Mimo iż na świecie dokładnie w tej chwili miesiączkuje 300 milionów kobiet, to temat okresu nadal pozostaje wstydliwy. Polska marka Your KAYA postanowiła przełamać tabu związane z okresem kampanią społeczną „Okres wypada”.
Od samego początku istnienia Your KAYA tworząc organiczne produkty menstruacyjne, stara się walczyć ze wstydem wokół tematu menstruacji. Zaczęła od pokazywania w spotach reklamowych czerwonej, a nie „niebieskiej krwi” menstruacyjnej. Tym razem przygotowała coś specjalnego z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej. Razem z domem badawczym Kantar przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu.
Badania Kantar i Your KAYA o doświadczeniach Polek
Aż 67 proc. Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43 proc. spotkało się z dyskryminacją wynikającą z miesiączkowania. Formami dyskryminacji było w 32 proc. bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia przez inne osoby, 17 proc. doświadczyło wyśmiewania, a 10 proc. przyznało, że słyszało niegrzeczne albo głupie komentarze.
Tymczasem aż 99 proc. Polek przyznaje, że doświadcza dolegliwości menstruacyjnych. W przeważającej części, bo w 61 proc. jest to dyskomfort, połowa z nas mówi o pogorszonym nastroju, rozdrażnieniu i wahaniach nastroju, 49 proc. kobiet odczuwa ogólne osłabienie organizmu, a na nudności i problemy jelitowe wynikające z miesiączki cierpi 39 proc.
Owe dolegliwości mają znaczący wpływ na codzienne funkcjonowanie w pracy i w szkole, a mimo tego 77 proc. Polek nie ma możliwości wzięcia zwolnienia i spędzenia tego czasu w komfortowych warunkach w domu. Bez wątpienia przyczyną tego jest nałożone na miesiączkowanie społeczne tabu, przez co 26 proc. kobiet wstydzi się mówić o nim otwarcie. – Miesiączka jest oznaką zdrowia, ale rozmowa o niej wciąż boli – mówi Kaja Rybicka-Gut. – Menstruacja wciąż jest tematem tabu, między innymi dlatego, że w naszym języku słowo „okres” zastępuje się niezręcznymi, niepotrzebnie tajemniczymi synonimami miesiączki, jak „te dni”, czerwony mercedes” czy „ciocia z Ameryki”. Kobiety słyszą komentarze typu: „Co się tak denerwujesz? Okres masz?”, „okres to nie choroba”, „o takich rzeczach nie powinno się mówić (zwłaszcza przy chłopcach)” albo „nic ci jest, przecież nie umierasz”. Nasza kampania to wielka szansa na odczarowanie tematu i zaproszenie do otwartej postawy.
Kampania Your KAYA „Okres wypada”
W najnowszej kampanii społecznej polska marka przekonuje, że środki higieniczne nie powinny być chowane w kieszeniach, jak nielegalne substancje. W kampanię zaangażowały się popularne influencerki: Iga Ofelia Kreft, Typowa K i Szalina Malina. Dodatkowo, w przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej, 27 maja w drogeriach Rossmann, każda osoba, która powie przy kasie „Mam okres”, dostanie darmowe opakowanie podpasek Your Kaya.
Za koncepcję kampanii ze strony Your Kaya odpowiada Magdalena Marzec. Koncepcją, realizacją, działaniami influencerskimi, produkcją spotu i wdrożeniem kampanii zajmuje się grupa kreatywna CUKIER. Spot wyreżyserowała Weronika Ławniczak (Papaya Roster) na podstawie scenariusza Patrycji Krekor (CUKIER), zdjęcia wykonała Marianna Klein (Papaya Roster), a za kreację odpowiadał Filip Kniej (CUKIER). Za realizację kampanii w drogeriach Rossmann i działaniach PR współodpowiada zespół Your Kaya: koordynacją zajmuje się Magdalena Mach, grafiki przygotowała Aleksandra Piórkowska, a copywriting Marcelina Wójcik. Agencja Lepont odpowiada za działania PR.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.