Jeśli chodzi o wnętrzarskie inspiracje, nie ma lepszego źródła niż wyobraźnia najlepszych twórców filmowych. Polecamy obrazy ze scenografiami, godnymi naśladowania.
„Niedyskrecja”, 1958
Londyńskie mieszkanie Ingrid Bergman w filmie „Niedyskrecja” zostało zaprojektowane przez Dona Ashtona i wszystko w nim jest stylowe: wielki kominek, imponująca galeria na ścianach z dziełami sztuki umieszczonymi na odważnych, wielobarwnych tłach; przytulna kuchnia.
„Parasolki z Cherbourga”, 1964
„Parasolki z Cherbourga” to prawdziwa uczta kolorów i wzorów, w której znajdziemy olśniewające pastelowe pokoje w cukierkowe paski oraz pasujące do nich stroje. Ciężarna Catherine Deneuve wygląda najpiękniej, gdy ma na sobie sukienkę w kwiaty, która jest jak odbicie tapety w pokoju.
„Playtime”, 1967
Kultowy film Jacques’a Tatiego to studium siły architektury i wystroju wnętrz, w którym pojawia się minimalistyczne, ultranowoczesne mieszkanie zbudowane z szklanych paneli sięgających od podłogi do sufitu, dzięki czemu sceny dziejące się we wnętrzach mogą być filmowane również z zewnątrz.
„Portret rodzinny we wnętrzu”, 1974
Jedno z arcydzieł Luchino Viscontiego, olśniewające pokoje filmu „Portret rodzinny we wnętrzu” są typowe dla arystokratycznego domu rzymskiej rodziny: bogato zdobione i po prostu dekadenckie.
„Pod słońcem Toskanii”, 2003
Doskonała kuchnia w stylu country jest głównym tłem w filmie „Pod słońcem Toskanii”, który sprawi, że będziesz marzyć o rozpoczęciu nowego życia we włoskiej willi.
„Zaćmienie”, 1962
Nakręcony w kilku różnych domach czarno-biały film Michelangelo Antonioniego to mistrzowska lekcja modernistycznego stylu lat 60., a dla równowagi dodano odrobinę mieszczańskiego charakteru.
„Pożegnanie z Afryką”, 1985
Piękny dom w stylu kolonialnym Karen Blixen w Kenii sprawi, że oglądając ten nagrodzony Oscarem film z lat 80., będziesz marzyć o przygodach na afrykańskiej sawannie.
„Barbarella”, 1968
Wnętrza w stylu science fiction w „Barbarelli” są pełne genialnych i awangardowych pomysłów, od łazienki z elementami w kształtach walcowatych po złote poduszki.
„Ciotka Mame”, 1958
Wnętrza w filmie „Ciotka Mame” są wspaniałym przykładem nowoczesności z połowy ubiegłego wieku, nurtu Hollywood Regency. Wnętrza zawierają też kilka wspaniałych chińskich mebli w stylu chippendale.
„Podróż do Indii”, 1984
Wszystko w filmie „Podróż do Indii” jest błyskotliwe i eleganckie – z wagonami pierwszej klasy Malabar Express, których wnętrza zachwycają.
„Pięćdziesiąt twarzy Greya”, 2015
Eleganckie wnętrze wystawnego apartamentu Christiana Greya ma nawet własną stronę internetową poświęconą jego wystrojowi.
„Powrót do Brideshead”, 2008
W wersji z 2008 roku aktor Ben Whishaw gra Sebastiana Flyte’a, który bierze kąpiel w niebiańskiej łazience, w której dominują zieleń, złoto, mozaika.
„Wyższe sfery”, 1956
Ta muzyczna komedia romantyczna jest jednym z najbardziej stylowych filmów, jakie kiedykolwiek nakręcono, z wymarzoną tapetą, białymi wiklinowymi meblami i basenem, który jest wyrazem amerykańskiej elegancji lat 50.
„Dziewczyna z portretu”, 2015
Stonowane odcienie, typowe dla nordyckiego ruchu secesyjnego, nadają temu filmowi elegancji, ale też spokoju. To doskonała inspiracja dla każdego, kto chce zaaranżować artystyczne studio lub loft.
„Tamte dni, tamte noce”, 2017
Maksymalizm nigdy nie wyglądał tak kusząco. W domu rodziców Elio wszystko jest proste i ponadczasowe, od antyków, lamp i sof po przedmioty dekoracyjne i fortepian. Obraz zanikającego uroku, właściwego dla dobrych włoskich rodzin.
„Północ – północny zachód”, 1959
Ten klasyk Hitchcocka zawiera prawdopodobnie najbardziej zaskakujący dom w historii kina – zachwyca w nim wszystko, od lokalizacji na szczycie Mount Rushmore po architekturę inspirowaną Frankiem Lloydem Wrightem.
„Magiczny świat Davida Copperfielda”, 2019
Ciotka Davida Copperfielda, Betsey Trotwood (Tilda Swinton), mieszka w uroczym, trochę ekscentrycznym domu w tym przebojowym filmie z 2019 roku; ściany mają tu kolor turkusowy, z ozdobami w postaci wiktoriańskich postaci, a fotele zostały obite materiałem w białe i zielone pasy.
„Wnętrza”, 1978
„Skoordynowany kolorystycznie” to najlepsze określenie stylu w filmie „Wnętrza”; stoły, krzesła, lampy, łóżka i naczynia kuchenne są w różnych odcieniach beżu, cielistości i brzoskwini.
„Najdroższa mamusia”, 1981
W tym hicie z 1981 roku Faye Dunaway wciela się w Joan Crawford. Co jest tu równie niezwykłe jak gra aktorska? Zabawna szafa, przerysowana, oraz pokaźne schody kempingowe.
„American Hustle”, 2013
Coś dla wszystkich miłośników lat siedemdziesiątych; w pełnej gwiazd produkcji Davida O. Russella dominują brązowy sztruks oraz wszystko, co do niego pasuje. Zauważycie tu dekadencję w najbardziej rozkosznym wydaniu: wyobraź sobie duże rośliny w pomieszczeniach, welurowe narzuty i puszyste dywany.
„Absolwent”, 1967
Sceneria Beverly Hills, w której rozgrywa się akcja klasyka z 1967 roku, jest równie szykowna co nagrodzony Oscarem film Mike’a Nicholsa. Od baru o zaokrąglonych kształtach w centrum pokoju do czarnych skórzanych foteli – gust pani Robinson w zakresie wystroju wnętrz był tak samo urzekający jak jej postać.
„Mechaniczna pomarańcza”, 1971
Cukierkowy róż i miętowa zieleń to kombinacja kolorów, która na zawsze będzie kojarzona z tym klasykiem Stanleya Kubricka. Pomijając jaskrawe odcienie, będące synonimem lat siedemdziesiątych, skromny, minimalistyczny dom pana Alexandra – z regałami na książki w formie ścianek i dużymi dziełami sztuki – znacznie wyprzedzał swoje czasy.
„Amelia”, 2001
Nakręcony w nasyconych kolorach film „Amelia” był tak samo bogaty w inspiracje wnętrzarskie, jak i w te dotyczące opowiadania historii. Sypialnia tytułowej bohaterki była tak samo wyjątkowa jak ona sama – to wnętrze z grubą pikowaną narzutą na łóżku, ciemnoczerwoną tapetą, buduarowymi abażurami i portretami psów.
„Samotny mężczyzna”, 2009
Szklany dom George’a Falconera i każde inne wnętrze w filmie Toma Forda z końca lat 2000. ma nieodparty urok retro. Film został nakręcony w modernistycznej rezydencji zaprojektowanej przez Johna Lautnera w Kalifornii i jest lekcją czystej prostoty.
„2001: Odyseja kosmiczna”, 1968
Patrzenie wstecz, by zauważyć przyszłość, może wydawać się dziwne, ale wnętrza filmu Stanleya Kubricka z końca lat sześćdziesiątych są teraz tak samo aktualne, jak przewidywano. Czerwone krzesła Djinn zaprojektowane przez Olivera Morgue’a w 1965 roku, które zostały wykorzystane w filmie, stały się od czasu premiery bardzo poszukiwanymi przedmiotami kolekcjonerskimi.
„Pokuta”, 2007
Kinowa adaptacja powieści Iana McEwana emanowała brytyjskim urokiem. Zawiłe gzymsy, wyszukane żyrandole, bogactwo motywów florystycznych w okazałym domu rodziny Tallisów współtworzyły odpowiednią ilość przepychu, a jednocześnie nie były zbyt krzykliwe. Tymczasem długie zasłony i bogato haftowana tapicerka są lekcjami luksusu w starym stylu.
„Śniadanie u Tiffany’ego”, 1961
Nowojorski apartament Holly Golightly może nie miał zbyt wielu metrów kwadratowych, ale emanował wielką duszą. Ci, którzy szukają inspiracji, by sprawić, że niewielka przestrzeń będzie dobrze funkcjonowała, nie muszą szukać dalej. Na szczególną uwagę zasługuje sprytne wykorzystanie przez Golightly kuchennych szafek.
„Coco Chanel”, 2009
Wnętrze paryskiego mieszkania Coco Chanel zostało pięknie przedstawione w tym filmie o życiu projektantki. Przepych, realistyczne detale, francuski charakter wnętrz z dawnych lat sprawiają, że znajdziecie tu wiele pomysłów, między innymi na luksusową biblioteczkę lub gabinet.
„Do diabła z miłością”, 2003
Nowojorskie mieszkania Catcher Blocka i Barbary Novak prezentowały dwa style nowoczesnego Manhattanu. Jego – w brązowych barwach z nutą niebieskiego, z gładkimi ścianami wyłożonymi kafelkami i skromnie umeblowane; jej – w odcieniach ostrego i bladego różu, z kolorowymi poduszkami i żyrandolami z perłowymi zdobieniami.
„Przeminęło z wiatrem”, 1939
Przestronne pokoje w domu na plantacji Twelve Oaks doskonale sprawdzały się w życiu panny Scarlett, która lubiła nosić obszerne suknie. Imponujące schody ozdobione złotymi elementami, wyłożone parkietem hole z rzeźbionymi kolumnami, ciemne mahoniowe łoża z baldachimami, bogato zdobione tkaniny w kolorach złota, musztardy, karmazynu i błękitu sprawiły, że ta właśnie posiadłość stała się źródłem inspiracji wnętrzarskich.
„Wielki Gatsby”, 2013
Baz Luhrmann słynie z ostentacyjnych wnętrz – tak było i w „Romeo i Julii”, i w „Moulin Rouge” – a jego adaptacja klasycznej powieści F. Scotta Fitzgeralda zdobyła Oscara za najlepszą scenografię. Pokój dzienny Daisy Buchanan, utrzymany w pięknej różowej tonacji z szampańskimi akcentami, jest bardzo dziewczęcą przestrzenią.
„Jestem miłością”, 2009
Ponieważ większość filmu kręcono w mediolańskiej rezydencji Villa Necchi Campiglio, zaprojektowanej w latach 30. przez architekta Piero Portaluppiego, scenografia filmowa z założenia była ucztą dla oczu. Schody pokryte orzechowym drewnem i marmurowa łazienka to tylko dwa powody, które sprawiają, że to wnętrze jest godne zapamiętania.
„Maria Antonina”, 2006
Jak głosi historia, niezwykle ekstrawagancka produkcja Sofii Coppoli z połowy lat 20. XX wieku w pełni oddaje istotę charakteru francuskiej królowej. To świat z przeszłości, ekstrawagancki i niebiańsko szykowny.
„Genialny klan”, 2001
Produkcja Wesa Andersona trafia do naszego zestawienia dzięki projektowi domu rodziny Tennenbaumów, czyli wnętrzu niezwykle dziwacznemu. Co wyróżnia ten dom? Budka telefoniczna, sofy z frędzlami, sala balowa ozdobiona portretami, zielona wanna i tapeta w paski zebry.
„Utalentowany pan Ripley”, 1999
Ujęcia plenerów i wnętrz walczą o miano najbardziej efektownych w pięknej adaptacji thrillera psychologicznego Anthony’ego Minghelli. Nakręcony na włoskiej wyspie Ischia dom Dickie’ego Greenleafa, postaci granej przez Jude’a Lawa, to spełnienie marzeń z instagramowych profili.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.