courrèges’a. Nasz faworyt? Szydełkowe narzutki, które świetnie uzupełnią letnią garderobę, szczególnie że lata 70. i makramy królują wśród trendów tego lata.
Sissy Spacek w „Badlands” (1973)
Nikt lepiej nie oddaje klimatu amerykańskiej prerii niż Sissy Spacek w filmie drogi Terrence’a Mallicka o nastolatce, która zakochuje się w mężczyźnie z problemami (Martin Sheen). Podczas ucieczki z południowej Dakoty do Montany para mija wymarłe miasteczka i ukrywa się przed policją w domku na drzewie. Sheen przypomina młodego Jamesa Deana, w białym tank topie i jasnych dżinsach, podczas gdy Spacek zadaje szyku w sukienkach w drobne kwiaty, ozdobionych falbanami, bufiastymi rękawami oraz wysokim kołnierzem.
Milla Jovovich w „Uczniowskiej balandze” (1993)
Sprany dżins? Jest. Warstwy frędzli? Tak! Metry materiałów tie-dye? Oczywiście. Zaskakująca komedia w reżyserii Richarda Linklatera stała się klasykiem już w dniu premiery, głównie dzięki świetnej ścieżce dźwiękowej i obsadzie pełnej wschodzących gwiazd kina (Parker Posey, Matthew McConaughey, Ben Affleck), ale warto ją sobie przypomnieć również dla mody z lat 60. i 70. Hipiska z liceum w Teksasie, grana przez Millę Jovovich, wyróżnia się w zamszowych kompletach i pamiątkowych naszyjnikach rodem z festiwalu.
Marie Laforêt w „W pełnym słońcu” (1960)
Marzycie o dniach spędzonych na jachcie i nocnych tańcach w klubach jazzowych? Podczas gdy w ostatniej ekranizacji powieści Patricii Highsmith „Utalentowany Pan Ripley” Jude Law, Gwyneth Paltrow i Matt Damon są niezwykle stylowi, pierwsza realizacja René Cleménta, w której zobaczymy Alaina Delona, Maurice’a Roneta i Marie Laforêt, pokazuje pełnię lata. Garderoba Laforêt w marynistycznym stylu jest definicją nadmorskiego szyku, ale równie mocno zakochani jesteśmy w kostiumach Delona i Roneta, którzy noszą lniane garnitury, bawełniane koszule i loafersy.
Julia Roberts w „Pretty Woman” (1990)
Stylizacje Julii Roberts nie straciły na aktualności. Od sukienki w groszki połączonej z kapeluszem w ten sam print po szorty w sorbetowym odcieniu noszone do pudełkowej marynarki i TĘ czerwoną suknię balową – znajdziecie tam dużo inspiracji na wakacyjny sezon.
Jean Seberg w „ Witaj smutku” (1958)
Krótki top Jean Seberg stał się synonimem francuskiego szyku po scenie w filmie „Do utraty tchu” Jeana-Luca Godarda z 1960 roku. Jednak nam się wydaje, że jej garderoba w „Witaj smutku”, opowiadającym historię nastolatki spędzającej wakacje na południu Francji, jest o wiele bardziej zjawiskowa. Składa się z krótkich spodni, topów z dekoltem w łódkę i kolorowych kombinezonów. Najlepsze są dwie koktajlowe sukienki: jedna dziewczęca, biała, ozdobiona kwiatami, a druga bardziej dorosła, mała czarna, swobodnie mogąca konkurować z tą, którą miała na sobie Audrey Hepburn w „Śniadaniu u Tiffany’ego”.
Anne-Louise Lambert w „Pikniku pod Wiszącą Skałą” (1975)
Australijska opowieść autorstwa Petera Weira z 1975 roku, opowiadająca o zniknięciu trzech uczennic z wiktoriańskiej pensji, od dziesięcioleci inspiruje projektantów, jak Alexander McQueen w 2005 roku, Erdem w 2010 roku, Raf Simons projektujący dla Diora w 2016 roku. W końcu kto nie podda się urokowi cienkich jak papier parasolek, słomkowych kapeluszy czy białych koronek? John Galliano powrócił do filmu po raz kolejny przy kolekcji na lato 2019, która cała inspirowana była młodymi dziewczynami z Appleyard College. W kolekcji znalazły się fartuszki w kolorze kości słoniowej, przezroczyste sleep dress i marynarki w paski oraz zaprojektowane przez Stephena Jonesa mokasyny wiązane na wstążki.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.