
Moda coraz częściej trafia z wybiegów do galeryjnych sal. W 2020 roku światowe muzea zwabią zwiedzających m.in. retrospektywą Prady, hipisowską rewolucją oraz historią japońskiego kimona.
Wszystkie imiona kimona

Nie ma ubioru bardziej japońskiego niż kimono. To na tej części dalekowschodniej garderoby skupi się wystawa w londyńskim Victoria & Albert Museum. Ekspozycję zasilą tradycyjne kimona z XVII oraz XVIII wieku, a także ich późniejsze zachodnie interpretacje. Zobaczymy więc projekty m.in. Yves’a Saint Laurenta, Rei Kawakubo, Johna Galliano, Thoma Browne’a i Jeana-Paula Gaultiera. Pojawią się kostiumy pomysłu Johna Mollo i Trishy Biggar znane ze „Star Wars”, a także suknia, którą Alexander McQueen uszył specjalnie dla Björk. – Od wyrafinowanej kultury XVII-wiecznego Kioto do kreatywności ze współczesnego wybiegu, kimono zajmuje ważne miejsce w historii mody – zaznacza Anna Jackson, kuratorka ekspozycji.
„Kimono: Kyoto to Catwalk”, Victoria & Albert Museum, Londyn, 29 lutego – 21 czerwca 2020 roku
Willi Smith: sztuka na ulicy

Niewielu o nim słyszało, choć w latach 70. i 80. był czołowym afroamerykańskim kreatorem mody. Willi Smith, bo o nim mowa, po studiach modowej ilustracji w Philadelphia College of Art spróbował swych sił jako projektant na prestiżowej uczelni Parsons w Nowym Jorku. W 1976 roku założył własną markę – WilliWear Limited, która szybko stała się hitem nie tylko wśród czarnej młodzieży.
Smith traktował modę jako narzędzie demokracji – połączył styl ulicy z warsztatem couture. Chętnie współpracował z artystami, reżyserami, tancerzami oraz dizajnerami. Do jego przyjaciół należeli Keith Haring, Nam June Paik, Juan Downey, Spike Lee czy Dianne McIntyre. Owoce ich twórczych działań w formie ubiorów, fotografii, nagrań wideo i rysunków zaprezentowane zostaną po raz pierwszy po przeszło 30 latach w nowojorskim Cooper Hewitt.
„Willi Smith: Street Couture”, Cooper Hewitt, Nowy Jork, od 13 marca 2020 roku

Podróż w czasie

Ważnym punktem w kalendarzu mody jest poprzedzona Met Galą doroczna wystawa w nowojorskim Costume Institute.
Tym razem nowojorskie Metropolitan Museum of Art pozwoli nam odbyć podróż w czasie – bo to właśnie czas obrano za temat przewodni, a koncepcję trwania Henriego Bergsona za teoretyczną podbudowę. Prezentacja składać się będzie głównie z białych i czarnych kreacji, a dzięki ich kontrastowi opowiedziana zostanie historia przeobrażania się ubioru od 1870 roku do dziś. Zobaczymy zatem modowe flashbacki i to, co fast-forward; momenty przełomowe, krótkotrwałe hity i zakrzywienia czasoprzestrzeni.
Wystawa „About Time” udowodni, że czas niekoniecznie płynie linearnie, lecz pełen jest powrotów, powtórzeń oraz reinterpretacji. Surrealistyczną atmosferę ekspozycji podkreśli jej aranżacja, zaprojektowana przez Es Devlin – brytyjską scenografkę, znaną ze świetlnych i kinetycznych instalacji.
„About Time: Fashion and Duration”, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, 7 maja – 7 września 2020 roku

Kontrkultura z butiku

W połowie lat 60. butiki mieszczące się w Chelsea rozpoczęły modową rewolucję. Kolorowe ubrania (inspirowane dandyzmem lorda Byrona, ornamentyką czasów regencji i bogactwem Orientu) trafiały do szaf pokolenia żądnego nowego świata. W londyńskich butikach, takich jak Granny Takes A Trip, Apple, Biba, Mr Fish czy Hung On You, ubierali się Beatlesi i Jimi Hendrix. Nastała era psychodelii, a styl bohemian hippie chic rósł w siłę. – Byliśmy młodzi, bogaci, piękni i na fali. Chcieliśmy zmieniać wszystko, zwłaszcza zmieniać zasady – twierdziła Marianne Faithful.
Londyńska wystawa rekonstruuje atmosferę hipisowskiej rewolucji. Przez pryzmat upstrzonej barwnymi wzorami androgynicznej mody opowiada o dzieciach kwiatach w Wielkiej Brytanii oraz ich butikowych oazach. Oprócz ubiorów z epoki zobaczymy także archiwalne fotografie i posłuchamy muzyki, która akompaniowała hipisowskim trendom.
„Beautiful People: The Boutique in 1960s Counterculture”, Fashion and Textile Museum, Londyn, 3 lipca – 4 października 2020 roku

Prada od podszewki

Jesień należeć będzie do Prady. Ufundowany w 1913 roku mediolański dom mody nareszcie doczekał się pierwszej tak obszernej wystawy, dokumentującej jego długą i bogatą historię. Ekspozycję w londyńskim Design Museum zatytułowano „Front and Back”, co ma znaleźć odbicie w jej wieloaspektowym charakterze. Prześledzi nie tylko losy kolekcji ubrań, perfum, akcesoriów, lecz także biznesowy rozwój marki.
Rekonstrukcje pokazów mody sąsiadować będą z rozmaitymi przedsięwzięciami artystycznymi i współpracami, których Prada podjęła się w ostatnich latach. Do powstania retrospektywy przyczyniła się wnuczka założyciela – Miuccia Prada. Prominentna projektantka oddała aranżację prezentacji w ręce zaprzyjaźnionych architektów: Rema Koolhaasa, Jacques’a Herzoga i Pierre’a de Meuron. Można się spodziewać spektakularnego efektu.
„Prada. Front and Back”, Design Museum, Londyn, od września 2020 roku

Zaloguj się, aby zostawić komentarz.