Po intensywnym weekendzie obejmującym 42 wernisaże program WGW wcale się nie kończy. Na przestrzeni najbliższych tygodni wciąż będzie można oglądać większość wystaw. Towarzyszą im oprowadzania, performance’y, warsztaty i wykłady.
Instytucje kultury przyzwyczaiły publiczność do tego, że wystawa jest tylko punktem wyjścia do dyskusji na poruszany temat. Warsztaty edukacyjne i spotkania z twórcami, ale też specjalistami danych dziedzin otwierają na dialog i nowe konteksty. Co ciekawe, ten model sprawdza się też w prywatnych galeriach.
Galerie Jednostka i Wschód: Sztuka kształtuje codzienność
Jednym z wydarzeń tegorocznego WGW jest wystawa „Auć” Karoliny Balcer i Michaliny Kacperak. To czuła opowieść o rodzinnej traumie. Miękkie swetry, makaty, zdjęcia kolorowo przystrojonych pokoi mają utulić bliskich w kryzysie wywołanym uzależnieniem członka rodziny. Wzmocnić relacje, ale też pomóc wejść w nową, dojrzałą rolę, przejąć odpowiedzialność za starszych. Projekt dostał I wyróżnienie przyznane przez Fundację Polskiej Sztuki ING. „Za odwagę w walce zarówno o rodzinę, jak i o siebie, i swoje miejsce jako jej część. Za oryginalne i prawdziwe podejście do problemu alkoholizmu i depresji. A także za nieustraszoność w obronie prawdy”, brzmiało uzasadnienie jury, które oceniając wystawę, oceniało też szeroki projekt rozpisany na warsztaty poświęcone problemowi stygmatyzacji prowadzone przez terapeutkę Agatę Klepacz (Jednostka, 12 i 26.10, godz. 11–14), czy spotkania z autorkami głośnych książek o alkoholowej traumie – Małgorzatą Halber (Jednostka, 5.10, godz. 17) i Aleksandrą Zbroją (Jednostka, 26.10, godz. 17).
W willi Władysława Broniewskiego na warszawskim Mokotowie zatrzymał się czas. Budynek, który poeta dostał od państwa w 1953 roku i gdzie spędził ostatnie lata życia, oparł się remontom i modernizacjom. Eklektyczne meble, skrzypiąca podłoga, ogród ze starymi różami na tyłach domu stały się środowiskiem pracy japońskiego artysty Kenji Ide. Trudno powiedzieć, że Ide dokonuje interwencji, bo jego rzeźby są subtelne i minimalistyczne. Często tak małe, że niedostrzegalne na pierwszy rzut oka i łatwe do zdeptania albo strącenia. Wystawa „Some other times” to opowieść o wrażeniu, pamięci i nostalgii. W tej niezwykłej przestrzeni antropolog kultury i pisarz Mateusz Marczewski opowie o „Sposobach artystycznego radzenia sobie z dynamiką rzeczywistości” (Wschód × Muzeum Władysława Broniewskiego, 10.10 godz. 19), a z kolei performer i historyk kultury Antoni Michnik zaprosi na wykład performatywny (11.10 godz. 19).
Performance: Poza ramą
Osobną kategorią programu towarzyszącego wydaje się performance, który pojawia się w bardzo różnych odsłonach. Od „Huku”, czyli widowiska w reżyserii Pawła Sakowicza z udziałem trzech tancerek-performerek: Agnieszki Kryst, Katarzyny Sikory i Karoliny Kraczkowskiej (Gunia Nowik Gallery, 5.11 godz. 17), aż po dialog międzypokoleniowy. Oskar Dawicki stworzy projekt z prekursorem działań performatywnych i przyjacielem Zbigniewem Warpechowskim. Wspólny performance zostanie pokazany przed publicznością w Laboratorium CSW ZU (Monopol × CSW, 28.11 godz. 18).
W przestrzeni BWA Warszawa na wystawie „Plotkarze” trzech artystów z Niemiec, Polski i Estonii zagłębia się w queerstorie swoich społeczności. Surowa przestrzeń z pracami Karola Radziszewskiego, Philippa Guflera i Jaanusa Sammy zbuduje kontekst do projektu Małgorzaty Mycek, która zapowiada karaoke live act i artist talk z Radziszewskim (BWA Warszawa, 12.10, godz. 19).
Z kolei Maciej Tomaszewski w nawiązaniu do wystawy „Zabić biel. Fotografia poza realizmem” o abstrakcji w fotografii, zabiegach formalnych i eksperymencie zaprosi publiczność do „Akademii Sztuki Niszczenia. Tnij. Depcz. Gnieć” (Fundacja Archeologia Fotografii, 12.10, godz. 19.30).
Misja edukacja
Projekty wokół wystaw mają silny rys edukacyjny. Po raz kolejny w programie WGW szczególne miejsce zajmują oprowadzania i warsztaty dla kilkuletnich widzów, organizowane w galeriach przez Spotlight Kids (26.10, 27.10, 16.11, 17.11, godz. 12–13.30). Starsi będą mieli okazję spotkać się na żywo z artystami i artystkami, którzy coraz chętniej sięgają po eksperymentalne formuły. Róża Litwa do rozmowy o pracach ze swojej najnowszej wystawy „Ślad ślimaka” wplecie literaturę (Monopol, 9.10, godz. 18). Grzegorz Pieniak i Piotr Wesołowski po intymnym malarstwie poruszającym kwestie tożsamości będą oprowadzać „performatywno-wrażeniowo” (HOS, 6.11, godz. 18), zaś Aneta Grzeszykowska, która przygląda się relacjom pies – człowiek, a także analizuje podejście do własnego ciała, wygłosi wykład mistrzowski (Raster, 12.10, godz. 17).
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.