Adaptacja „Empuzjonu” Olgi Tokarczuk, sceniczna realizacja „Genialnej przyjaciółki” Eleny Ferrante, musicalowa wersja kinowego hitu „Złap mnie, jeśli potrafisz” – jest na co czekać najbliższej wiosny w teatrze. Przedstawiamy najciekawsze premiery nadchodzących miesięcy – i dla miłośników teatru muzycznego, i dla fanów lektur szkolnych, dla dorosłych i dla dzieci.
„Genialna przyjaciółka”
Głośna, kontrowersyjna reżyserka i bestsellerowa powieść, która doczekała się również świetnej wersji serialowej. To połączenie na pewno zaowocuje czymś ciekawym. Ewelina Marciniak ma na swoim koncie liczne adaptacje, w tym obsypane nagrodami „Amatorki” Jelinek, „Morfinę” Twardocha czy „Księgi Jakubowe” Tokarczuk. Monumentalna proza nie jest więc jej straszna. – Elena Ferrante zainspirowała mnie do opowiedzenia nie tylko o emancypacji kobiet w zdominowanym przez mężczyzn świecie, ale do osobistej próby przyjrzenia się, jak kobieca inteligencja – pełna empatii – radzi sobie ze współczesną Europą pełną kontrastów i niesprawiedliwości społecznej – tłumaczy reżyserka, która rozpoczęła próby do spektaklu. Zrobi go na pewno po swojemu, więc jest na co czekać.
„Genialna przyjaciółka”, Elena Ferrante, reż. Ewelina Marciniak, Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków, premiera: 17 marca
„Złap mnie, jeśli potrafisz”
Musicalowa wersja kinowego hitu, który jakimś cudem nie chce się zestarzeć. Ani znudzić. Opowieść o młodym fałszerzu, uciekającym przed agentami FBI, udającym przy tym lekarza, pilota i profesora. W Łodzi ta historia opowiedziana zostanie w rytmie swingu, ma być równie dynamiczna i brawurowa, jak oryginał. O główną rolę w musicalu ubiegało się ponad 200 artystów, casting trwał kilka miesięcy. Franka Abagnale’a juniora zagrają Karol Drozd, Marcin Franc, Maciej Marcin Tomaszewski. Łatwo nie będzie, bo pobić Leonardo di Caprio to nie lada sztuka, ale trzymamy mocno kciuki. Tym bardziej że spektakl reżyseruje bardzo doświadczony aktor musicalowy – Jakub Szydłowski, który pełni również funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych łódzkiego teatru.
„Złap mnie, jeśli potrafisz”, reż. Jakub Szydłowski, Teatr Muzyczny, Łódź,
premiera: 18 marca
„Atlas wysp odległych”
Jeden z najstarszych teatrów lalkowych w Polsce zmierzy się z tekstem, który z pozoru wydaje się nie do przełożenia na język sceniczny. „Atlas wysp odległych” to album, w którym literatura łączy się z kartografią. Ta książka zabiera w podróż po 50 tajemniczych wyspach rozsianych na całym świecie. Jak zostanie opowiedziana za pomocą marionetek i lalek? Na razie to tajemnica, ale znając reżysera, który należy do czołówki lalkarzy i scenografów na świecie, można mieć pewność, że będzie magicznie. Spektakl w założeniu przeznaczony jest dla dzieci powyżej 8 lat, ale dorośli też mogą go polubić. W końcu Olga Tokarczuk powiedziała, że „Atlas” sięga do prawdziwego sedna podróży i pozwala na dogłębną obserwację osobliwości świata. Oby nie stracił tego na deskach.
„Atlas wysp odległych”, Judith Schalansky, reż. Marek Zákostelecký,
Teatr Miniatura, Gdańsk, premiera: 25 marca
„Nad Niemnem”
„Dwa gramy nudy w jej obecnym rozumieniu i aktualnej, atrakcyjnej formie” – w ten sposób wałbrzyski teatr zapowiada swoją marcową premierę słynnej powieści pozytywistycznej „Nad Niemnem”. Nudy raczej nie należy się spodziewać, bo za tekst zabrał się jeden z najmłodszych głosów współczesnego teatru polskiego – Michał Telega, który w swoich spektaklach szczególnie interesuje się tematyką seksualności i cielesności. Miłośnikom lektur szkolnych spektakl odradzamy. Szykuje się coś wybuchowego, Orzeszkowa nie powinna spać spokojnie.
„Nad Niemnem”, Eliza Orzeszkowa, reż. Michał Telega, Teatr im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych, premiera: 31 marca
„We Will Rock You”
Kultowy musical, na londyńskim West Endzie grany nieprzerwanie od 2002 roku, w końcu zawitał do Polski. Spektakl, wypełniony nieśmiertelnymi hitami grupy Queen, to futurystyczna opowieść o świecie, w którym rządzi potężna korporacja, pragnąca zniszczyć indywidualizm. Jednym z pomysłów na realizację tego celu jest zakaz gry na instrumentach jako przejawu niezależności. Znajduje się jednak grupa śmiałków, stawiająca temu opór i podejmująca walkę o miłość, wolność, rock. Głośny spektakl, o którym i na którym będzie głośno. Nie tylko dla fanów Freddiego.
„We Will Rock You”, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Roma, Warszawa, premiera:15 kwietnia
„Empuzjon”
U stóp dolnośląskich gór leży uzdrowisko, a w tamtejszym Pensjonacie dla Panów mieszkają kuracjusze, którzy – niczym u Tomasza Manna w „Czarodziejskiej górze” – mają coś do powiedzenia na najważniejsze tematy, jakimi żyje świat. Chociaż może tak im się tylko wydaje. W ich rozmowach, suto zakrapianych nalewką Schwärmerei, wszystko – sztuka, wojna, literatura, historia, polityka, teologia – w ostatecznym rozrachunku sprowadza się do kwestii kobiet oraz ich niższości wobec mężczyzn. Teatralna adaptacja pierwszej powieści Tokarczuk napisanej po otrzymaniu Nagrody Nobla jest wyzwaniem, a podjął je doświadczony i nagradzany dyrektor teatru. Będzie to spektakl pełen rozmachu, tym bardziej że sztuka jest tworzona w koprodukcji z Teatrem Studio w Warszawie oraz Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu.
„Empuzjon”, Olga Tokarczuk, reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego, Katowice, premiera: 12 maja
„Melodramat”
Anna Smolar, wielokrotnie nagradzana reżyserka, laureatka Paszportów Polityki, słynie z kameralnych przedstawień, poruszających ważne społeczne tematy. W 2016 roku kaliska publiczność mogła oglądać jej „Najgorszego człowieka na świecie”, adaptację bestsellerowej książki Małgorzaty Halber. Po latach reżyserka wraca do problemu alkoholizmu, pokazując problem współuzależnienia oraz oddając głos kobiecej perspektywie. Na warsztat bierze słynny utwór Marka Hłaski z 1956 roku, dawniej odczytywany jako skandaliczny, opowiadający o ostatnim dniu osoby uzależnionej. Dziś można powiedzieć, że jest to tekst ikoniczny, również dla teatru, bo adaptacja Smolar będzie kolejną próbą zmierzenia się z opowiadaniem Hłaski w teatrze.
„Melodramat”, Marek Hłasko, reż. Anna Smolar, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera, Warszawa, premiera: maj 2023
„Królowa Śniegu”
W roli królowej – Jan Peszek, w roli Kaja – Maria Peszek. Czy trzeba pisać coś więcej? Jedna z najsłynniejszych baśni na świecie w nowej adaptacji, autorstwa reżyserki Natalii Korczakowskiej oraz Marii Peszek. Historia o ludziach, którzy tracą dostęp do własnych emocji, radykalizują się i żyją w duchowej próżni. W warszawskim spektaklu Kaj to młody nacjonalista, który zaczyna wątpić w swoje przekonania i szukać alternatywnych ścieżek. Będzie na pewno odważnie i wywrotowo, bo duet Peszków nie potrafi inaczej. Wiadomo, że Andersen nie jest tylko dla dzieci, więc „Królowa Śniegu” da do myślenia niejednemu dorosłemu.
„Królowa śniegu”, Hans Christian Andersen, reż. Natalia Korczakowska, Teatr Studio, Warszawa, premiera: czerwiec 2023
„McDonald’s”
W 2022 roku minęło 30 lat od otwarcia pierwszej restauracji McDonald’s w Polsce, w samym centrum Warszawy, niedaleko Teatru Dramatycznego. Na ceremonii przecięcia wstęgi obecne były największe osobistości: Jacek Kuroń, Adam Michnik, Agnieszka Osiecka. To wielkie święto kapitalizmu z perspektywy czasu nabiera zupełnie innego smaku – posttransformacyjnej traumy. Spektakl Pacześniaka ma być opowieścią o zwykłych ludziach, którzy przeżywają swoje małe kryzysy w momencie przełomu, z kapitalistycznym dzikim wschodem w tle. W końcu każdy próbował załapać się na nowe otwarcie, jak na Big Maca z frytkami. Udało się nielicznym, ale to nie o nich będzie ta sztuka. Dla pokolenia rozkochanego w latach 90. pozycja obowiązkowa.
„McDonald’s”, reż. Piotr Pacześniak, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, premiera: czerwiec 2023
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.