Oto zwycięzcy Nespresso Talents 2020
Zwycięzcą pierwszej polskiej edycji konkursu Nespresso Talents 2020, pod hasłem „Virtuous Circles”, został Kamil Marek za film „#dobrowraca”. Jury w składzie – Małgorzata Kożuchowska, Kinga Dębska, Anna Zoll i Łukasz Maciejewski – wyróżniło także Nathaniela Czarneckiego za „Life in a bottle” oraz „Gift” Poe’ego Lucke’a. Nagrodę publiczności otrzymał Kasper Davies za „Seeds”. Już teraz możesz u nas zobaczyć uroczystą ceremonię wręczenia nagród.
– Zwycięski film „#dobrowraca” to trzy minuty, w których dzieje się tak wiele, że ma się wrażenie, że oglądamy pełnometrażowy dokument. Siłą filmu jest bohater. Wierzymy mu, zapamiętujemy go, szczerze mu kibicujemy – mówi Łukasz Maciejewski, jeden z najważniejszych polskich krytyków filmowych, członek jury Nespresso Talents 2020. Wtóruje mu Anna Zoll, której film „Heart Therapy” zdobył II miejsce na ogólnoświatowym Nespresso Talents 2018, a potem był pokazywany na festiwalu w Cannes. – „#dobrowraca” do początku był moim faworytem. Podobają mi się bohaterowie, historia i ujęcia. Reżyser opowiada o wzajemnej pomocy, wartości szczególnie dziś ważnej. To piękna historia fryzjera, który w ramach akcji charytatywnej ma walczyć z mistrzem sztuk walki. Spotykają się tu delikatność i siła. To prawdziwa historia o prawdziwych ludziach z prawdziwym przesłaniem. Tak trzeba kręcić filmy – z serca. Ja „Heart Therapy” zobaczyłam przed oczami. Dosłownie mi się objawił. Wtedy wiedziałam, że muszę go nakręcić – opowiada utytułowana reżyserka.
Nagrody pieniężne (1500 euro za pierwsze miejsce, 1000 euro za drugie i 500 euro za trzecie) oraz zaproszenia na Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2021 roku otrzymają także Nathaniel Czarnecki, oraz twórca „Life in a bottle”, Poe Lucke, którego film „Gift” zajął trzecie miejsce.
– „Life in a bottle” to znakomity koncept. Kino ekologiczne, zaangażowane (w dobrej sprawie), kino któremu „nie jest wszystko jedno” – mówi Maciejewski. – Recykling to globalny temat. Film pokazuje, że śmieci mogą wrócić do nas jako nie-śmieci. Reżyser jednocześnie przekazuje ideę i informację – jak segregować śmieci, jak dbać o środowisko naturalne i jak sprawić, żeby świat był lepszy – dodaje Anna Zoll. Podoba jej się też „Gift”. – Nieprzegadany, symboliczny, rozrywkowy. Podobają mi się ekspresja, montaż, szybkość. Lucke opowiada o koszmarach sennych i ukojeniu – mówi. – „Gift” zostaje w pamięci. Chropowaty, niejednorodny stylistycznie, niepozwalający wpisać się w żadne ramy. Jedna z najoryginalniejszych estetycznie propozycji tegorocznej edycji – mówi Maciejewski.
Po raz pierwszy zorganizowano polską edycję konkursu, ale temat – „Virtuous Circles”, interpretowany jako „Kręgi dobra” – został zadany twórcom z całego świata. – Przed filmowcami stawiamy niełatwe zadanie – w 2-3 minuty muszą opowiedzieć wciągającą historię na zadany temat – mówi Zoll, dodając, że konkurs otwiera przed zwycięzcami ogromne możliwości. – Mój przykład pokazuje, że niemożliwe jest możliwe. W tym roku uczestnikom należą się szczególne brawa – filmy kręcili w czasie lockdownu – mówi jurorka.
Laureatów polskiej edycji ogłoszono 18 września podczas wirtualnej ceremonii. Łącznie na całym świecie do konkursu zgłoszono 743 filmy z 47 krajów – animacje, dokumenty, etiudy. W edycji światowej zwyciężyli Faride Schroeder, Daniela Hýbnerová & Teymour Ghaderi. W Polsce 11 filmów trafiło na shortlistę, z której wyłoniono trzech lokalnych zwycięzców.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.