Znaleziono 0 artykułów
06.10.2024

Warsaw Gallery Weekend 2024 wciąż trwa. Na jakie wydarzenia warto zwrócić uwagę?

WGW 2023, Fot. Materiały prasowe

Po intensywnym weekendzie obejmującym 42 wernisaże program WGW wcale się nie kończy. Na przestrzeni najbliższych tygodni wciąż będzie można oglądać większość wystaw. Towarzyszą im oprowadzania, performance’y, warsztaty i wykłady.

Instytucje kultury przyzwyczaiły publiczność do tego, że wystawa jest tylko punktem wyjścia do dyskusji na poruszany temat. Warsztaty edukacyjne i spotkania z twórcami, ale też specjalistami danych dziedzin otwierają na dialog i nowe konteksty. Co ciekawe, ten model sprawdza się też w prywatnych galeriach. 

Karolina Balcer, Michalina Kacperak, Auć, Fot dzięki uprzejmosci artystek i galerii Jednostka.

Galerie Jednostka i Wschód: Sztuka kształtuje codzienność

Jednym z wydarzeń tegorocznego WGW jest wystawa „Auć” Karoliny Balcer i Michaliny Kacperak. To czuła opowieść o rodzinnej traumie. Miękkie swetry, makaty, zdjęcia kolorowo przystrojonych pokoi mają utulić bliskich w kryzysie wywołanym uzależnieniem członka rodziny. Wzmocnić relacje, ale też pomóc wejść w nową, dojrzałą rolę, przejąć odpowiedzialność za starszych. Projekt dostał I wyróżnienie przyznane przez Fundację Polskiej Sztuki ING. „Za odwagę w walce zarówno o rodzinę, jak i o siebie, i swoje miejsce jako jej część. Za oryginalne i prawdziwe podejście do problemu alkoholizmu i depresji. A także za nieustraszoność w obronie prawdy”, brzmiało uzasadnienie jury, które oceniając wystawę, oceniało też szeroki projekt rozpisany na warsztaty poświęcone problemowi stygmatyzacji prowadzone przez terapeutkę Agatę Klepacz (Jednostka, 12 i 26.10, godz. 11–14), czy spotkania z autorkami głośnych książek o alkoholowej traumie – Małgorzatą Halber (Jednostka, 5.10, godz. 17) i Aleksandrą Zbroją (Jednostka, 26.10, godz. 17).

willi Władysława Broniewskiego na warszawskim Mokotowie zatrzymał się czas. Budynek, który poeta dostał od państwa w 1953 roku i gdzie spędził ostatnie lata życia, oparł się remontom i modernizacjom. Eklektyczne meble, skrzypiąca podłoga, ogród ze starymi różami na tyłach domu stały się środowiskiem pracy japońskiego artysty Kenji Ide. Trudno powiedzieć, że Ide dokonuje interwencji, bo jego rzeźby są subtelne i minimalistyczne. Często tak małe, że niedostrzegalne na pierwszy rzut oka i łatwe do zdeptania albo strącenia. Wystawa „Some other times” to opowieść o wrażeniu, pamięci i nostalgii. W tej niezwykłej przestrzeni antropolog kultury i pisarz Mateusz Marczewski opowie o „Sposobach artystycznego radzenia sobie z dynamiką rzeczywistości”  (Wschód × Muzeum Władysława Broniewskiego, 10.10 godz. 19), a z kolei performer i historyk kultury Antoni Michnik zaprosi na wykład performatywny (11.10 godz. 19). 

Performance: Poza ramą

Osobną kategorią programu towarzyszącego wydaje się performance, który pojawia się w bardzo różnych odsłonach. Od „Huku”, czyli widowiska w reżyserii Pawła Sakowicza z udziałem trzech tancerek-performerek: Agnieszki Kryst, Katarzyny Sikory i Karoliny Kraczkowskiej (Gunia Nowik Gallery, 5.11 godz. 17), aż po dialog międzypokoleniowy. Oskar Dawicki stworzy projekt z prekursorem działań performatywnych i przyjacielem Zbigniewem Warpechowskim. Wspólny performance zostanie pokazany przed publicznością w Laboratorium CSW ZU (Monopol × CSW, 28.11 godz. 18).

W przestrzeni BWA Warszawa na wystawie „Plotkarze” trzech artystów z Niemiec, Polski i Estonii zagłębia się w queerstorie swoich społeczności. Surowa przestrzeń z pracami Karola Radziszewskiego, Philippa Guflera i Jaanusa Sammy zbuduje kontekst do projektu Małgorzaty Mycek, która zapowiada karaoke live act i artist talk z Radziszewskim (BWA Warszawa, 12.10, godz. 19). 

Z kolei Maciej Tomaszewski w nawiązaniu do wystawy „Zabić biel. Fotografia poza realizmem” o abstrakcji w fotografii, zabiegach formalnych i eksperymencie zaprosi publiczność do „Akademii Sztuki Niszczenia. Tnij. Depcz. Gnieć” (Fundacja Archeologia Fotografii, 12.10, godz. 19.30).

Antoni Zdebiak, praca z cyklu „Ślad”, 1975,  Fot. © J., D., E. Zdebiak & Fundacja Archeologia Fotografii

Misja edukacja

Projekty wokół wystaw mają silny rys edukacyjny. Po raz kolejny w programie WGW szczególne miejsce zajmują oprowadzania i warsztaty dla kilkuletnich widzów, organizowane w galeriach przez Spotlight Kids (26.10, 27.10, 16.11, 17.11, godz. 12–13.30). Starsi będą mieli okazję spotkać się na żywo z artystami i artystkami, którzy coraz chętniej sięgają po eksperymentalne formuły. Róża Litwa do rozmowy o pracach ze swojej najnowszej wystawy „Ślad ślimaka” wplecie literaturę (Monopol, 9.10, godz. 18). Grzegorz Pieniak i Piotr Wesołowski po intymnym malarstwie poruszającym kwestie tożsamości będą oprowadzać „performatywno-wrażeniowo” (HOS, 6.11, godz. 18), zaś Aneta Grzeszykowska, która przygląda się relacjom pies – człowiek, a także analizuje podejście do własnego ciała, wygłosi wykład mistrzowski (Raster, 12.10, godz. 17).

Pełen program wydarzeń towarzyszący Warsaw Gallery Weekend 2024 znajduje się na stronie internetowej.

Basia Czyżewska
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. Warsaw Gallery Weekend 2024 wciąż trwa. Na jakie wydarzenia warto zwrócić uwagę?
Proszę czekać..
Zamknij