Jean Paul Gaultier traci na popularności, a zyskuje Roberto Cavalli. Eksperci od mody vintage podpowiadają, w co warto zainwestować w 2022 roku – haute couture, okazy kolekcjonerskie i wyrazistą biżuterię.
Gdy branża mody dąży do zrównoważonego rozwoju, ubrania vintage stają się jednym z najważniejszych trendów. – To ma sens – mówi Cherie Balch ze Shrimpton Couture, która wierzy, że chęć dawania starym rzeczom nowego życia nie jest chwilową zachcianką. – W ubraniach vintage jest coś magicznego – wyjaśnia Balch, której klientkami są między innymi Rihanna i Tracee Ellis Ross.
W 2021 roku w zakupach vintage dominowały ubrania z lat 2000., z kolei w tym roku nacisk przesunie się w stronę ubrań wykraczających poza trendy. Priorytetem stają się zakupy traktowane jako inwestycje, a miłośnicy mody ostrzą sobie zęby na rzadkie okazy kolekcjonerskie, haute couture i wyrazistą biżuterię – które można dopasowywać do swoich potrzeb, sprawiając, że stają się jeszcze bardziej wyjątkowe. Najbardziej przewidujący kolekcjonerzy kupują prace współczesnych projektantów, którzy w kolejnych dekadach mogą uzyskać status podobny do Diora z czasów Johna Galliano.
Najbardziej uznani sprzedawcy ubrań vintage na świecie podpowiadają, na co warto stawiać.
Najważniejsze w modzie pierwszej dekady XXI wieku
W zeszłym roku serca miłośników mody skradł Dior z czasów Johna Galliano, ale według Balch obecnie archiwa przetrząsa się w poszukiwaniu każdego ubrania vintage tego domu mody. – Współczesnego Diora albo się kocha, albo nienawidzi, więc wielu ludzi cofa się do przeszłości i szuka ubrań, które uwielbiali wtedy i nadal uwielbiają – wyjaśnia Cherie. Jesper Richardy, założyciel Time’s Up, kopenhaskiego domu towarowego, odwiedzanego często przez Naomi Campbell, Lady Gagę i Jane Birkin, spodziewa się renesansu projektów Balenciagi Nicolasa Ghesquière’a i Ricka Owensa z lat 2000., podczas gdy na Depop hitem sezonu są ubrania zaprojektowane w tym samym okresie przez Roberto Cavallego.
– Cavalli wyprzedzał swoje czasy, używając tkanin, które wyglądały dobrze niezależnie od rozmiaru. Myślę, że jego sukienki będą cieszyły się popularnością przez długi czas – mówi Clare O’Donnell z platformy Depop @edenvintage_, która gromadzi nostalgiczne printy z wybiegów, między innymi motywy chinoiserie i te z tatuażami amour. Obecny dyrektor kreatywny domu mody Cavalli Fausto Puglisi sprytnie kapitalizuje wzrost zainteresowania marką, przywracając do życia kultowy tygrysi wzór z kolekcji jesień–zima 2000, który pojawia się teraz w tej na sezon wiosna–lato 2022. – Oryginalne printy będą dobrą inwestycją, ponieważ rynek obserwuje nagłe wzrosty zawsze, gdy na wybiegu znowu pojawiają się projekty archiwalne – kontynuuje O’Donnell, która przewiduje, że zapotrzebowanie na nie napędzi zainteresowanie Kylie Jenner, Zendayi i Belli Hadid.
Przyglądaj się również przetasowaniom na ważnych stanowiskach w domach mody. – Zawsze gdy z domu mody odchodzi kultowy projektant, obserwujemy wzrost zainteresowania jego ostatnią kolekcją – komentuje Hattie Hawksworth, redaktorka naczelna magazynu „Farfetch”, powiązanego z platformą e-commerce o tej samej nazwie, prowadzącej cieszący się powodzeniem dział ubrań z drugiej ręki. Zgarnij ostatnie prace Daniela Lee dla marki Bottega Veneta, póki jeszcze możesz.
Prawdziwe klasyki
Jeśli od zawsze pragniesz posiadać torebkę Chanel, zainwestuj w nią wreszcie w roku 2022. – Torebka double flap będzie niedługo kosztowała tyle samo, co Kelly Hermès – mówi Claudia Ricco, założycielka i prezeska Rewind Vintage Affairs Limited. Osoby korzystające z platformy Farfetch robią dobry użytek z usługi Donate, za sprawą której mogą oddać używane rzeczy. W zamian otrzymuje się punkty obniżające trochę cenę wybieranych przez nie kosztownych ubrań i dodatków. – Wracamy do tradycyjnie rozumianego luksusu, do zakupów, jakie robi się dla przyjemności tylko raz w życiu – mówi Hattie, dodając, że na jej liście życzeń znajduje się teraz archiwalny zegarek Serpenti marki Bulgari. A co z nowymi klasykami? Ricco, specjalistka od luksusowych produktów vintage, której 20-letnia córka ma obsesję na punkcie ekologicznej mody, sprawdza, którzy współcześni projektanci przetrwają próbę czasu na przesyconym rynku. – Rozwijające się marki stawiające na zrównoważony rozwój staną się kiedyś częścią vintage, bo młodsi klienci robią zakupy w zupełnie inny sposób – wyjaśnia Claudia, gotowa założyć się, że za jakiś czas sukcesy na tym polu będzie odnosił Jacquemus.
Boskie couture
– Wciąż można znaleźć ubrania couture w każdym przedziale cenowym. Wspaniale trzymać w dłoniach kawałek historii, przyglądać się, z jaką zręcznością i dbałością o szczegóły zostały uszyte. Wiesz, że masz coś, do czego dostęp we współczesnym świecie ma bardzo niewiele osób – mówi Ricco, jako najbardziej pożądane marki wymieniając Gripoix, YSL i Chanel.
Kultowe ubrania
Popularnym słowem stanie się rzadkość. Sophie Quy, wiceprezeska Threads Styling, odpowiedzialna za współpracę z markami, mówi, że jej platforma oferująca luksusowe usługi personal shoppingu odnotowała nagły wzrost zapotrzebowania na niepowtarzalne dodatki. Ricco ujawnia z kolei, że poszukuje unikatowych projektów kolekcjonerskich takich marek jak Maison Martin Margiela, Mugler czy Comme Des Garçons, mistrzowsko łączących modę i sztukę. – Moda vintage daje szansę na znalezienie naprawdę wyjątkowych ubrań, które przetrwają kolejne lata – twierdzi Richardy.
Sztuczna biżuteria
– Biżuteria od projektantów zwiększa swoją wartość – mówi O’Donnell z Depop, która nieustająco poszukuje kultowych projektów Christiana Lacroix i Chanel. – Odważna, sztuczna biżuteria wraca w wielkim stylu dzięki Danielowi Roseberry’emu z domu mody Schiaparelli. W tym roku możemy spodziewać się wzrostu jej cen. Rewind Vintage Affairs Limited stawia na biżuterię couture z lat 80. i 90., a Threads Styling w zeszłym roku zaobserwowało ponad stuprocentowy wzrost zapotrzebowania na robione na zamówienie zegarki.
Co kupuje generacja Z
Według ekipy Depopa najważniejszą muzą vintage z TikToka jest Penny Lane. Selena Williams (@selenashop) przewiduje, że powodzeniem będą cieszyć się płaszcze z lat 70., jak ten noszony przez Kate Hudson w filmie „U progu sławy” z 2000 roku. Z kolei Charley Keighley (@_kitten________) uważa, że słowem roku 2022 będzie dad. – Marynarki w rozmiarze XL oraz niedbale noszone garnitury w androgynicznym stylu lub bardziej dopasowane. Ten trend zachęca nas, by przejrzeć szafę taty i chłopaka.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.