Znaleziono 0 artykułów
03.01.2025

6 nawyków, które obniżą poziom stresu, według sprawdzonej japońskiej metody

03.01.2025
Fot. Igor Ustynskyy/Getty Images

Jak przy niewielkim wysiłku uporządkować swoje życie? Pomoże metoda lean, która wywodzi się z Japonii i jest prostą strategią ułatwiającą realizację codziennych zadań i eliminację czynników stresogennych. 

Kilka dni temu znajomy powiedział mi, że ogranicza czas spędzany w mediach społecznościowych, instalując aplikacje raz dziennie, korzystając z nich, a następnie odinstalowując je ponownie. Na początku wydawało mi się to odrobinę niepraktyczne, ale gdy mi to wytłumaczył, zrozumiałam, o co chodzi. – Sieci społecznościowe wywołują u mnie pewne uzależnienie i w ten sposób mam nad tym kontrolę. Mniej czasu pochłania mi ich instalowanie i odinstalowywanie niż wielogodzinne scrollowanie – zdradził. Znalazł więc sposób, by zapobiec marnowaniu jeszcze większej ilości czasu. To wszystko skojarzyło mi się z koncepcją Jamesa Cleara, który w swojej znanej książce „Atomowe nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty” pisze o małych nawykach, które wprowadzają duże zmiany w naszym życiu. Clear wielokrotnie podkreśla, że jednym z kluczy do bezstresowego realizowania swoich postanowień jest uczynienie ich tak prostymi, jak to tylko możliwe.

Geneza metody lean

Clear nawiązuje do metody, która pojawiła się w Japonii pod koniec lat 40. ubiegłego wieku. Jest ona znana jako „lean production” i narodziła się w momencie, w którym japońskie firmy całkowicie przeprojektowywały swoje linie montażowe, aby móc wykrywać błędy przed ich wystąpieniem. „Szczupła produkcja” została wprowadzona w celu wyeliminowania wszelkiego rodzaju strat. Oznaczało to m.in. przeprojektowanie miejsca pracy tak, aby było ono bardziej zorganizowane, lub eliminację tzw. „odpadów ruchomych”, na przykład gdy trzeba zmienić lokalizację w poszukiwaniu narzędzi. Dzięki tej strategii polegającej na usunięciu przeszkód zarówno fizycznych, jak i psychologicznych, pracownicy byli znacznie bardziej produktywni, wytwarzali produkty wyższej jakości oraz oszczędzali czas i pieniądze.

Metoda lean – jak to działa?

Ta metoda optymalizacji procesów jest stosowana nie tylko w biznesie, lecz także w sferze prywatnej, czyniąc nasze codzienne życie łatwiejszym. Brion Hurley, ekspert w tej dziedzinie, potwierdza na przykład, że pozwala ona zmniejszyć frustrację i uniknąć prokrastynacji. Przytacza bardzo proste przykłady: usuwanie przedmiotów z podłogi na samym początku odkurzania, sortowanie narzędzi podczas sprzątania domu, pozbywanie się wszystkiego, co nie jest nam już potrzebne, i wyznaczanie miejsca dla każdego przedmiotu – tak, aby nie tracić później czasu na jego szukanie.

Ogranicz stres związany z codziennymi czynnościami i zapewnij sobie lepszą jakość życia

Clear podkreśla, że nie należy na siłę zmuszać się do dotrzymania danego postanowienia, ale ułatwić sobie drogę do jego realizacji. – Na przykład, planując miejsce wykonywania jakiejś czynności, najlepiej zdecydować się na takie, z którym ma się do czynienia codziennie. Łatwiej jest nam chodzić na siłownię, jeśli znajduje się ona w drodze do pracy. Jeśli jednak siłownia znajduje się poza utartymi szlakami – nawet jeśli jest to tylko kilka ulic dalej – to taka zmiana trasy może być stresująca i powodować chęć jej unikania – wyjaśnia. To samo dotyczy utrzymywania porządku i czystości. Eliminując punkty stresowe, które pochłaniają nasze czas i energię, „możemy osiągnąć więcej przy mniejszym wysiłku” i, jak podkreśla ekspert, zmniejszyć przy tym obciążenie poznawcze. Krótko mówiąc, chodzi o ułatwienie drogi do osiągnięcia celów, a tym samym ograniczenie codziennego stresu.

Kilka sposobów na wyeliminowanie stresogennych czynników w codziennym życiu

  1. Trzymaj w domu tylko to, co niezbędne, i uzupełniaj lodówkę tylko zdrową żywnością. Smakołyki najlepiej przechowuj w szafce, a nie na widoku. Jak podaje Harvard School of Health, według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Cornella osoby, które trzymały słodycze i napoje gazowane na blacie kuchennym, przytyły od dziewięciu do jedenastu kilogramów więcej niż te, które przechowywały je poza zasięgiem ich wzroku.
  2. Wyłącz telefon lub przełącz go na tryb samolotowy, jeśli musisz się skoncentrować na pracy i zasygnalizować innym, że nie chcesz, by ci przeszkadzano. Tymczasem „bańki koncentracyjne”, jak określa takie fazy ekspertka w dziedzinie neuronauki Ana Ibáñez, pojawiają się tylko wtedy, gdy stworzymy odpowiednie warunki, w których nic nie będzie nas rozpraszać.
  3. Ćwiczenia należy wykonywać zaraz po wstaniu z łóżka, aby pozbyć się wszelkich przeszkód i trudności napotykanych w ciągu dnia, a strój sportowy należy przygotować wieczorem poprzedniego dnia.
  4. Podczas obiadu i kolacji zostaw telefon w innym pomieszczeniu, aby móc zjeść świadomie. Taki sposób jedzenia jest znacznie zdrowszy.
  5. Jeśli chcesz pić więcej wody w ciągu dnia pracy, napełnij nią butelkę i postaw na swoim biurku. W ten sposób unikniesz konieczności sięgania po butelkę – chyba że chcesz się trochę poruszać.
  6. Podczas robienia prania wielu ekspertów zaleca używanie klamerek do prania skarpet, aby później nie tracić czasu na szukanie pary. To samo dotyczy zmywarki – widelce najlepiej wkładać razem z widelcami, a noże razem z nożami, aby można je było szybciej wyjąć po zakończeniu cyklu zmywania.

Artykuł ukazał się oryginalnie na Vogue.es.

Ana Morales
Komentarze (1)

Seba N04.01.2025, 07:51
Naprawdę dobry artykuł. Mam jednak pytanie o źródła. Odwołuje sie Pani do metody japońskiej. oraz słynnej ksiazki J.Cleara. Skad te japońskie porady?
  1. Uroda
  2. Zdrowie
  3. 6 nawyków, które obniżą poziom stresu, według sprawdzonej japońskiej metody
Proszę czekać..
Zamknij