
Rozgłos, stypendium, wsparcie mentorów – wybrańcy wspólnego projektu włoskiej marki i londyńskiej szkoły mody mogą liczyć na dobry start w świecie mody. Jednym z nich jest Polak Jan Chodorowicz.
Efekt projektu Tod’s Legacy, powołanego przez włoską markę i londyńską szkołę mody, zostanie pokazany podczas londyńskiego tygodnia mody. Dzięki Tod’s Academy w projekcie wzięło udział 35 projektantów, angażując się w bliską współpracę z Fabio Pirasem, dyrektorem prestiżowego programu studiów magisterskich na CSM. Studenci otrzymali od grupy stypendia, zapewniono im również mentoring wpływowych postaci z branży, takich jak irlandzka projektantka Simone Rocha, właścicielka galerii sztuki Carla Sozzani oraz międzynarodowy editor at large „Vogue’a” Hamish Bowles. – To dla nas ogromna przyjemność. Uważam, że wszystkie liczące się w tym świecie firmy mają obowiązek pomagać młodym twórcom – mówi Diego Della Valle, prezes Tod’s Group.
Porozmawialiśmy z kilkoma studentami, by dowiedzieć się więcej o ich pracy.
Jan Chodorowicz, 26 lat, studia magisterskie na kierunku moda damska

– Na modę staram się patrzeć w szerszym kontekście, nie oddzielam jej od sztuki czy literatury. Odzwierciedlone jest to w moim researchu, który zawsze jest bardzo obszerny – przeglądam książki, rodzinne zdjęcia, archiwa domów mody, chodzę do galerii – mówi polski projektant. – Pracę traktuję jak wizualne opowiadanie historii – dodaje.
Opisz swój projekt dla Tod’s i powiedz, co było twoją inspiracją.
Mój projekt inspirowany jest dwiema kobietami – Peggy Guggenheim i moją babcią. Obie te kobiety łączyło zamiłowanie do piękna i pasja do sztuki, która przejawiała się między innymi we wnętrzach, które urządzały. W weneckim Palazzo Peggy wypełniała klasycystyczne przestrzenie awangardową sztuką. Podobnie kontrastujące zestawienia tworzyła moja babcia w modernistycznych wnętrzach domu w Nigerii, łącząc polską sztukę ludową z lokalnymi rzeźbami i meblami mid-century. Projektując, starałem się myśleć o tych kobietach i o tym, czego mogłyby potrzebować. Kształty toreb nawiązują do toreb podróżnych z lat 70., a w detalach nawiązywałem do rożnych elementów charakterystycznych dla domu mody Tod’s.
Co stanowiło największe wyzwanie w tej pracy?
Największym wyzwaniem było dla mnie projektowanie butów, nie jestem przyzwyczajony do tak ograniczonej skali. Pomogło mi to, że flagowy model Tod’s, czyli mokasyny Gommino, jest tak dopracowany i charakterystyczny, że był bardzo inspirującym punktem wyjścia.
Co najbardziej podoba ci się w CSM?
Nauka w CSM dała mi narzędzia do konsekwentnego dążenia do realizacji własnej wizji. Przez krytykę, ale też wsparcie, tutorzy pomagają ci odpowiedzieć na ważne pytania o to, jaka jest twoja tożsamość jako projektanta, i kim jest twoja klientka. Jak już masz na te pytania odpowiedzi i jesteś ich pewien, to wszystkie decyzje, których w procesie projektowania jest bardzo wiele, stają się prostsze.
Vivien Canadas, 26 lat, studia magisterskie na kierunku moda damska

Francuski projektant Vivien Canadas opisuje się jako „badacz, dla którego ubrania stanowią narzędzie eksploracji”. Inspiracje dla swoich prac czerpie z włoskiej kultury. Projekty, które tworzy Canadas, są posągowe, bardzo eleganckie, lecz nie brak w nich odrobiny humoru.
Opisz projekt, który tworzysz dla Tod’s i powiedz, co było twoją inspiracją.
Zebrałem elementy pochodzące z książek kucharskich, które zamieniłem w dodatki. Na przykład tortellini stały się bazą dla torebki.
Jakie nadzieje wiążesz z przyszłością mody po pandemii?
Mam nadzieję, że moda na nowo zacznie być produkowana lokalnie. Chciałbym wspierać podejście polegające na wprowadzaniu zasad savoir faire w produkcję na mniejszą skalę.
Andrej Gronau, 27 lat, studia magisterskie na kierunku dziewiarstwo

Pracujący w Londynie projektant i artysta uwielbia błyszczące przedmioty, które przełamuje jednak surowymi wykończeniami. Jego mentorką jest Simone Rocha, a inspiracje czerpie z surrealistycznego malarstwa Johna Luke’a Eastmana oraz od punkowej ikony Niny Hagen.
Co jest ci najbliższe w marce Tod’s i jak wykorzystałeś to w praktyce?
Dziedzictwo Tod’s pokazuje, że marka ta nie boi się zmian, zarówno jeśli chodzi o kolorystykę, jak i materiały. Uważam, że zderzenie różnych światów jest interesujące, więc coraz dalej przesuwam granice. Jednocześnie staram się pozostawać wiernym marce.
Co najbardziej podoba ci się w CSM?
To, że nie chodzi im o to, by stworzyć idealny wzór czy projektować to, co jest modne – CSM pozwala ci być tym, kim jesteś i kim chcesz być.
Keith Mosberger, 38 lat, studia magisterskie na kierunku moda damska

Amerykański projektant Keith Mosberger określa swoją estetykę jako „cichą”. Przy wsparciu metodologicznym, które otrzymuje od Hamisha Bowlesa, Mosberger znajduje podobieństwa pomiędzy stylem włoskiej arystokratki Marelli Agnelli z połowy XX w. a gwiazdą hip hopu z lat 90. Mary J. Blige. W sprytny sposób zaburza tradycyjną ikonografię Tod’s, znajdując dla niej nieoczekiwane umiejscowienie.
Opisz swój projekt i powiedz, co było twoją inspiracją.
Inspirowałem się dziedzictwem tej marki oraz wyjątkową koncepcją luksusu prezentowaną przez pana Della Valle. Kojarzy mi się ze śmietanką towarzyską z połowy ubiegłego wieku.
Jakie nadzieje wiążesz z przyszłością mody po pandemii?
Wraz z moimi równieśnikami muszę wypracować nawyki nastawione na zrównoważony rozwój. Ważne jest też, by wprowadzić zmiany w przestarzałym łańcuchu dostaw.
Gucheol Jung, znany też jako Lloyd, 27 lat, studia magisterskie na kierunku moda męska

Gucheol Jung, posługujący się imieniem Lloyd, jest koreańskim projektantem skupiającym się w swojej pracy na naturze i funkcjonalności. Pracując z mentorem, redaktorem brytyjskiego „Vogue’a” Gianlucą Longo, Lloyd czerpie inspiracje ze zdjęć z wakacji, które spędził z dziewczyną we Włoszech. Jego projekty są neutralne płciowo i hybrydowe.
Co jest ci najbliższe w marce Tod’s i jak skorzystałeś z tego w praktyce?
Tod’s i ja mamy ze sobą coś wspólnego: uwielbiamy Włochy! Co roku jeżdżę tam z moją dziewczyną na wakacje, więc chciałem pokazać, czym jest dla mnie ten kraj.
Co najbardziej podoba ci się w CSM?
Wolność!
Ranura Edirisinghe, 25 lat, studia magisterskie na kierunku dziewiarstwo

Pochodzący z Loughborough w Anglii Ranura Edirisinghe jest projektantem mającym instynktowne podejście do kolorów i faktur. Przy wsparciu mentorki, właścicielki galerii sztuki Carli Sozzani, Edirisinghe wypróbował w projekcie eksperymentalne połączenie materiałów, którego rezultatem są nowoczesne wyroby ze skomplikowanymi detalami wykonanymi z celofanu i nylonu.
Opisz swój projekt i powiedz, co było twoją inspiracją.
Inspiracją stały się dla mnie artystyczne miasteczko Spoleto we Włoszech, amerykański rzeźbiarz David Smith oraz portrety fotografa Franco Lanteriego. Materiały zostały użyte w dość spontaniczny sposób.
Chaney Manshu Diao, 25 lat, studia magisterskie na kierunku moda damska

Chiński projektant Chaney Manshu Diao określa swoje prace jako minimalistyczną awangardę. Efektem jego konceptualnego podejścia do projektowania i rzemiosła oraz mentoringu dziennikarza modowego Angelo Flaccavento jest projekt o niematerialnym wręcz artyzmie.
Opisz swój projekt dla Tod’s i powiedz, co było twoją inspiracją.
Inspiracją było dla mnie dziedzictwo firmy. Podjąłem próbę zakwestionowania pojęcia klasyki przez współczesny dialog.
Co jest ci najbliższe w marce Tod’s i jak wykorzystałeś to w praktyce?
Bawiłem się różnymi wariantami butów Gommino, które wybrałem jako punkt wyjścia. Naśladowałem gesty towarzyszące pracy szewca i poszukiwałem ducha poza jego materialną formą.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.