Znaleziono 0 artykułów
03.11.2022

Najciekawsze filmy 13. edycji AFF: Feminizm, humor, nostalgia

03.11.2022
Armagedon, reż. James Gray (Fot. Materiały prasowe)

American Film Festival już po raz trzynasty zaprasza na przejażdżkę przez wszystkie stany kina. Do wyboru jest aż 88 bardzo różnorodnych tytułów – od ekscentrycznych animacji i autorskich shortów, przez hity indie, po klasyki. W tym gąszczu nazwisk, estetyk i tematów łatwo się zgubić. Polecamy siedem najciekawszych produkcji.

„Marcel Muszelka w różowych bucikach”: Ludzkie sprawy

Bohaterem ekscentrycznego mockumentu jest dwuipółcentymetrowa obuta muszelka, a dokładnie jej właściciel. Kiedyś Marcel wiódł życie zwyczajnego ślimaka wraz z resztą swoich bliższych i dalszych krewnych, niestety los rzucił go do mieszkania wynajmowanego na Airbnb przez filmowca-dokumentalistę. Jedyną towarzyszką ślimaczka jest jego babcia Connie. Wynajmujący mieszkanie człowiek z kamerą zaczyna interesować się nowym lokatorem. Zostanie bohaterem filmowym otwiera przed Marcelem wiele nowych możliwości. „Marcel Muszelka...” to przeurocza, ciepła i przezabawna opowieść o potrzebie bliskości i przynależności, lęku przed tym, co nowe, tęsknocie i żałobie. Dodatkowo należy nadmienić, że Marcel mówi głosem genialnej Jenny Slate, a babcia Connie – Isabelli Rossellini.

 

„Na złej drodze”: Urok półświatka

Polscy widzowie znają Aubrey Plazę z „Parks and recreation” i „Białego Lotosu”. Na AFF ta ulubienica amerykańskich offowych twórców pojawiała się już w „Czarnym niedźwiedziu”. W „Na złej drodze” Plaza z charyzmą gra tonącą w długach eksstudentkę sztuki. Ponieważ ma kartotekę, wszelkie sensowne – i legalne – opcje wyjścia na prostą są przed nią zamknięte. Zachęcona wizją szybkiego zarobku, angażuje się w nielegalną działalność, polegającą na zakupach przy pomocy skradzionych kart kredytowych. Operację koordynuje charyzmatyczny pośrednik Youcef (Theo Rossi), który z czasem coraz bardziej się jej podoba. Początkowo niechętna, Emily daje się uwieść wizji szybkiego zarobku.

„Fragmenty raju”: Światło w mroku

Kto nie dojechał na festiwal Nowe Horyzonty, gdzie twórczości Jonasa Mekasa poświęcono retrospektywę, wciąż ma szansę dowiedzieć się czegoś więcej o tym fascynującym twórcy. Mekas przybył do USA po wojnie jako przesiedleniec, a kamera towarzyszyła mu stale przez kolejne 70 lat. Głęboko wierzył, że film ma moc zmieniania rzeczywistości. Jego awangardowe, głęboko osobiste kino inspirowało m.in. Warhola, Watersa i Jarmuscha. We „Fragmentach raju” na jego dorobek uważnie i czule patrzy młoda dokumentalistka K.D. Davison, która skleja w filmową opowieść wyselekcjonowane fragmenty nagrań i wideo pamiętników, w tym fragmenty nigdy wcześniej niepublikowane. Delikatnie odkrywa traumy, którymi podszyte były życie i twórczość zawsze uśmiechniętego Mekasa, pokazując, jak terapeutycznie działanie może mieć film. Kamera nawet w najgęstszym mroku potrafi wyłapać światło.

„Armagedon”: Rodzinna dynamika

Nie wszystkie filmy mistrzów spełniają oczekiwania – rozczarowuje chociażby „Syn” Floriana Zellera. Na szczęście James Gray („Ad Astra”, „Królowie nocy”) nie zawodzi. „Armagedon” to autobiograficzna opowieść o skomplikowanej rodzinnej dynamice, widzianej oczami dorastającego w latach 80. nastolatka (świetny Banks Repeta) z nowojorskiego Queens. Dylematy dorastania rozgrywają się na tle dynamicznie zmieniającej się Ameryki, a podsyca je konflikt pokoleń, nadchodząca technologiczna rewolucja, rasowe i klasowe napięcia, toksyczna męskość, dawne traumy i dziedziczone w genach lęki. Ta czule i z empatią poprowadzona opowieść o przeszłości budującej teraźniejszość. Bonusem jest doskonały drugi plan z Anne Hathaway, Jeremym Strongiem i sir Anthonym Hopkinsem.

„Aftersun”: Ostatnie chwile beztroski

W latach 90. minionego wieku młody ojciec i jedenastoletnia córka spędzają wakacje w pamiętającym lata dawnej świetności tureckim kurorcie. Po rozwodzie Calum (znany z „Normalnych ludzi”, świetny Paul Mescal) nie może widywać Sophie tak często, jak by chciał, a życie – poza ojcostwem – mocno go przytłacza. Dziewczyna zaraz stanie się nastolatką, ich niesamowicie bliska więź może być wkrótce zagrożona. To ostatnie chwile beztroski, uchwycone na domowej kamerze. Te sceny z życia dorosła już bohaterka odtworzy wiele lat później, wspominając ostatnie wakacje z tatą. Sophie próbuje połączyć swoje własne, oswojone wspomnienie ojca, ze wszystkim, czego nigdy nie zdążyła się o nim dowiedzieć. To nie przypadek, że „Aftersun” wyprodukował twórca „Moonlight”, Barry Jenkins. Doskonały debiut Charlotte Wells zasłużenie stał się jedną z nieoczekiwanych sensacji festiwalu filmowego w Cannes.

„McCabe i pani Miller”: Klasyka do odświeżenia

Bohaterem jednej z retrospektyw jest legendarny Robert Altman. Zmarły przed szesnastu laty twórca „MASH” i „Graczy” uznawany jest za jednego z najwybitniejszych reżyserów kina autorskiego – jego twórczość ukształtowała kolejne pokolenia filmowców. Spośród wybranych przez selekcjonerów festiwalu filmów bardziej znane są „Na skróty” i „Nashville”, ale my proponujemy odświeżenie filmu „McCabe i pani Miller”, romantycznego antywesternu, w którym Altman kwestionuje jeden z amerykańskich mitów założycielskich, czyli wolnorynkowy kapitalizm. Początek XX wieku, granica Kanady i Stanów Zjednoczonych, przybyły do dynamicznie rozwijającego się miasteczka karciarz i obrotna prostytutka otwierają dom publiczny, by odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku. Ich sukces wkurza lokalną korporację i zaczynają się kłopoty. W rolach głównych Warren Beatty i Julie Christie. Leonard Cohen na ścieżce dźwiękowej tylko dopełnia całości. „The Guardian” nazwał ten film „melancholijnym arcydziełem”.

„Brainwashed: seks, kamera, władza”: Koniec male gaze

Dokument-wykład Niny Menkes zadebiutował na festiwalu Sundance. Pionierka kina feministycznego kieruje kamerę na kobiety wykluczone z głównego nurtu. Tym razem śledzi, jak kino swoje bohaterki uprzedmiotawia. Film Menkes porządkuje i pogłębia obserwacje, które do tej pory były raczej intuicyjne, uświadamiając widzom skalę i systemowość tej opresyjnej manipulacji, która seksistowskie schematy narzuca widzom od najmłodszych lat. Amerykanka będzie gościnią AFF.

American Film Festival odbędzie się w dniach 8–13.11 we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty i 8–20.11 online na platformie Nowe Horyzonty VOD.

Anna Tatarska
  1. Kultura
  2. Kino i TV
  3. Najciekawsze filmy 13. edycji AFF: Feminizm, humor, nostalgia
Proszę czekać..
Zamknij