Nie wystarczą walory praktyczne. Odzież adaptacyjna powinna być nie tylko funkcjonalna, lecz także atrakcyjna wizualnie, a przede wszystkim dająca osobom z niepełnosprawnościami poczucie sprawczości i siły. Więcej o inkluzywności w branży można dowiedzieć się podczas konferencji Business Fashion Environment Summit 2023. W panelu o modzie adaptacyjnej wezmą udział Helya Mohammadian, założycielka Slick Chicks, Yasmin Keats, która zajmuje się edukacją, oraz Lucy Jones z firmy FFORA. Dyskusję poprowadzi Sandra Prętczyńska z BCG.
Miękkie, otulające tkaniny, które nie drażnią wrażliwych na doznania zmysłowe osób ze spektrum autyzmu. Zapinana z boku bielizna, którą łatwo nałożyć osobie na wózku. Buty wsuwane zupełnie bez użycia rąk. Innowacyjne projekty coraz częściej służą osobom z niepełnosprawnościami, ale duże marki wciąż muszą odrobić lekcję z inkluzywności. Bez mody adaptacyjnej, która spełnia nie tylko wymogi funkcjonalności, lecz także stylu, trudno mówić o jej dostępności dla wszystkich. Zwłaszcza że osoby z niepełnosprawnościami stanowią największą mniejszość na świecie. Organizacja Narodów Zjednoczonych podaje, że około 10 proc. populacji, czyli 650 mln ludzi, żyje z jakąś formą niepełnosprawności. Nie dość, że tej grupie wciąż brakuje reprezentacji na wybiegach, w sesjach mody czy w kampaniach reklamowych, to niewiele marek decyduje się na tworzenie mody adaptacyjnej, zapominając, jak ogromną niszę na rynku można wypełnić. W konferencji Business Fashion Environment Summit 2023 wezmą udział aktywistki i projektantki, które popychają świat do przodu.
Aktywistki i twórczynie mody adaptacyjnej na konferencji Business Fashion Environment Summit 2023
W panelu o modzie adaptacyjnej zorganizowanym podczas konferencji wezmą udział Helya Mohammadian, Yasmin Keats i Lucy Jones. Misją Slick Chicks, marki bieliźniarskiej założonej przez Mohammadian, jest dawanie siły dziewczynom z niepełnosprawnościami. Wszystko – od kolorystyki ubrań przez komunikację wizualną brandu po pozytywne przesłanie – bazuje na osobistej relacji.
Empatia to dla niej słowo klucz. Mohammadian podkreśla, że wiele marek dotychczas zajmujących się modą adaptacyjną w procesie projektowania pomijało doświadczenie samych zainteresowanych. W konsekwencji osoby z niepełnosprawnościami musiały często dokonywać wyboru między odzieżą, którą mogły założyć, a tą, którą chciałyby nosić. Funkcjonalność nie szła więc w parze ze zgodnością z trendami. Tutaj, jak zapewnia twórczyni, „liczą się detale”, bo „wszystkie ciała zasługują na szacunek”. Bieliznę Slick Chicks testują, polecają i reklamują osoby z niepełnosprawnościami.
O względy estetyczne i praktyczne mody adaptacyjnej z pieczołowitością dbają młodzi projektanci. Lucy Jones z marki FFORA tworzącej dodatki, w tym torebki, dla osób na wózku otrzymała nagrodę w konkursie Empowering Imagination, sponsorowanym przez Keringa i uczelnię Parsons. Znalazła się także na liście „Forbes 30 Under 30”. Do założenia autorskiej marki zainspirowała Jones osoba z najbliższej rodziny dotknięta porażeniem mózgowym.
O to, by modę adaptacyjną tworzyć z punktu widzenia osób z niepełnosprawnościami, bez ableistycznych uprzedzeń, dba także Open Style Lab. Organizacja założona dziewięć lat temu przez Yasmin Keats wspiera projektantów, inżynierów i terapeutów wspomagających powstawanie odzieży adaptacyjnej. W myśl manifestu Open Style Lab: „ubiór to sposób na wyrażenie siebie”. Ale nie tylko. Dobrze dobrany, komfortowy i estetyczny strój sprawia, że osobom z niepełnosprawnościami łatwiej jest na przykład znaleźć pracę.
Zmiany widać także w strategii popularnych marek – w 2018 roku ASOS wypuścił pierwszy kombinezon łatwy do noszenia dla osób na wózku, a w kolekcji Tommy’ego Hilfigera znalazły się udogodnienia takie jak magnetyczne guziki czy nogawki o łatwej do dostosowania długości.
Moda adaptacyjna na szczęście zatacza coraz szersze kręgi. Wkrótce ukaże się opracowanie naukowe projektantki i edukatorka Grace Jun z Uniwersytetu w Georgii (wcześniej The New School i MIT) związanej z Open Style Lab. „Fashion Disability & Codesign Book” punktuje, w jaki sposób ograniczenia w dostępności odzieży mogą wpływać na wykluczenie osób z niepełnosprawnościami z przestrzeni publicznej. „Design ma moc, by to zmienić”, deklaruje badaczka.
Konferencja Business Fashion Environment Summit 2023, organizowana przez „Vogue Polska” we współpracy z Boston Consulting Group, odbędzie się 10 października 2023 roku w Warszawie. Bilety na wydarzenie dostępne są tutaj.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.