Zalando, MISBHV i KPH wspierają społeczność LGBTQIA+
Zalando, polska marka MISBHV i organizacja KPH łączą siły w nowej kampanii. Chcą pokazać prawdziwe historie osób LGBTQIA+ w Polsce, które doświadczyły przemocy z powodu odmiennej orientacji seksualnej.
Kampania „Historie ukryte w ubraniach” ukazuje problemy społeczności LGBTQIA+ w Polsce. Wraz z rosnącymi przypadkami agresji, mowy nienawiści i homofobii w debacie publicznej, sytuacja osób nieheteronormatywnych pogarsza się. Według raportu organizacji pozarządowej KPH, nawet 70 proc. osób LGBTA doświadczyło przemocy z powodu swojej orientacji. Tylko 4 proc. skrzywdzonych zgłosiło napaści organom ścigania.
Nowe życie uszkodzonych ubrań
Zalando połączyło siły z KPH i polską marką Natalii Maczek i Tomasza Wirskiego, MISBHV. W ramach kampanii stworzyli pięć projektów powstałych z ubrań, które zostały uszkodzone wskutek ataków przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Zniszczone części ubrań dostały nowe życie. Zamiast symbolizować traumatyczne przeżycia, reprezentują teraz walkę o tolerancję i protest przeciwko homofobii. Na zdjęciach każdy z bohaterów kampanii pokazuje się w zniszczonych ubraniach. Dzieli się tym samym osobistymi doświadczeniami z przemocą. Akcja zachęca do zmiany i promuje tolerancję. Stylizacje stają się symbolem odwagi i walki społeczności LGBTQIA+ o równość i szacunek.
Równość i różnorodność
– Równość i różnorodność ludzi, ich stylów życia i postaw jest kluczową wartością Zalando. Wierzymy, że moda może być nie tylko sposobem na wyrażenie siebie, ale również narzędziem uświadamiającym istnienie problemów społecznych. W tym wypadku jest to brak równości oraz przemoc wobec konkretnej grupy ludzi. Razem z naszymi partnerami chcemy wesprzeć polską społeczność LGBTQIA+ pomagając jej członkom w dotarciu ze swoimi historiami do szerszego grona odbiorców. A są to historie, obok których nie sposób przejść obojętnie. Nikt nigdy nie powinien reagować przemocą na czyjś wygląd, płeć czy orientację seksualną. Dodatkowo liczymy też, że uda nam się zachęcić osoby, które doświadczyły przemocy do sięgnięcia po wsparcie, zarówno prawne jak i psychologiczne – mówi Dawid Pożoga, Regional Lead na Polskę w Zalando.
Kampania Przeciw Homofobii podkreśla, jak ważne jest zgłaszanie przemocy na policję. – To niezwykle ważne, by szeroko rozpoznawalne marki, takie jak Zalando, angażowały się w kampanie społeczne i mówiły głośno o problemach, jakie nękają nasze społeczeństwo. W ten sposób marki mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zmotywować ich do wsparcia przeróżnych celów, takich jak dążenie do równości, a do osiągnięcia tego celu niezbędna jest profesjonalna pomoc prawna. Tylko poprzez zgłoszenie sprawy na policję jesteśmy w stanie dotrzeć do sprawcy przestępstwa i uruchomić aparat sprawiedliwości. Dzięki zgłoszonym i udokumentowanym przestępstwom będziemy w stanie przeprowadzić efektywne działania prawne na szczeblu lokalnym i międzynarodowym – mówi Jakub Lendzion z KPH.
Ubrania pokazują prawdę
Kampania odzwierciedla także wartości marki MISBHV, która otwarcie promuje tolerancję i równość. – Nasze wartości, takie jak wolność, równość i otwartość, które jeszcze niedawno braliśmy za pewnik, są ostatnimi czasy coraz bardziej atakowane. Samo zauważenie problemu dyskryminacji to za mało. Każdy akt przemocy zostawia po sobie blizny nie tylko na ciele, ale też na psychice, często są one niewidoczne dla osób z zewnątrz. Wierzymy, że ubrania mogą być narzędziem do pokazania prawdy o przemocy fizycznej i psychicznej – wyjaśnia Tomasz Wirski, dyrektor kreatywny marki.
Kto stoi za kampanią?
„Historie ukryte w ubraniach” powstały we współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG v. MATT. W ramach kampanii zostanie opublikowana seria filmów, w reżyserii Mikołaja Sadowskiego. Operatorem filmowym został Igor Połaniewicz. Filmy przybliżą historie bohaterów kampanii i proces projektowania uszkodzonych ubrań. Za zdjęcia odpowiada Zuza Krajewska. Zalando planuje także sponsorować wybrane programy, prowadzone przez KPH. Marka chce dodatkowo wspomóc ofiary przemocy, które poszukują pomocy prawnej i psychologicznej.