American Film Festival już po raz trzynasty zaprasza na przejażdżkę przez wszystkie stany kina. Do wyboru jest aż 88 bardzo różnorodnych tytułów – od ekscentrycznych animacji i autorskich shortów, przez hity indie, po klasyki. W tym gąszczu nazwisk, estetyk i tematów łatwo się zgubić. Polecamy siedem najciekawszych produkcji.
„Marcel Muszelka w różowych bucikach”: Ludzkie sprawy
Bohaterem ekscentrycznego mockumentu jest dwuipółcentymetrowa obuta muszelka, a dokładnie jej właściciel. Kiedyś Marcel wiódł życie zwyczajnego ślimaka wraz z resztą swoich bliższych i dalszych krewnych, niestety los rzucił go do mieszkania wynajmowanego na Airbnb przez filmowca-dokumentalistę. Jedyną towarzyszką ślimaczka jest jego babcia Connie. Wynajmujący mieszkanie człowiek z kamerą zaczyna interesować się nowym lokatorem. Zostanie bohaterem filmowym otwiera przed Marcelem wiele nowych możliwości. „Marcel Muszelka...” to przeurocza, ciepła i przezabawna opowieść o potrzebie bliskości i przynależności, lęku przed tym, co nowe, tęsknocie i żałobie. Dodatkowo należy nadmienić, że Marcel mówi głosem genialnej Jenny Slate, a babcia Connie – Isabelli Rossellini.
„Na złej drodze”: Urok półświatka
Polscy widzowie znają Aubrey Plazę z „Parks and recreation” i „Białego Lotosu”. Na AFF ta ulubienica amerykańskich offowych twórców pojawiała się już w „Czarnym niedźwiedziu”. W „Na złej drodze” Plaza z charyzmą gra tonącą w długach eksstudentkę sztuki. Ponieważ ma kartotekę, wszelkie sensowne – i legalne – opcje wyjścia na prostą są przed nią zamknięte. Zachęcona wizją szybkiego zarobku, angażuje się w nielegalną działalność, polegającą na zakupach przy pomocy skradzionych kart kredytowych. Operację koordynuje charyzmatyczny pośrednik Youcef (Theo Rossi), który z czasem coraz bardziej się jej podoba. Początkowo niechętna, Emily daje się uwieść wizji szybkiego zarobku.
„Fragmenty raju”: Światło w mroku
Kto nie dojechał na festiwal Nowe Horyzonty, gdzie twórczości Jonasa Mekasa poświęcono retrospektywę, wciąż ma szansę dowiedzieć się czegoś więcej o tym fascynującym twórcy. Mekas przybył do USA po wojnie jako przesiedleniec, a kamera towarzyszyła mu stale przez kolejne 70 lat. Głęboko wierzył, że film ma moc zmieniania rzeczywistości. Jego awangardowe, głęboko osobiste kino inspirowało m.in. Warhola, Watersa i Jarmuscha. We „Fragmentach raju” na jego dorobek uważnie i czule patrzy młoda dokumentalistka K.D. Davison, która skleja w filmową opowieść wyselekcjonowane fragmenty nagrań i wideo pamiętników, w tym fragmenty nigdy wcześniej niepublikowane. Delikatnie odkrywa traumy, którymi podszyte były życie i twórczość zawsze uśmiechniętego Mekasa, pokazując, jak terapeutycznie działanie może mieć film. Kamera nawet w najgęstszym mroku potrafi wyłapać światło.
„Armagedon”: Rodzinna dynamika
Nie wszystkie filmy mistrzów spełniają oczekiwania – rozczarowuje chociażby „Syn” Floriana Zellera. Na szczęście James Gray („Ad Astra”, „Królowie nocy”) nie zawodzi. „Armagedon” to autobiograficzna opowieść o skomplikowanej rodzinnej dynamice, widzianej oczami dorastającego w latach 80. nastolatka (świetny Banks Repeta) z nowojorskiego Queens. Dylematy dorastania rozgrywają się na tle dynamicznie zmieniającej się Ameryki, a podsyca je konflikt pokoleń, nadchodząca technologiczna rewolucja, rasowe i klasowe napięcia, toksyczna męskość, dawne traumy i dziedziczone w genach lęki. Ta czule i z empatią poprowadzona opowieść o przeszłości budującej teraźniejszość. Bonusem jest doskonały drugi plan z Anne Hathaway, Jeremym Strongiem i sir Anthonym Hopkinsem.
„Aftersun”: Ostatnie chwile beztroski
W latach 90. minionego wieku młody ojciec i jedenastoletnia córka spędzają wakacje w pamiętającym lata dawnej świetności tureckim kurorcie. Po rozwodzie Calum (znany z „Normalnych ludzi”, świetny Paul Mescal) nie może widywać Sophie tak często, jak by chciał, a życie – poza ojcostwem – mocno go przytłacza. Dziewczyna zaraz stanie się nastolatką, ich niesamowicie bliska więź może być wkrótce zagrożona. To ostatnie chwile beztroski, uchwycone na domowej kamerze. Te sceny z życia dorosła już bohaterka odtworzy wiele lat później, wspominając ostatnie wakacje z tatą. Sophie próbuje połączyć swoje własne, oswojone wspomnienie ojca, ze wszystkim, czego nigdy nie zdążyła się o nim dowiedzieć. To nie przypadek, że „Aftersun” wyprodukował twórca „Moonlight”, Barry Jenkins. Doskonały debiut Charlotte Wells zasłużenie stał się jedną z nieoczekiwanych sensacji festiwalu filmowego w Cannes.
„McCabe i pani Miller”: Klasyka do odświeżenia
Bohaterem jednej z retrospektyw jest legendarny Robert Altman. Zmarły przed szesnastu laty twórca „MASH” i „Graczy” uznawany jest za jednego z najwybitniejszych reżyserów kina autorskiego – jego twórczość ukształtowała kolejne pokolenia filmowców. Spośród wybranych przez selekcjonerów festiwalu filmów bardziej znane są „Na skróty” i „Nashville”, ale my proponujemy odświeżenie filmu „McCabe i pani Miller”, romantycznego antywesternu, w którym Altman kwestionuje jeden z amerykańskich mitów założycielskich, czyli wolnorynkowy kapitalizm. Początek XX wieku, granica Kanady i Stanów Zjednoczonych, przybyły do dynamicznie rozwijającego się miasteczka karciarz i obrotna prostytutka otwierają dom publiczny, by odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku. Ich sukces wkurza lokalną korporację i zaczynają się kłopoty. W rolach głównych Warren Beatty i Julie Christie. Leonard Cohen na ścieżce dźwiękowej tylko dopełnia całości. „The Guardian” nazwał ten film „melancholijnym arcydziełem”.
„Brainwashed: seks, kamera, władza”: Koniec male gaze
Dokument-wykład Niny Menkes zadebiutował na festiwalu Sundance. Pionierka kina feministycznego kieruje kamerę na kobiety wykluczone z głównego nurtu. Tym razem śledzi, jak kino swoje bohaterki uprzedmiotawia. Film Menkes porządkuje i pogłębia obserwacje, które do tej pory były raczej intuicyjne, uświadamiając widzom skalę i systemowość tej opresyjnej manipulacji, która seksistowskie schematy narzuca widzom od najmłodszych lat. Amerykanka będzie gościnią AFF.
American Film Festival odbędzie się w dniach 8–13.11 we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty i 8–20.11 online na platformie Nowe Horyzonty VOD.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.