Już 10 października 2023 roku odbędzie się czwarta edycja Business Fashion Environment Summit organizowana przez „Vogue Polska” i Boston Consulting Group. Podczas największego w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenia tego typu liderki i liderzy biznesu oraz ekspertki i eksperci branży podejmą dyskusję o przyszłości mody. Tegorocznym hasłem przewodnim wydarzenia jest inkluzywność. Jak uczynić branżę bardziej zaangażowaną, odpowiedzialną i inkluzywną?
Business Fashion Environment Summit 2023: Inkluzywność i różnorodność w świecie mody
Podczas poprzednich edycji konferencji Business Fashion Environment Summit rozmawialiśmy o zrównoważonych rozwiązaniach w branży mody oraz nowych technologiach, które są naszymi sprzymierzeńcami w dążeniu do budowania bardziej odpowiedzialnego modelu biznesowego. Dyskutowaliśmy o innowacjach kształtujących przyszłość mody, w tym o sztucznej inteligencji.
W tym roku wspólnie z zaproszonymi gośćmi, światowymi pionierami branży, którym przyświeca idea równości, podejmujemy temat inkluzywności i różnorodności w modzie.
Przełamując Status Quo: Alek Wek
Alek Wek jest brytyjską supermodelką z plemienia Dinka, która uciekła przed wojną domową w Sudanie. Jako jedna z pierwszych ciemnoskórych modelek z Afryki pojawiła się na wybiegach i okładkach czołowych magazynów o modzie w połowie lat 90. XX wieku. Jej pojawienie się zmieniło oblicze branży i sposób myślenia o kanonie piękna. Oprócz kariery modelki i projektantki, Wek jest aktywistką działającą na rzecz praw człowieka. Zasiadała w zarządzie Komitetu Stanów Zjednoczonych ds. Uchodźców, służy jako ambasadorka Dobrej Woli przy Wysokiej Komisji ONZ ds. Uchodźców i rozpoczęła kampanię Bransoletka Życia we współpracy z Lekarzami bez Granic. Na konferencji opowie o tym, jak zmieniła się reprezentacja modeli i modelek w branży mody na przestrzeni ostatnich 30 lat.
Płynność kontra bariery: Louis Pisano, Louis Rubi, R. Swiader
Współczesna moda coraz skuteczniej przeciwstawia się podziałom ze względu płeć, pochodzenie czy rozmiar. Ambasadorami słynnych domów mody zostają osoby niebinarne, transpłciowe, o różnych typach sylwetek. Kanony piękna zostały zredefiniowane. O walce z wykluczeniem porozmawiamy z dziennikarzem modowym i rzecznikiem osób LGBT Louisem Pisano („Nylon France”, „Harper’s Bazaar”, amerykańskie „Elle”).
– Kiedy ludzie mierzą nasze ubrania, dzieje się magia. Nieważne, jak wygląda ich ciało, jakiej są płci, w jakim wieku czy z jakiej kultury się wywodzą… Wtedy emocje wypełniają przestrzeń – mówi nasz kolejny panelista, Louis Rubi, stylista i współtwórca marki slow fashion LR3. Podczas wydarzenia opowie między innymi o tym, jak tworzyć brand wymykający się schematom.
Kolejnym rozmówcą będzie projektant polskiego pochodzenia - Rafał Świąder, założyciel nowojorskiej marki R. Swiader. Tworzy kolekcje teoretycznie dedykowane mężczyznom, jednak odrzucił w swoich projektach opresyjne płciowe granice i zawstydzające normy. Sam nazywa swoje projekty „Gender Optional", podkreślając ich płynność i odcinając się od narzuconych podziałów.
Wartości wpisane w ubrania: Ayesha Barenblat, Aditi Mayer, Cameron Russell
Budowanie odpowiedzialnego biznesu zaczyna się od zapewnienia odpowiednich warunków pracy – godziwych zarobków, praw pracowniczych, parytetów i równości płci na każdym etapie łańcucha produkcji. O znaczeniu i potrzebie wdrażania norm porozmawiamy z Ayeshą Barenblat, założycielką organizacji non-profit Remake, która walczy o uczciwe wynagrodzenia i sprawiedliwość klimatyczną w branży odzieżowej.
W dyskusji towarzyszyć jej będą członkinie Remake Fellowship: influencerka i aktywistka Aditi Mayer, skupiająca się na modzie zrównoważonej, prawach pracy i walce o ochronę środowiska, oraz supermodelka i aktywistka Cameron Russell, która łączy walkę o poprawę kondycji planety z wieloletnim doświadczeniem na światowych wybiegach. Dyskusję poprowadzi Zuzanna Krzątała, modelka, aktywistka i Sustainability Manager w „Vogue Polska”.
Różnorodność i integracja: Annie Wu, Stacia Jones, Rashmi Verma
W czasie kryzysu coraz więcej marek modowych chce pokazać, że to nie rywalizacja, a współpraca i integracja środowiska są kluczem do wspólnego sukcesu. By go osiągnąć, świat mody musi otworzyć się na zmiany. O wspieraniu różnorodności opowiedzą Annie Wu, Global Head of Inclusion & Diversity w H&M Group, Stacia Jones, Global VP, Head of IDEA w lululemon, oraz Rashmi Verma, Global Head of Diversity & Inclusion w HUGO BOSS.
Raport BCG x Vogue Polska: Oktawian Zając
Tematami tegorocznego raportu, tworzonego przez warszawskie biuro BCG oraz „Vogue Polska”, są różnorodność, równość i inkluzywność w branży mody. Nie ma wątpliwości, że sektor ten przechodzi znaczącą przemianę – aż 86 proc. przebadanych firm ma zdefiniowaną strategie DEI, jednak w praktyce mniej niż 40 proc. ma zróżnicowany pod względem płci zarząd, a tylko 50 proc. oferuje ubrania dla różnych typów sylwetek. Raport przedstawia działania firm, które mają sprawić, by świat mody stał się bardziej inkluzywny. Ponadto pokazuje mierzalny wpływ tych aktywności na wellbeing pracowników, wyniki finansowe firm i zmniejszenie nadprodukcji ubrań. Dodatkowo, raport pokazuje wykorzystanie technologii, w szczególności sztucznej inteligencji, jako narzędzia do budowania bardziej inkluzywnego świat. Zawiera również konkretne rekomendacje dla firm.
Przyszłość zrównoważonego luksusu: Harold Tillman
Jeśli zależy nam na osiągnięciu wspólnego celu, zmiany w świecie mody muszą dotyczyć wszystkich. Lokalne brandy dają przykład tworzenia mody zrównoważonej, zaangażowanej społecznie i włączającej pomijane dotąd grupy społeczne. Jednak działania na szeroką skalę muszą prowadzić światowi gracze. O dostosowaniu ich DNA do współczesnych wymogów opowie nam Harold Tillman, były przewodniczący British Fashion Council, obecnie przewodniczący Ethical Fashion Group.
Zamiast wyrzucać – napraw: Martyna Zastawna, Alicja Jordan, Thami Schweichler
Jednymi z największych problemów branży są nadprodukcja i odpady. Coraz więcej marek oferuje naprawę swoich produktów lub ich odkupienie. Są też tacy, którzy na naprawie używanych ubrań i dodatków zbudowali biznes. Wszystko po to, by domknąć cykl istnienia produktu. O gospodarce obiegu zamkniętego opowiedzą nam Martyna Zastawna z WoshWosh, Alicja Jordan, Senior Circularity Manager w Zalando, oraz Thami Schweichler, założyciel United Repair Centre oraz Makers Unite, które zajmują się naprawą ubrań i akcesoriów takich marek jak Patagonia, dając zatrudnienie emigrantom i uchodźcom.
Recykling sposobem na odpady: Matteo Ward, Liz Ricketts, Ann Runnel
Kolejnym etapem walki z nadprodukcją i resztkami tekstylnymi jest recykling. Nasi goście opowiedzą o modzie z drugiej ręki, obciążaniem nadwyżkami i odpadami z przemysłu odzieżowego krajów Globalnego Południa, a także przedstawią prawne i strategiczne rozwiązania problemów związanych z zaśmiecaniem środowiska pozostałościami przemysłu odzieżowego. Naszymi gośćmi będą Matteo Ward, założyciel start-upu modowego WRÅD, który skupia się na edukacji, wprowadzaniu innowacji i doradztwie markom zajmującym się projektowaniem. Towarzyszyć mu będzie Liz Ricketts, współzałożycielka The Or Foundation, która zajmuje się m.in. problemem tekstylnych odpadów w Ghanie. Kolejną gościnią będzie Ann Runnel, założycielka Reverse Resources, która od 10 lat buduje gospodarkę obiegu zamkniętego w przemyśle modowym, współpracując z takimi markami jak H&M, PVH czy Bestseller.
Prawo po stronie planety: Katarzyna Bałucka-Dębska, Dr Hakan Karaosman
By wprowadzić realne zmiany w branży mody, nie wystarczą dobre chęci. Potrzebne jest poparcie w prawodawstwie. O regulacjach na poziomie korporacji i w skali wspólnot państwowych oraz ich realizacji w praktyce opowie nam członkini Komisji Europejskiej i Europejskiego Paktu na Rzecz Klimatu Katarzyna Bałucka-Dębska oraz doktor Hakan Karaosman, adiunkt na Uniwersytecie w Cardiff, główny naukowiec w FReSCH (Fashion's Responsible Supply Chain Hub). Dr Hakan jest obecnym przewodniczącym Union of Concerned Researchers in Fashion (UCRF). Zdobył wiele nagród na arenie międzynarodowej za badania naukowe koncentrujące się na działaniach na rzecz klimatu i sprawiedliwości społecznej w zarządzaniu łańcuchem dostaw w branży modowej.
Siła storytellingu w zrównoważonym myśleniu: Aditi Mayer, Alec Leach
Nic nie działa na wyobraźnię tak, jak prawdziwe historie. O sukcesach w prowadzeniu zrównoważonych marek oraz praktycznych metodach wprowadzania rozwiązań przyjaznych środowisku do branży opowie Aditi Mayer, fotografka i aktywistka klimatyczna. Będzie jej towarzyszył dziennikarz Alec Leach, autor książki „The World Is On Fire But We’re Still Buying Shoes”. Rozmowę poprowadzi Ina Lekiewicz Levy, fotografka i redaktorka naczelna „Vogue Polska”.
Bilety na czwartą edycję Business Fashion Environment Summit 2023 są dostępne na stronie summit.vogue.pl. Widzimy się już 10 października.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.