Znaleziono 0 artykułów
01.04.2025

Nigeryjska marka Iamisigo otrzymała Zalando Visionary Award 2025

01.04.2025
(Fot. Materiały prasowe)

Iamisigo za nowatorskie połączenie afrykańskiego rękodzieła z upcyklingiem otrzymała Zalando Visionary Award 2025. W nagrodę nigeryjska marka następną kolekcję pokaże podczas tygodnia mody w Kopenhadze na sezon wiosna-lato 2026.

– To sztuka do noszenia – podkreśla Bubu Ogisi, artystka i dyrektorka kreatywna nigeryjskiej marki Iamisigo. Marka skrywa w sobie dziedzictwo różnych zakątków Afryki, ubrania wykonywane są ręcznie, zgodnie z tradycyjnymi, lokalnymi technikami, z wykorzystaniem nietypowych materiałów, w tym odpadów. W ten sposób Iamisigo chce promować afrykańską wielokulturowość oraz bogate tradycje krawieckie kontynentu i podkreślić, jak ważne jest połączenie rękodzieła z upcyklingiem. I właśnie za to zdobyła nagrodę Zalando Visionary Award 2025.

Bubu Ogisi założyła markę Iamisigo w 2013 roku. Każda kolekcja stanowi komentarz do kwestii społeczno-politycznych

(Fot. Materiały prasowe)

Stojąca za marką Iamisigo Bubu Ogisi urodziła się w Kenii, w mieście Lagos, ale mieszka i tworzy między Akrą w Ghanie, Abidżanem na Wybrzeżu Kości Słoniowej i Nairobi. Studiowała modę w prestiżowej École Supérieure des Arts et Techniques de la Mode (ESMOD) w Paryżu, ale po opanowaniu tradycyjnych francuskich technik postanowiła działać do nich w kontrze. Wróciła do kraju, by tworzyć modę, którą nazwała „antyeuropocentryczną”, surową i „niewykończoną”. W 2013 roku założyła Iamisigo. – W Paryżu uczono nas, że aby wejść na rynek, trzeba produkować ogromne ilości produktów. To było coś, z czym nie mogłam się pogodzić. Dlatego obrałam inną drogę. Zdecydowałam się dotrzeć do moich odbiorców w sposób selektywny – zdradziła Bubu Ogisi w rozmowie z „Vogue Business”. Metody zgodne z ideą „slow fashion” odnajduje w kenijskich korzeniach.

Ogisi w kolekcjach Iamisigo bawi się konstrukcją, strukturą i fakturami, w efekcie tworząc „instalacje sztuki użytkowej”. Jej dzieła wykonywane są ręcznie, niekiedy przez setki godzin. Nie zawsze są wygodne do noszenia – bywają zbyt ciężkie albo zbyt długie. Niektóre są tak skonstruowane, że nie można w nich nawet usiąść. Ogisi jest z tego dumna – lubi oscylować między modą a sztuką. Dlatego też jej dzieła lądują w muzealnych gablotach. Poprzez modę Ogisi chce zobrazować afrykańską wielokulturowość i jej ducha. Odzyskać i zachować historyczne techniki i estetykę, przekształcając je w modę nowoczesną. Podkreśla, że wyraża to nie tylko poprzez „sztukę tekstylną”, ale też wizualizacje, kampanie czy filmy. Każda kolekcja stanowi komentarz do różnorodnych kwestii społeczno-politycznych, jak religia, tradycje, symbole, ekosystem, seksualność. Najważniejsza jest tu jednak lokalność. Ogisi współpracuje z afrykańskimi rzemieślnikami z różnych regionów kontynentu, w tym z Ugandy, Beninu, Wybrzeża Kości Słoniowej i Kenii. Zwłaszcza że Afryka dysponuje tkaninami nieznanymi konsumentom Starego Kontynentu. Najczęściej pracuje jednak na rafii i bawełnie, stosując przy tym starożytne techniki. W jej kolekcjach często widać np. ręcznie tkane z nici bawełnianych przez rzemieślników frędzle, stworzone zgodnie ze starą praktyką rytualną. Sprzeciwiając się masowej produkcji, Bubu Ogisi tworzy tylko pięć sztuk każdej kreacji. Ceny wahają się między 1000 a 5000 zł.

Następną kolekcję Iamisigo pokaże podczas tygodnia mody w Kopenhadze na sezon wiosna-lato 2026

(Fot. Materiały prasowe)

Marka Iamisigo, w Afryce popularna od lat, coraz wyraźniej zaczyna budować swoją pozycję w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Dzisiaj noszą ją Naomi Campbell i Julia Fox, piszą o niej międzynarodowe edycje „Vogue”, w tym włoska, amerykańska czy brytyjska, a także CNN czy Business of Fashion. W 2023 roku marka Victorias Secret poprosiła Bubu Ogisi, by stworzyła specjalną limitowaną kolekcję do filmu The Victorias Secret World Tour. Amerykański gigant wybrał najciekawszych twórców, pochodzących z czterech miast: Bogoty, Lagosu, Tokio i Londynu. Kreacje nie zostały wystawione na sprzedaż, ale złota, ręcznie cięta sukienka z mosiądzu Iamisigo zaprezentowana została na wybiegu przez Naomi Campbell, co Ogisi nazwała „boosterem” dla jej marki. Zainspirowało ją to także do tego, by częściej tworzyć ubrania gotowe do noszenia. Przełomowym momentem jest też przyznana przez Zalando statuetka dla największego wizjonera branży mody. Razem z nią Bubu Ogisi otrzymała nagrodę pieniężną, wsparcie w rozwoju marki oraz pomoc w produkcji pokazu podczas Tygodnia Mody w Kopenhadze w sezonie wiosna-lato 2026. Najnowszą wizję kenijskiej projektantki zobaczymy w duńskiej stolicy już w sierpniu.

(Fot. Materiały prasowe)

 

Kara Becker
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Nigeryjska marka Iamisigo otrzymała Zalando Visionary Award 2025
Proszę czekać..
Zamknij