Znaleziono 0 artykułów
05.07.2022

Virgil Abloh: Architekt wizualnego języka

05.07.2022
Off-White co Virgil Abloh for Beyonce (Fot. Materiały prasowe)

Virgil Abloh miał niebywały talent w wielu dziedzinach, który wykorzystał, by przetrzeć szlak dla kolejnych pokoleń czarnoskórych artystów. W Nowym Jorku otwarto właśnie wystawę „Virgil Abloh: Figures of Speech”, która pokazuje jego wielowątkową karierę.

Nowy Jork tęskni za Virgilem. Założyciel Off-White i dyrektor artystyczny męskiej linii Louis Vuitton zmarł w listopadzie 2021 roku w wieku 41 lat po długiej chorobie. By uczcić pamięć, na fasadzie nowojorskiego butiku LV umieszczono jego sylwetkę, a w dzielnicy SoHo otwarto pop-up, w którym przez kilka miesięcy można było oglądać ostatnią zaprojektowaną przez niego kolekcję na sezon Pre-Fall 2022. Do niedawna dostępna była tymczasowa miniwystawa poświęcona współpracy Louis Vuitton z marką Nike, na której zaprezentowano 47 modeli butów Air Force 1 stworzonych przez Virgila Abloha. Teraz dorobek projektanta pokazuje nowojorskie Brooklyn Museum na monograficznej wystawie „Virgil Abloh: Figures of Speech”.

"PSA”, 2019 (Fot. Materiały prasowe)

Virgil Abloh. Wszechstronny

Virgil Abloh nie tylko nie urodził się w Nowym Jorku, lecz nawet nie był z wykształcenia projektantem. Syn imigrantów z Ghany wychował się w Chicago. Od mamy krawcowej nauczył się szyć i już od najmłodszych lat przejawiał talent oraz zainteresowanie muzyką, modą i sztuką. Ukończył jednak studia z dyplomami z inżynierii lądowej i architektury. Doświadczenia związane z tymi dziedzinami wielokrotnie przewijały się w jego późniejszej interdyscyplinarnej twórczości, co doskonale pokazuje otwarta właśnie wystawa.

Na potrzeby ekspozycji zebrano wcześniej niepokazywane projekty oraz przedmioty z jego prywatnego archiwum. Wśród nich są elementy z męskich kolekcji Louis Vuitton czy z Off-White, rzeźby, instalacje, meble, grafiki, szkice, nagrania z pokazów oraz muzyka z czasów, kiedy pracował jako DJ – wszystko, co obrazuje ponad dwie dekady jego pracy jako projektanta i artysty.

A TEAM WITH NO SPORT, 2012 (Fot. Materiały prasowe)
(Fot. Materiały prasowe)

Virgil Abloh: Zaczęło się od Kanye Westa

Wśród pamiątek ustawionych na drewnianych stołach rodem z architektonicznych pracowni można zobaczyć efekty współpracy Abloha ze znanymi postaciami, takimi jak artysta Takashi Murakami, architekt Rem Koolhaas czy raper Kanye West. Od Westa tak naprawdę zaczęło się wszystko, co dziś znamy i wiemy o modowej twórczości Virgila Abloha.

Poznali się na stażu w Fendi i na wiele kolejnych lat pozostali współpracownikami. Abloh odpowiadał od strony kreatywnej za okładki płyt muzyka, oprawę jego występów, ale także cały merchandising z koncertów. W 2012 roku założył pierwszą markę – Pyrex Vision. Skupował niesprzedane ubrania Ralpha Laurena, umieszczał na nich autorskie nadruki i następnie wystawiał za przynajmniej dziesięciokrotnie wyższą cenę. Rok później zamknął firmę, tłumacząc, że miał to być artystyczny eksperyment, a nie przedsięwzięcie komercyjne.

W 2013 roku przyszedł czas na Off-White. Marka zasłynęła użyciem tekstu, graffiti, logo i grafik na streetwearowych ubraniach, przede wszystkim jednak komentowaniem – dzięki łączeniu sztuki i mody – światowych tendencji kulturalnych i społecznych. W 2018 roku Virgil Abloh został dyrektorem artystycznym męskich kolekcji Louis Vuitton i tym samym pierwszym czarnoskórym projektantem stojącym na czele dużej luksusowej marki.

“FOR THE LOVE OF MONEY”, 2018 (Fot. Materiały prasowe)

Wiele eksponatów pokazuje również zażyłą relację Abloha z Nowym Jorkiem – jego współprace z pochodzącymi stąd raperami czy gościnne projekty dla nowojorskiej marki Hood By Air, a także inne prace związane z hip-hopem, gatunkiem, którego korzenie w dużej mierze wywodzą się właśnie stąd.

(Fot. Materiały prasowe)

„Virgil Abloh: Figures of Speech”: Sztuka, która mówi

Prace nad wystawą trwały ponad trzy lata i aż do momentu śmierci Virgil Abloh był zaangażowany w jej powstanie. W okrojonej wersji zaprezentowano ją wcześniej w jego rodzinnym Chicago. Nazwa nawiązuje do komunikacyjnej siły, jaką niesie ze sobą design, a także do dyskusji, którą z jego pomocą projektant prowadził z odbiorcami. Wystawa doskonale pokazuje ten dialog oraz to, jak w trakcie swojej kariery Abloh swobodnie wybierał formy przekazu, a także że zawsze liczyli się dla niego ludzie.

You're Obviously in the Wrong Place, 2015-19 (Fot. Materiały prasowe)

Symbolicznie opowiada o tym zaprojektowana przez niego drewniana rzeźba-chata „Social Sculpture”. Stoi w sercu wystawy i przypomina o zamiłowaniu Abloha do muzyki, projektowania i sztuk wizualnych. To metaforyczne miejsce spotkań, występów, ale też rozwijania pomysłów i kreatywności młodych ludzi. To tutaj Abloh mógłby działać z innymi artystami, w szczególności czarnoskórymi. Instalacja ta symbolizuje również historyczny brak miejsca, w którym mogliby się rozwijać, tworzyć i pokazywać swoją sztukę, a także generalny deficyt placówek kultury, które dostępne byłyby dla osób czarnych.

„Social Sculpture” przypomina, jak wiele Abloh zrobił dla obecności w branży kolejnych pokoleń artystów BIPOC. Wcześniej właściwie nie było dla nich miejsca.

Z okazji wystawy do sprzedaży trafiła limitowana kolekcja ubrań i gadżetów inspirowana latami ‘00, którą Abloh zdążył zaprojektować. Dostępna jest w muzealnym sklepie stworzonym na potrzeby ekspozycji.


Wystawę „Virgil Abloh: Figures of Speech” w Brooklyn Museum można oglądać od 1 lipca 2022 roku do 29 stycznia 2023 roku.

Ismena Dąbrowska
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. Virgil Abloh: Architekt wizualnego języka
Proszę czekać..
Zamknij