Ten tytuł nie należy już do brytyjskiego rodu królewskiego. Równo od 13 lat z zapartym tchem śledzimy losy kobiet Kardashian-Jenner. Udowodniły, że potrafią wszystko – rozkręcić reality show, zostać influencerkami na Instagramie i założyć multimilionowe biznesy. Kolejna dekada też będzie należała do Kourtney, Kim, Khloé, Kendall, Kylie i ich mamy i menedżerki, Kris.
Zanim Kylie Jenner zdobyła internet zdjęciem córki, Stormi (18,6 mln polubień na Instagramie), Kim wyprzedała swoją kolekcję odzieży modelującej sylwetkę, Skims, w kilka minut (zarabiając podobno 2 mln dolarów tylko za pierwszy drop), a Khloé wypuściła dżinsową markę Good American w duchu ciałopozytywności (zgarniając milion dolarów tylko pierwszego dnia), klan Kardashian-Jennerów był po prostu rodziną bogaczy mieszkającą na grodzonym osiedlu w Calabasas, w Kalifornii. Niezwykle sławną rodziną, dodajmy.
14 października 2007 r., kiedy „Z kamerą u Kardashianów” zadebiutowało w telewizji, odcinek pilotażowy obejrzało zaledwie 900 tys. widzów. Matriarchini rodu, Kris Jenner, zarządzała karierą ówczesnego męża, Bruce’a, złotego medalisty igrzysk olimpijskich, dziesięcioboisty, który stał się mówcą motywacyjnym (do momentu kiedy przeszedł proces tranzycji i stał się Caitlyn w 2015 r.). W domu wartym 2,85 mln dolarów, w którym nakręcono pierwsze sezony show, mieszkali Jennerowie z dziećmi: Kendall i Kylie (wtedy miały 12 i 10 lat) oraz dorosłymi dziećmi Kris z poprzedniego małżeństwa z nieżyjącym już prawnikiem OJ Simpsona, Robertem Kardashianem Sr: Kourtney (28), Kim (27), Khloé (23) i Robem (20).
Reality show zrealizowany dla E!, podobnie jak „Rodzina Osbourne’ów” wyprodukowana przez MTV w 2002 r., pokazywał Kardashianów bez filtra. Miał odwrócić uwagę od sekstaśmy Kim i jej przyjaźni z Paris Hilton. Po 12 latach, 17 sezonach, 10 porodach, dziewięciu spin-offach (w tym „Life of Kylie” i nieszczęsnym talk-show z 2013 r., „Kris”), trzech ekranowych małżeństwach, niezliczonych okładkach „Vogue’a”, niekończącej się fali krytyki i łącznie 611,2 mln obserwujących na Instagramie, sześć kobiet, które pozostały w programie — Kris, Kourtney, Kim, Khloé, Kendall i Kylie — udowodniło, że chociaż od 2000 r. były „znane z bycia znanymi”, w ostatnim dziesięcioleciu stały się znaczącą siłą kulturową.
Reality show na Instagramie
Przez ostatnie 10 lat format programu stał się inspiracją dla niezliczonych reality show w tym samym duchu, takich jak „The Real Housewives” na Bravo i franczyza VH1 „Love & Hip Hop”. Żaden jednak nie powtórzył sukcesu pierwowzoru. Według „Variety” rodzina zażyczyła sobie 100 mln dolarów za podpisanie kontraktu na 2020 r., a oglądalność nie słabnie (2,4 mln osób oglądało aferę dotyczącą zdrady i rozstania Khloé i Tristana Thompsona w sezonie 16.).
Kiedy w październiku 2010 r. pojawił się Instagram, pierwsi influencerzy publikowali rozmyte fotografie plażowych widoczków i swoich śniadań. Kiedy w lutym 2012 r. dołączyła do nich Kim, publikując swoje zupełnie zwyczajne zdjęcie w piżamie, od pięciu lat dzieliła się już każdym szczegółem swojego życia w reality show. – Dość szybko zdałam sobie sprawę, że media społecznościowe stanowią [...] moją darmową grupę fokusową – powiedziała Kim The Cut w listopadzie 2019 r., odnosząc się do ewolucji swojej marki na platformie społecznościowej — od robienia selfie po generowanie sprzedaży dla siebie i sponsorowanych partnerów (źródła donoszą o kwotach rzędu miliona dolarów za post).
Kiedy Kim zarabiała na tytule Królowej Instagrama, wypuszczając kolekcję pierwszych płatnych nakładek — „Kimoji emojis”, które przynosiły jej milion dolarów na minutę, oraz grę wideo „Kim Kardashian: Hollywood”, która zarobiła 80 mln dolarów — jej siostry, Kendall i Kylie, wzięły na celownik młodsze pokolenie. Z 20 postów na Instagramie z największą w historii liczbą obserwujących, siedem opublikowała Kylie, a jej zasięg w mediach społecznościowych jest większy niż zasięg Kim. Kiedy przyznała się do korzystania z kosmetycznych wypełniaczy w maju 2015 r. po opublikowaniu zdjęć nienaturalnie dużych ust, popyt na wypełniacze wzrósł o 70 proc. Gdy w lutym 2018 r. poinformowała na Twitterze o tym, że nie korzysta już ze Snapchata, jego wartość rynkowa spadła o1,3 mld.
Najczęściej udostępniane kadry z Instagrama w ostatnim dziesięcioleciu obejmują post „Kim Break the Internet” – okładkę magazynu „Paper” z listopada 2014 r.; rekordowy post na Instagramie Kendall dotyczący jej włosów w maju 2015 r.; oraz zdjęcie córki Kylie, Stormi, post na Instagramie z największą liczbą polubień w historii — do czasu przejęcia palmy pierwszeństwa przez… jajko.
Ikony mody i urody
Lateksowe sukienki, toporne trampki, filigranowe sandałki, bielizna noszona jako odzież wierzchnia, japonki na obcasach, spodenki rowerowe, body — wpływ rodziny na modę jest gigantyczny, od potężnych marek, takich jak Balmain czy Tom Ford, po marki fast fashion typu PrettyLittleThing czy Missguided. (W październiku 2017 r. Kourtney współpracowała z pierwszą z nich nad 40-elementową kolekcją kapsułową, a w lutym 2019 r. Kim pozwała drugą o 10 mln dolarów pod zarzutem plagiatu; Missguided miała jej zapłacić 2,7 mln odszkodowania, 59 600 dolarów kosztów prawników oraz otrzymała zakaz korzystania z jej znaków handlowych). W drugim dziesięcioleciu XXI w. wpływy klanu Kardashian-Jenner na przemysł modowy stały się jego nieodłączną częścią, jednak ich największym wkładem w branżę jest niewątpliwie wzrost popularności trendu athleisure.
Według Forbesa „sprzedaż odzieży ogółem zwiększyła się w 2015 r. o dwa procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a sprzedaż odzieży sportowej wzrosła o całe 16 proc.”. W 2015 r. Kylie zebrała ponad miliard polubień swojego konta na Instagramie pełnego selfie w sportowych stylizacjach — każda marka odzieży sportowej marzy o takiej promocji. Nieprzypadkowo najmłodsza w rodzinie wcześniej w tym samym roku miała swój przełomowy moment z Kylie’s Lip Kits, które — w przeciwieństwie do Khromy, która okazała się klapą — odniosły ogromny sukces w branży beauty (Zarobiła 360 mln dolarów i otrzymała zaciekle wywalczony tytuł najmłodszej miliarderki, która sama zapracowała sobie na ten tytuł, przed sprzedażą udziałów koncernowi Coty w listopadzie 2019 r.)
Tamto dziesięciolecie upłynęło pod znakiem mody i urody również dla Kim. W wywiadzie dla „Business of Fashion” z uznaniem opowiadała, że jej mąż, Kanye West, kompletnie odmienił jej garderobę: – Zawsze myślałam, że mam świetny styl, dopóki nie poznałam mojego męża, który powiedział mi, że mój styl jest fatalny. Kanye przedstawił Kim projektantów takich jak Olivier Rousteing, oraz własnej marki, Yeezy (który ubierał Kim na sportowo od stóp do głów na potrzeby pierwszych kampanii w mediach społecznościowych).
Od swojej pierwszej Met Gali w 2013 r. (w ciąży, wystrojona w wielokrotnie wyśmiewaną kwiecistą kreację Givenchy autorstwa Riccardo Tisci) po występ w sukni z gorsetem od Thierry’ego Muglera w 2019 r., powoli zbudowała swoją wiarygodność jako największej modowej influencerki dekady. 45-procentowy skok w statystykach wyszukiwania odzieży kompresyjnej we wrześniu 2019 r. Lyst tłumaczy pojawieniem się na rynku jej linii bielizny modelującej Skims, inspirowanej sylwetką przypominającą kształtem klepsydrę. Po premierze linii KKW Beauty i KKW Fragrance, Kim zarobiła oszałamiające 72 mln dolarów tylko w pierwszym półroczu 2019 r.
Podobne artykułyKim Kardashian-West: Prezent z kokardkąAnna KonieczyńskaOprócz Kylie i Kim reszta rodziny w różnym stopniu wpływa na modę i branżę beauty – Khloé ma swoją linię Good American, Kourtney prowadzi lajfstajlową stronę Poosh o zdrowym życiu, Kendall robi karierę w modelingu (Forbes określił ją jako najlepiej zarabiającą modelkę 2018 r., z wynikiem 22,5 mln dolarów). Nawet Rob, który od 2012 r. rzadko pojawiał się w programie, jest wspólnie z Kris współwłaścicielem linii skarpetek o nazwie Arthur George. Nawet jeśli nie mają innych szczególnych osiągnięć, członkowie rodziny Kardashian-Jenner są niezwykle sprawnymi przedsiębiorcami.
Kontrowersje
Przez ostatnie 10 lat rodzina dokonała wielu złych wyborów, zwłaszcza na tle ruchów, takich jak #BlackLivesMatter i #MeToo. Kendall i jej nietrafiona reklama Pepsi z 2017 r., środki tłumiące apetyt promowane w mediach społecznościowych, kulturowe przywłaszczenie pierwotnej nazwy Skims – Kimono – przez Kim czy rasistowskie kampanie — długo by wymieniać.
Jednak Kardashianowie-Jennerowie z 2020 r. są inni niż przed dekadą. Niezależnie od stopnia autentyczności, rodzina, która pierwotnie była skupiona wyłącznie na pieniądzach i sławie, obecnie wykorzystuje swój wpływ dla zwrócenia uwagi na kwestie społeczne i polityczne (niektórzy przywołują koszmarny napad z bronią na Kim w Paryżu, nawołując, aby przemyślała sprawę i przestała obnosić się z bogactwem). W 16. sezonie programu siostry odwiedzają klinikę Planned Parenthood. Kim studiuje, by zostać prawniczką w sprawach karnych (jej spotkanie w Białym Domu z Donaldem Trumpem pomogło zabezpieczyć ułaskawienie dla Alice Marie Johnson, 63-latki skazanej na dożywocie za przestępstwo narkotykowe bez użycia przemocy). Rodzina głośno wzywa do uznania ludobójstwa Ormian, a także wielokrotnie podróżowała do ojczyzny swoich przodków. W międzyczasie, w sezonie 17., Kourtney i Kim uczestniczyły w obchodach 60. rocznicy wypadku nuklearnego w Santa Susana Field Laboratory, aby zwrócić uwagę opinii publicznej na konieczność oczyszczenia terenu.
Wiemy już, że „Z kamerą u Kardashianów” skończy się po sezonie 20. Niezależnie od tego, w jakim medium zaistnieje rodzina Kardashian-Jenner — czy to jako reality show, czy też jako instagramowi influencerzy, projektanci mody lub polityczni gracze — ich nazwisko pozostanie w centrum uwagi. Bo jeśli jest jedna rzecz, którą kobiety z Kardashian-Jenner robią dobrze, to jest to umiejętność ewoluowania wraz z upływem czasu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.