
Polska Akademia Filmowa ogłosiła nominacje do 27. edycji najważniejszych nagród polskiej kinematografii. Wśród nominowanych znalazły się głośne produkcje, jak nominowana do Oscara „Dziewczyna z igłą", czy wzbudzająca emocje „Biała odwaga". Na statuetkę ma szansę także kameralna produkcja „To nie mój film". Kto jeszcze powalczy o Orła 2025? Poznajcie pełną listę nominowanych filmów i twórców.
O nominacje ubiegało się 70 filmowych kandydatów – polskich produkcji, które miały swoją premierę w 2024 roku. Członkinie i członkowie Polskiej Akademii Filmowej oglądali je podczas corocznego festiwalu Orłów organizowanego przez partnera gali Filmotekę Narodową – Instytut Wizualny w warszawskim Kinie Iluzjon od 10 stycznia do 8 lutego.
Te produkcje powalczą o „polskie Oscary”. Kto zdobędzie Orła 2025?

Już w nocy z 3 na 4 marca dowiemy się, czy Magnus von Horn opuści Los Angeles z Oscarem dla najlepszego filmu międzynarodowego za „Dziewczynę z igłą", a niespełna tydzień później polska koprodukcja będzie walczyć o Orła 2025 dla najlepszego filmu. Reżyser ma szansę na statuetkę, m.in w kategorii najlepszy reżyser i scenariusz, wcielająca się w główną rolę w filmie Vic Carmen Sonne jest nominowana za najlepszą rolę kobiecą, a Trine Dyrholm za rolę drugoplanową. Sonne będzie konkurować z Sandrą Drzymalską, która otrzymała nominacje za dwie role – w „Białej odwadze” i w „Simonie Kossak”. Marcin Koszałka, reżyser „Białej odwagi”, ma wiele powodów do dumy. Jego film ma szansę na nagrodę w kategoriach, m.in. najlepszy film, scenariusz, reżyseria, rola męska, zdjęcia, muzyka, drugoplanowa rola męska (podwójna nominacja dla Jakuba Gierszała i Juliana Świeżewskiego) i drugoplanowa rola kobieca. W głównej stawce znalazła się także polska koprodukcja „Strefa interesów” Jonathana Glazera, która otrzymała Oscara 2024 za najlepszy dźwięk i film międzynarodowy, a w tym roku ma szansę na Złotego Orła dla najlepszego filmu, reżysera, scenariusz, zdjęcia, montaż, scenografia. Nominowany do Oscara za najlepszy scenariusz Jesse Eisenberg za film „Prawdziwy ból” ma szansę zdobyć także Orła w tej samej kategorii, a Kieran Culkin został nominowany jako najlepszy aktor drugoplanowy. „Kobieta z...” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta jest nominowana m.in. za najlepsze zdjęcia (Michał Englert), rolę kobiecą (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik) i drugoplanową rolę kobiecą (Joanna Kulig) oraz montaż.
W ubiegłym roku nagrodę Złotego Orła 2024 dla najlepszego filmu zdobyła „Zielona granica" Agnieszki Holland, a reżyserka odebrała także nagrodę za osiągnięcia życia.
Kiedy odbędzie się uroczysta gala rozdania nagród Polskiej Akademii Filmowej?
Uroczysta gala rozdania Orłów 2025 odbędzie się 10 marca w Teatrze Narodowym. Zanim poznamy zwycięzców, 5 marca zostanie ogłoszony Laureat Nagrody za Osiągnięcia Życia. Poznajcie pełną listę nominowanych polskich filmów i twórców.
Lista nominowanych do nagród filmowych Orły 2025:
Najlepszy film:
- „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka
- „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn
- „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski
- „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer
- „To nie mój film”, reż. Maria Zbąska
Najlepsza reżyseria:
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
- Maria Zbąska – „To nie mój film”
Najlepszy scenariusz:
- Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
- Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Najlepsza główna rola kobieca:
- Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
- Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
- Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
- Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
Najlepsza główna rola męska:
- Jacek Borusiński – „Wróbel”
- Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
- Marcin Dorociński – „Minghun”
- Filip Pławiak – „Biała odwaga”
- Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
Najlepsze zdjęcia:
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
- Michał Englert – „Kobieta z…”
- Kacper Fertacz – „Minghun”
- Łukasz Żal – „Strefa interesów”
Najlepsza muzyka:
- Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
- Łukasz Targosz – „Diabeł”
- Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
- Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
- Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
- Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
- Anja Garbarek – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – „Wróbel”
Najlepsza drugoplanowa rola męska:
- Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
- Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
- Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca:
- Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
- Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
- Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
- Agata Kulesza – „Simona Kossak”
- Joanna Kulig – „Kobieta z…”
Najlepszy film dokumentalny:
- „8. dzień Chamsinu” reż. Zvika Gregory Portnoy
- „Drzewa milczą” reż. Agnieszka Zwiefka
- „Gdy powieje harmattan” reż. Edyta Wróblewska
- „Las” reż. Lidia Duda
- „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska
Najlepszy montaż:
- Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
- Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
- Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
- Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Ireneusz Grzyb – „Sezony”
- Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
- Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”
Najlepsza scenografia:
- Elwira Pluta – „Biała odwaga”
- Marek Warszewski – „Czerwone maki”
- Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
- Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
- Agata Adamus – „Simona Kossak”
- Chris Oddy – “Strefa interesów”
Najlepsze kostiumy:
- Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
- Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
- Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
- Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”
Najlepsza charakteryzacja:
- Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
- Karolina Kordas – „Czerwone maki”
- Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
- Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
- Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Pola Guźlińska – „Minghun”
- Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”
Najlepszy fimowy serial fabularny:
- „Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca, scen. Kacper Wysocki
- „Lady Love”, reż. Bartosz Konopka, scen. Ewa Popiołek, Dorota Jankojć-Poddębniak
- „Matki pingwinów”, reż. Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc, scen. Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska
- „Rojst. Millenium”, reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek
- „Śleboda”, reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke, scen. Karolina Frankowska, Katarzyna Golenia
- Najlepszy dźwięk:
- Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
- Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
- Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
- Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
- Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”
Odkrycie roku:
- Gabriela Muskała – reżyseria – „Błazny”
- Frederikke Hoffmeier – muzyka – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
- Maria Zbąska – reżyseria – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – reżyseria – „Wróbel”
Najlepszy film europejski:
- „20 dni w Mariupolu” („20 Days in Mariupol”), reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
- „Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”), reż. Justine Triet, Francja
- „Biedne Istoty” („Poor things”), reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
- „Emilia Perez” („Emilia Perez”), reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
- „Konklawe” („Conclave”) reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ USA
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.