PRO8L3M i Brodka: Idziemy własną drogą
Kiedy ostatni raz marzyłeś? – pytają artyści w piosence „Żar (Tak To Robię)”. Wspólny utwór i teledysk powstały w ramach najnowszego projektu marki Ballantine’s.
Każde pokolenie poszukuje własnego głosu, często sprzeciwając się zastanemu porządkowi. Pokolenie Y stawiało się w opozycji do dzikiego kapitalizmu, hiperkonsumpcji, kultury korporacyjnej, mieszczańskiej pruderii i płytkiej rozrywce. Dla generacji Z ważne stały się kwestie klimatu, równości i różnorodności społecznej czy zdrowia psychicznego.
Choć każdej kolejnej generacji przychodzi mierzyć się w innymi problemami, ich doświadczenia nie są tak znowu różne. Presja społeczna, wieczna pogoń za sukcesem i pragnienie szczęściem potrafią zmęczyć. Czy naprawdę musimy się temu poddawać? Czy tylko praca na pełen etat, rodzina, dom i samochód mogą dać nam spełnienie? A może jest inna droga?
Odpowiedzi na te pytania szukają PRO8L3M i Brodka w najnowszym utworze „Żar (Tak To Robię)”, który jest efektem współpracy artystów z marką Ballantine's.
Niepokorni artyści
Wybór brandu nie był przypadkowy. Brodka oraz PRO8L3M, czyli rapersko-producencki duet Oskara i Steez83, to jedne z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sceny muzycznej. To właśnie oni udowadniają, że setki tysięcy sprzedanych płyt, występy na scenach najważniejszych festiwali i kolejne branżowe wyróżnienia mogą iść w parze z niezależnością.
Hip-hopowy duet z pomocą miejskiej poezji wprowadził rap na salony. Bezkompromisowi twórcy umiejętnie bawią się uliczną konwencją, zderzając ją z kolejnymi obszarami sztuki. Z kolei piosenkarka od lat skutecznie wymyka się klasyfikacjom, ciągle na nowo definiując granice artystycznej ekspresji i wyznaczając nowe kierunki dla rodzimego popu.
Efektem spotkania tych dwóch światów jest utwór „Żar (Tak To Zrobię)”, w którym artyści zachęcają, by chwytać życie garściami.
Bohaterowie życia codziennego
Teledysk promujący utwór jest wizualną interpretacją idei projektu. Klimatyczny klip zrealizował reżyserski duet Andiamo, tworzony przez Mateusza Erdmanna i Michała Więckowskiego, oraz ekipę SHOOTME. W filmie obok artystów wystąpiło sześciu bohaterów. Nie aktorzy, a prawdziwi ludzie – nauczycielka muzyki dla osób niesłyszących, kucharz libańskiego bistro, tancerka vogue, artysta malarz, zaklinacz koni i ogrodniczka z jednej z największych szklarni w Europie. Historia każdego z nich udowadnia, że rzeczywistość miesza się z marzeniami – granice zacierają się niczym we śnie. „Czy sen nie może stać się rzeczywistością””, zdają się pytać twórcy.
Kampania „Tak To Robię” to manifest wszystkich tych, którzy nie chcą wiecznie odliczać dni do weekendu, tylko cieszyć się życiem tu i teraz. I być sobą. „Kiedy ostatni raz marzyłeś? Kiedy ostatnio dałeś sobie czas na szanse zamiast liczyć dni?”, pyta w utworze Oskar. „Bo ja dziś” – odpowiada. Ballantine’s zachęca, by z tą myślą odważnie iść przez życie.
W poszukiwaniu własnej drogi
Ballantine’s to jedna z najsłynniejszych na świecie marek szkockiej. Jej historia zaczęła się od potrzeby znalezienia własnej drogi. George Ballatine, syn szkockiego farmera, od dziecka obserwował żmudną rutynę ojca, którego każdy dzień wyglądał tak samo. George marzył o innej przyszłości. W 1827 roku postanowił zaryzykować i otworzył niewielki sklepik w sercu Edynburga. Sprzedawał najróżniejsze alkohole, by później zacząć specjalizować się w whisky. W niedługim czasie zaczął również pracować nad własnymi blendami. O jego autorskich trunkach mówiła cała Szkocja, a później świat. Marka do dziś kojarzona jest umiejętną mieszanką tradycji z innowacyjnością.
W najnowszej kampanii „Tak To Robię” marka przypomina, że żyje się tylko raz. Dlaczego w takim razie nie zrobić tego na własnych zasadach? Ballantine’s zachęca, by zamiast oglądać się na innych, wyzwolić się z jarzma społecznych oczekiwań i pisać własną historię, podobnie jak blisko dwa stulecia wcześniej George Ballantine.