Trzy kategorie, pula nagród o wartości ponad 35 tysięcy złotych i nagroda specjalna w wysokości 50 tysięcy złotych. 20 lutego wystartowała dziesiąta, jubileuszowa edycja Mazda Design. To jedyny w swoim rodzaju konkurs dla projektantów – studentów i absolwentów szkół projektowych i technicznych. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „MA”. Japońskie słowo oznacza przestrzeń pomiędzy, pauzę, oddech. Prace można nadsyłać do 16 kwietnia. Nie zwlekajcie!
Mazda przywiązuje ogromną wagę do stylistyki. Dowodami na to są wysmakowany, czerpiący z japońskiej tradycji design samochodów, ale też organizowany przez Mazdę od 2010 roku konkurs dla projektantówMazda Design. Ojcem chrzestnym wydarzenia był jeden z najlepszych polskich projektantów, Janusz Kaniewski. Polak, który tworzył m.in. w słynnym włoskim studiu Pininfarina, a jako niezależny designer projektował m.in. nowe modele Ferrari, najpierw został przewodniczącym konkursowego jury, a następnie wieloletnim doradcą i opiekunem merytorycznym całego projektu. W ramach dotychczasowych edycji uczestnicy zaprojektowali blisko cztery i pół tysiąca obiektów, takich jak samochody i ich wnętrza, elementy wyposażenia, miejsca parkingowe i garaże, sprzęt sportowy, ubrania i akcesoria modowe, przedmioty osobiste, systemy znaków i logotypy, koncepcje oklejenia samochodu, a także alternatywne środki transportu miejskiego, a nawet przedmioty wykonane z materiałów z recyklingu. W ramach jubileuszowej edycji organizatorzy zdecydowali, że przyszedł czas na chwilę oddechu, a także refleksję nad tym, w jaki sposób kształtujemy naszą przestrzeń życiową i jak rozumiemy nasze poczucie komfortu. Uczestnicy dziesiątej edycji Mazda Design 2019, która odbywa się pod hasłem „MA”, będą musieli skupić się właśnie na tym aspekcie projektowania.
Mniej daje więcej
„MA” to wieloznaczne japońskie słowo, oznaczające m.in. przestrzeń pomiędzy, pauzę czy oddech. Jego idea może odwoływać się do japońskiej filozofii postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki, sposobu projektowania, ale też po prostu do sposobu życia. Najprościej mówiąc, „MA” to czas i przestrzeń niezbędne do realizacji dzieła czy kształtowania własnego życia. „MA” to pustka, która czeka, aby ją wypełnić właściwym sensem. Jest też symbolem możliwości, otwartości i wolności. To miejsce na wybory i kreatywność. Granice, w obrębie których możemy doświadczać życia i wypełniać je sensem. Ale „MA” w przeciwieństwie do „potencjału” czy „możliwości” przemawia nie za pomocą nadmiaru, lecz poprzez ciszę i przestrzeń, które są dostępne i gotowe do wypełnienia. „MA” jest jak pauza w wypowiedzi – niezbędna do wyrażania czegoś znaczącego, albo przerwa w muzyce, która jest kluczowa, aby kolejne nuty mogły wybrzmieć z właściwą mocą.
Edycja Mazda Design 2019 nawiązuje do japońskiej estetyki minimalizmu i refleksyjnego sposobu postrzegania świata. Te wartości stały się inspiracją dla nowej Mazdy 3, modelu, który stanowi początek nowej ery w dziedzinie projektowania marki. – Hasło „mniej daje więcej” to dewiza, która przyświeca naszym projektantom w ewolucji języka stylizacji KODO – Dusza Ruchu. Zmierzają oni do tego, żeby usuwać jak najwięcej rozpraszających elementów na rzecz pięknych i prostych kształtów – mówi o stylistyce nowej przełomowej Mazdy 3 Szymon Sołtysik, Dyrektor PR Mazdy w Polsce. I dodaje, że nowa Mazda3 jest inspiracją dla tegorocznej edycji konkursu, bo tym modelem marka pokazuje, że można tworzyć piękne samochody. Doskonałe w formie, ale pozbawione nadmiaru ozdobników. – Przekłada się to także na wnętrze nowej Mazdy 3. Kierowca nie powinien być przytłoczony liczbą ekranów, przycisków, elementów, które odwracają jego uwagę. Wewnątrz samochodu musi się znaleźć przestrzeń na nasze skupienie, refleksje i emocje. Bo najważniejsze są poczucie harmonii z pojazdem, które nazywamy Jinba-Ittai, oraz biorąca się z niego przyjemność prowadzenia. Właśnie tak wygląda przepis na samochód idealny według Mazdy – tłumaczy Szymon Sołtysik.
Człowiek, przestrzeń i znak
Hasło przewodnie konkursu jest punktem wyjścia dla trzech kategorii: Człowiek: komfort minimalizmu, Przestrzeń: światło jako tworzywo i Znak: logo na nowe stulecie. Aby wziąć udział w konkursie, należy stworzyć oryginalny projekt w jednej z nich. Uczestnicy w wybranej kategorii muszą wejść w nową erę projektowania – jeszcze bardziej innowacyjnego, łamiącego konwencje, ale zawsze pozostającego w zgodzie z filozofią Mazdy, czyli w harmonii z człowiekiem. Zadanie w pierwszej kategorii polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu, który zgodnie z koncepcją „MA” zwiększy komfort życia codziennego poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia. Uczestnik powinien potraktować „brak” jako pozytywną wartość oraz punkt wyjścia do projektowania. Ważne jednak, żeby końcowy rezultat, czyli pomyślany przedmiot, miał zdolność sprawiania przyjemności człowiekowi poprzez ograniczenie. Zaprojektowany obiekt powinien znajdować zastosowanie we współczesnym świecie, cechować się minimalizmem i przyjemnością użytkowania, tak aby sam nie mnożył kolejnych negatywnych bodźców.
Druga kategoria odnosi się do znaczenia „MA” jako przestrzeni w drzwiach, przez którą wpada światło. Wykorzystywanie światła jako tworzywa i narzędzia artystycznej ekspresji jest bardzo charakterystyczne dla sztuki japońskiej. Mistrzowie z Kraju Kwitnącej Wiśni, zainspirowani dynamiką napięcia pomiędzy światłem i cieniem, stosują migotliwe wzory świetlne, aby ożywiać tworzone przez siebie obiekty i eksponować ich piękno. Uczestnicy startujący w kategorii Przestrzeń będą mieli za zadanie zaprojektowanie obiektu – mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje będzie ujawniać w relacjach przestrzennych ze światłem. Uczestnicy powinni potraktować światło jako tworzywo i przyznać mu kluczową rolę w tworzeniu jakości i wartości estetycznej obiektu. Zainspirować mogą ich projektanci Mazdy, którzy, korzystając z tak ulotnego materiału, jakim jest światło, tworzą karoserie najnowszych modeli tak, aby właśnie ono nadawało im niepowtarzalne piękno i dynamikę.
W tym roku mija dekada od startu pierwszej edycji konkursu Mazda Design, ale 2020 rok przyniesie jeszcze jedną, ważniejszą dla marki rocznicę. W 1920 roku Jujiro Matsuda założył w Tokio koncern Mazda. Przez blisko sto lat, które minęły od tamtego wydarzenia, logo marki zmieniało się wielokrotnie. Ze względu na nadchodzący jubileusz organizatorzy Mazda Design pytają uczestników, jak powinno wyglądać logo na następne stulecie. Zadanie w kategorii Znak polega na zaprojektowaniu nowej wersji logotypu Mazdy, który będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów. Projekt powinien się odwoływać się do kluczowych wartości marki, takich jak sztuka designu, japoński kunszt, przyjemność prowadzenia, minimalizm (mniej daje więcej), harmonia, a także inteligentne, przełamujące konwencje rozwiązania technologiczne. Znak powinien pokazywać, jak autor wyobraża sobie markę w przyszłości, ale koncepcja logotypu powinna też brać pod uwagę wartości i estetykę wyznaczone przez nowy model Mazda3.
Wczoraj i dziś
Podział na trzy kategorie, który obowiązuje obecnie, został wprowadzony dwa lata temu. Organizatorzy zdecydowali się zmienić formułę na taką, która bardziej wszechstronnie ujmowałaby większość aspektów projektowania. Kolejną zmianą było zaproszenie do udziału wyłącznie studentów oraz absolwentów kierunków artystycznych, projektowych i technicznych. Dzięki temu rywalizacja stała się bardziej wymagająca, a tytuł Grand Prix zyskał na znaczeniu i prestiżu. Tym bardziej że jednocześnie oprócz regulaminowych nagród Mazda zaczęła przyznawać specjalne pozakonkursowe wyróżnienie – Mazda Design Award. Przyznaje się je autorowi najciekawszego i najbardziej oryginalnego projektu zrealizowanego w ciągu ostatnich trzech lat. Nagroda MDA, w wysokości 50 tysięcy złotych, jest jedną z najwyższych w Polsce. Ma zwracać uwagę na realizacje oryginalne, wyróżniające się, wyjątkowe i przełamujące konwencje.
Zgłoszenia oceni jury, w składzie którego znaleźli się znakomici przedstawiciele wielu dziedzin projektowania. Honorowym przewodniczącym jury jest Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe. Polskich projektantów reprezentują: Tomek Rygalik, jeden z najbardziej znanych polskich designerów, który współpracował z takimi światowymi markami jak IKEA, Siemens, Heineken, Kodak czy Unilever, oraz niezwykle oryginalni projektanci będący laureatami nagrody Mazda Design Award w 2017 oraz 2018 roku – Marcin Rusak i Alicja Patanowska. Przedstawicielem projektowania graficznego jest Edgar Bąk, grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną. Kolejny z członków jury – Anna Grużewska – jest przedstawicielką mediów i redaktor naczelną magazynu „Czas na Wnętrze”. W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. zł. Jest więc o co powalczyć! Zwycięzców konkursu poznamy podczas odbywającego się w dniach 17-26 maja Łódź Design Festival, którego Mazda kolejny rok z rzędu jest parterem.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.