Znaleziono 0 artykułów
22.08.2022

Act n°1: Łączy nas kolor krwi

22.08.2022
Act n°1 wiosna-lato 2022 (Fot. Getty Images)

Dom mody Valentino wspólnie z Camera Nazionale della Moda Italiana po raz drugi wybrał najciekawszą wschodzącą włoską markę. Pierwszy był Marco Rambaldi, w tym roku nadzieją Italii została Act n°1. Nadchodzący pokaz firmy będzie relacjonowany na Instagramie, na koncie Maison Valentino, które obserwuje ponad 17 milionów osób. Act n°1 ma teraz szansę na globalną sławę.

Act n°1 powstała w 2016 roku w zachwycającym, lecz niewielkim północnowłoskim mieście Reggio Emilia. W 2017 roku otrzymała przyznawane przez „Vogue Italy” wyróżnienie „Who Is On Next”. Dziś pracownia firmy działa w Mediolanie, przy Via dei Fontanili, niedaleko Fondazione Prada. 

Act n°1 to wielokulturowy duet. Luca Lin ma korzenie w Chinach, a Galib Gassanoff urodził się w Azerbejdżanie, ale wychował się w Gruzji. Włoskie domy ich rodziców wypełniają chińska sztuka i azerbejdżańskie rzemiosło artystyczne. Estetyka Act n°1 kształtuje się w wyniku zderzeń: Kaukazu z Chinami, Włoch z Azją i postępu z tradycją. A jednocześnie jest to jedna z najbardziej mediolańskich marek mody. 

Luca Lin i Galib Gassanoff (Fot. ImaxTree)

Azerbejdżan i Chiny zjednoczone w Mediolanie

Kolekcje Act n°1 mają kilka wspólnych elementów. We wszystkim pojawiają się nadrukowane na tkaninach pejzaże, nawiązujące do dawnych chińskich krajobrazów, wykonanych tuszem i farbami na papierze lub jedwabiu. W kolekcji jesień–zima 2019 chińskie obrazy zestawiono z materiałami przypominającymi dywany, narzuty i obicia typowe dla azerbejdżańskich domów. 

Act n°1 jesień-zima 2019-2020 (Fot. ImaxTree)

Inne powtarzające się motywy to tiulowe falbany, nadruki przedstawiające piwonie, septum, które pojawia się zarówno w nosie, jak i na ubraniach, zdekonstruowana europejska klasyka i hybrydyczne stroje. 

Hybrydyczna osobowość marki

W kolekcji wiosna–lato 2020 pojawiły się seksowne, skąpe, błyszczące bieliźniane sukienki na ramiączkach, ześlizgujące się z połączonych z nimi dużych ulicznych bluz z kapturami. W pokazie kolekcji jesień–zima 2022 oglądaliśmy dżinsy przekształcone w garniturowe spodnie. Wcześniej Act n°1 zaprojektowała czarne garnitury, do których były doczepione tiulowe sukienki, a także czarne wieczorowe suknie, których połowa była biurową koszulą.

Act n°1 wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Włoscy projektanci o azjatyckich korzeniach uwielbiają ubrania-hybrydy. Ich stroje wyglądają, jakby zatrzymały się w procesie transformacji, podczas której walczyły ze sobą przeciwstawne siły. 

Act n°1 jesień-zima 2022-2023 / (Fot. ImaxTree)

Dramatyzm filmów i pokazów 

Nazwa firmy oznacza „akt pierwszy” i odnosi się do dzieciństwa projektantów, które nieustannie wpływa na ich twórczość. Nawiązujące do przedstawień teatralnych i utworów dramatycznych, logo współgra również z pokazami 

Act n°1, szczególnie tymi z czasów pandemii. 

Act n°1 wiosna-lato 2022 (Fot. ImaxTree)

W filmie towarzyszącym kolekcji wiosna–lato 2021 widać przeszklony sześcian. W szklanej bryle pojawiają się osoby odgrywające rozmaite sceny. Spektakl otwiera matka, która karmi piersią niemowlę. Grupa symbolizuje odrodzenie. Przeżywa je człowiek żyjący w przełomowych czasach, w momencie, gdy wybuchła epidemia. Jego nowe życie ma być wolne od strachu i krzywdzących stereotypów. Modlący się muzułmanin i występujący po nim zjawiskowy, queerowy artysta Jury Schiavi ukazują wolne od uprzedzeń czasy. W szklanej klatce widać też między innymi: grupę osób, otaczających rozmodloną katoliczkę, kąpiącą się nagą kobietę z wielkimi piersiami i pupą, projektantów upinających barwne tiulowe falbany na czarnym stroju i grającą kontrabasistkę. Galib Gassanoff i Luca Lin mają świetny gust muzyczny, a szczególnie cenią muzykę smyczkową. Ścieżkę dźwiękową filmu tworzy utwór „Nummer 2” autorstwa cenionej berlińskiej kompozytorki i wiolonczelistki Anne Müller. 

 

Akcja filmu, w którym zaprezentowano kolekcję jesień–zima 2021, toczy się w zasypanym piaskiem pokoju. Widać w nim azerbejdżańskie dywany i chińskie obrazy. To metaforyczna opowieść o narodzinach wynikających ze śmierci, o przyszłości, która wyrasta z przeszłości, o feniksie powstającym z popiołów. 

 

– Życie pokonuje śmierć, a kreacja przezwycięża destrukcję – komentują projektanci. 

Realne pokazy firmy bywają równie dramatyczne. Scenografię show jesień–zima 2019 tworzyły zwały materacy. Modelki i modele okrążali je lub pokonywali, tak jak życiowe przeszkody. 

W trakcie pokazu wiosna–lato 2020 modele i modelki kroczyli po drodze wypełnionej wodą, symbolizującą czystość i wolność. A odbijające się w tafli sylwetki opowiadały o podwójnej osobowości marki, tworzonej przez dwóch różnych artystów. By zrozumieć Act n°1, należy zajrzeć w głąb obrazów widocznych na zmąconej tafli. 

Opowieści o kobietach 

Najważniejsze są dla nich kobiety. Projektanci stają w ich obronie. Kilkakrotnie wsparli matki samotnie wychowujące dzieci. Zatrudniali modelki, które przeszły po wybiegu z niemowlętami w nosidełkach dopasowanych do codziennych i wieczorowych sukni. Bluzy z kapturami i męskie ubrania, do których doczepiono falbaniaste sukieneczki ślubne, nagłaśniały tragedię dziewcząt zmuszanych do przedwczesnych ślubów. 

Modelki, które zatrudnia Act n°1, są w bardzo różnym wieku, mają rozmaite sylwetki, kolory skóry. – Krew nie ma rasy i płci – mówią projektanci, którzy ceniąc różnorodność, domagają się równości dla wszystkich i protestują przeciwko opresyjnym zasadom narzucanym przez tradycję. 

Act n°1 jesień-zima 2022-2023 (Fot. ImaxTree)

Pokaz kolekcji wiosna–lato 2022 zamknęły piękne suknie na ogromnych krynolinach. Jedną z nich ozdabiały piwonie. Inne wykonano z gęstych tiulowych falbanek przypominających krezy. Podczas show każda z gigantycznych spódnic pękała na pół, po czym wychodziła z niej wygodnie ubrana modelka. Z czarnych spódnicowych wrót wyłaniała się tańcząca baletnica. Ścieżką dźwiękową była uwertura azerskiego kompozytora Qary Qarayeva, wykonana przez kwartet smyczkowy. 

Act n°1 wiosna-lato 2022 (Fot. ImaxTree)

Triumf różnorodności opartej na równości 

Pokazowi kolekcji jesień–zima 2022 towarzyszył między innymi „Zadok the Priest”, hymn koronacyjny skomponowany w 1727 roku przez Georga Friedricha Händla. Na wybiegu w wampiryczno-barokowych strojach wystąpiła między innymi Elenoire Ferruzzi, magnetyczna, oszałamiająca, transpłciowa, queerowa ikona o ogromnych ustach, piersiach, obfitych rzęsach i bardzo, bardzo długich paznokciach. Była też czarna modelka w burce i biała dziewczyna z niemowlęciem na rękach. W kolekcji widać wpływ sukien ślubnych. Galib Gassanoff wydobywa je ze wspomnień o kilkudniowych weselach, które przeżył na gruzińskich wsiach. Model z protezą nogi prezentował koszule z chińskim krajobrazem. Kobieta w ciąży miała na sobie ubrania udekorowane chińskimi banknotami i reklamami z początku XX wieku, z okresu poprzedzającego powstanie Republiki Chińskiej. 

Act n°1 jesień-zima 2022-2023 (Fot. ImaxTree)

Najnowsza kolekcja to typowy dla Act n°1 manifest. Projektanci nawołują do szacunku dla różnorodności i wielobarwności, które są cechami wielu współczesnych społeczeństw. Act n°1 twierdzi, że łączy nas kolor krwi, a także doświadczenie narodzin oraz nieuchronność śmierci, wszystko inne powinno rodzić się z wolności. 

Act n°1 jesień-zima 2022-2023 (Fot. ImaxTree)

 

Marcin Różyc
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Act n°1: Łączy nas kolor krwi
Proszę czekać..
Zamknij