Wybrzeże jest ich domem, a Bałtyk niekończącym się źródłem inspiracji. Tworzą w duchu zrównoważonej mody, czerpią z lokalnych tradycji, z dumą korzystają z rzemieślniczego dziedzictwa, jednocześnie w oryginalny sposób odpowiadając na nowoczesne trendy. Przedstawiamy wyjątkowe polskie marki związane z morzem.
Atomy: It-bags z Gdańska
Założycielki Atomów – Monika Szymańska i Urszula Skłodowska – od pierwszej kolekcji, powstałej w 2017 roku, zachwycają minimalistycznymi torebkami i odpowiedzialnym podejściem do mody. Znakiem rozpoznawczym marki są geometryczne kształty w nowoczesnym ujęciu, w których Justyna i Urszula zamknęły sekret ponadczasowości. Przez wiele miesięcy każdy z modeli jest opracowywany z architektoniczną precyzją przez projektantki oraz zespół kaletników, technologów i rymarzy. Szymańska i Skłodowska z szacunkiem podchodzą zarówno do rzemiosła, jak i planety, stawiając na limitowane serie lub tworzenie torebek na specjalne zamówienie (te powstają w lokalnej pracowni z materiałów od okolicznych producentów) oraz świadomie unikając sezonowych trendów. Design, jakość i zrównoważone podejście Atomów zostały docenione nie tylko w Polsce, lecz także za granicą. Obecnie ich torebki znajdziemy we francuskiej galerii Printemps oraz w Harrodsie w Londynie.
Kust: Bielizna – męska rzecz
Nie bez przyczyny mówi się, że potrzeba jest matką wynalazków. Gdy Kuba Stachowiak nie mógł znaleźć wysokiej jakości bielizny tworzonej w duchu zrównoważonej mody na polskim podwórku, postanowił stworzyć ją sam. Tak w 2017 roku w Sopocie narodziła się marka Kust. Luksusowa bielizna męska wykonana z najlepszej bawełny organicznej wyróżnia się minimalistyczną estetyką w klimacie retro, uwzględnia wszystkie kształty ciała i zróżnicowane męskie preferencje co do fasonów. Kolekcje marki są sukcesywnie poszerzane o piżamy, kąpielówki z materiałów z recyklingu, ubrania codzienne, a nawet kosmetyki do pielęgnacji. Poza tym kampanie marki wymykają się schematom, celebrując męskość w każdej postaci.
GAU: Basic wspaniały jak ty
Był 2013 rok, gdy w Gdyni projekty GAU zaczęli tworzyć Grażyna i Łukasz Woźniakowie. Mimo że zmienili miasto (na Warszawę), to nie zrezygnowali z przyświecających im od samego początku idei. Na pierwszym miejscu nadal stawiają zrównoważone podejście do projektowania. Szyją ubrania z certyfikowanej bawełny z polskiej dziewiarni, stawiają na transparentność na każdym etapie pracy, rezygnują z masowej produkcji, a nadwyżki przekazują do domu samotnej matki oraz fundacji wspierającej osoby z niepełnosprawnościami. Wierzą w modę poza sezonami, dlatego tworzą minimalistyczne, wygodne projekty, które zostaną z nami na lata. Jako jedni z pierwszych zaczęli mówić o zdrowym ubieraniu się, a tym samym – o odrzuceniu sztucznych tkanin. Kwintesencja ich działania kryje się w nazwie marki: Great As You.
Kos Jewellery: Pamiątka znad morza
W pracowni rzeźbiarki Doroty Kos w gdańskiej dzielnicy Brzeźno powstają biżuteryjne projekty inspirowane polską naturą. Artystyczne wykształcenie i romantyczna dusza Doroty odbijają się w wyrzeźbionych z chirurgiczną precyzją elementach jej projektów – dokładnie odwzorowanych fakturach płatków i liści, które układają się w zdobne formy bransolet, naszyjników, pierścionków i kolczyków. Kolekcja „Erin” to najbardziej osobista historia artystki przekuta w biżuteryjną opowieść, którą zainspirował klimat powojennego Gdańska.
Seaside Tones: Len na lato
Marka Seaside Tones powstała w 2015 roku w Sopocie. Od samego początku w centrum jej zainteresowań jest len, który w naturalny sposób nawiązuje do nadmorskiego klimatu. Projekty wyróżniają się ponadczasowymi, luźnymi fasonami, naturalnymi kolorami i wygodą wynikającą z prostoty form, doskonale wpisując się w ideę ponadczasowości. Każdy element kolekcji koresponduje z pozostałymi, dzięki czemu śmiało można z nich stworzyć bazę na nadmorskie wojaże. Wszystkie kolekcje Seaside Tones powstają w Polsce i są produkowane z polskich tkanin. Swój flagowy butik marka ma, o dziwo, nie w rodzinnym Sopocie, lecz… w Sydney, przy słynnej plaży Bondi. Ponadto produkty Seaside Tones można kupić w 68 butikach multibrandowych w 15 krajach na całym świecie. Zamówienia są wysyłane w roślinnych biodegradowalnych i kompostowalnych opakowaniach.
Moki: Nadmorscy nomadzi
Gdynia jest rodzinnym miastem kolejnej polskiej marki, która w swoich projektach oddaje ducha wolności wpisanej w morze. Wszystko zaczęło się od wymarzonego poncha stworzonego przez Monikę Szymańską i jej mamę. Miało nie tylko chronić przed kaprysami bałtyckiej pogody, lecz także szybko schnąć i zaskakiwać oryginalnością. Następne były szyte dla przyjaciół, a charakterystyczna kieszeń początkowo powstawała z upcyklingu – starych sukienek, zapomnianych szortów, a nawet latawca. Dziś w kolekcji marki znajdziemy ubrania, które uwielbiają fani surfingu i deskorolki – oversize’owe T-shirty, bluzy uniseks, barwne kimona i zwiewne spodnie.
BALTI.MORE: Znalazłam go na plaży
Z podróży po świecie Magdalena Cieszewska-Kabat zawsze przywoziła pamiątki wyprodukowane w lokalnych manufakturach. Zamiłowanie do surfingu, bursztynu, rzemiosła i biżuterii postanowiła przekuć we własną markę. BALTI.MORE to biżuteria w nowoczesnym stylu stworzona z bursztynów i inspirowana klimatem Półwyspu Helskiego. Wyjątkowe wisiory w kształcie desek surfingowych, makramowe bransoletki, chokery, naszyjniki, kolczyki, a także łańcuszki na ciało i dłonie w oryginalny sposób łączą bałtyckie złoto z klimatem najmodniejszego polskiego spotu surferskiego.
LPP: Sukces po polsku
Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay to polskie marki, które znajdziemy w niemal każdej większej galerii handlowej. Mało kto wie, że początki modowe imperium LPP sięgają 1991 roku, a swoją siedzibę ma ono właśnie w Gdańsku. Dziś to największa w Europie Środkowo-Wschodniej firma z branży mody, a jej kolekcje dostępne są w ponad 20 tys. salonów w 39 krajach na całym świecie.
Więcej nadmorskich inspiracji znajdziecie w nowym wydaniu „Vogue Polska Travel”, które jest dostępne w sprzedaży razem z podwójnym, lipcowo-sierpniowym wydaniem magazynu „Vogue Polska”. Do kupienia w salonach prasowych, online z wygodną dostawą do domu oraz w formie e-wydania. Głównym partnerem „Vogue Polska Travel” jest Audi Polska.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.