Od wiktoriańskiego domu Iny Lekiewicz Levy, którego renowacja stała się projektem na życie, przez niezwykłe pracownie Marii i Aleksandra Oniszhów, Barbary Falender i Zofii Wyganowskiej po rzymski hotel, który współtworzył Luca Guadagnino – najnowszy numer „Vogue Polska Living” wypełniają przestrzenie osobistych wyborów. Na ponad 300 stronach prezentujemy wyselekcjonowany design, zapraszamy do zachwycających wnętrz i analizujemy najważniejsze tendencje sezonu.
„Co to znaczy, że wnętrze zostało dobrze zaprojektowane? Nie znam odpowiedzi, może nie ma jednej dobrej. Za to cieszę się, że ten numer to pochwała indywidualizmu oraz czegoś, co można określić jako szacunek do materii” – pisze we wstępniaku najnowszego, szóstego wydania „Vogue Polska Living” redaktorka prowadząca Hanna Rydlewska. Jego okładkę zdobi wnętrze londyńskiego domu Iny Lekiewicz Levy i jej męża Benjamina. Redaktorka naczelna „Vogue Polska” urządza i restauruje wiktoriański budynek z największym pietyzmem, zupełnie odchodząc od współczesnych przyzwyczajeń. – Nie mam białych ścian. Używanie bieli we wnętrzach to zresztą stosunkowo nowy koncept i w starych domach po prostu się nie sprawdza – mówi w rozmowie z Kamilą Wagner.
Inną perłę architektury odkrywamy w Warszawie – dom atrialny z początku lat 70. na Sadybie. Tu przestrzeń dla swojej rodziny urządziła architektka Ewelina Moszczyńska, z czułością zachowując eksperymentalne rozwiązania architektów sprzed 10, 30 i 50 lat. – Dla mnie to także kwestia wartości, po kilku latach pracy w Danii przesiąkłam filozofią zrównoważonego życia. Zdecydowanie wolę szukać, remontować i wykorzystywać ponownie, niż napędzać szaloną nadprodukcję i przebierać w gąszczu wtórnych obiektów – mówi w wywiadzie Basi Czyżewskiej. Szukanie inspiracji w historii i lokalnym dziedzictwie, łączenie idei Bauhausu i estetyki art déco to z kolei ważny motyw zlokalizowanego na katowickim Nikiszowcu mieszkania, o którym projektant Mat Kubaj opowiada Julii Właszczuk.
Pokaż mi swoją pracownię, a powiem ci, kim jesteś
W nowym numerze „Vogue Polska Living” przyglądamy się także kreowaniu idealnego miejsca pracy. Odwiedzamy historyczną pracownię Joana Miró na Majorce, o której artysta w 1954 roku pisał z przejęciem: „Nie mogę usiąść i pracować na serio, dopóki nie zbuduję odpowiedniej atmosfery”. Do skupienia brakowało mu osobistych drobiazgów, jak kamyki przyniesione z plaży (tekst Basi Czyżewskiej). Równie osobiście swoją przestrzeń do pracy traktują rzeźbiarka Barbara Falender (tekst Aleksandry Koperdy) oraz projektantka wnętrz Zofia Wyganowska, która na pracownię zaadaptowała mieszkanie w jednej z najokazalszych przedwojennych kamienic warszawskiego Śródmieścia (tekst Pauliny Klepacz). Zresztą oryginalną tkanką XIX-wiecznego budynku inspiruje się też Ewelina Spólna, założycielka i właścicielka agencji kreatywnej 2KOMA7, która remontując 300-metrową przestrzeń na potrzeby swojej firmy, redefiniuje koncepcję nowoczesnego biura (tekst Joanny Łazarz). Zupełnie inny kierunek obiera za to para twórców Maria i Aleksander Oniszhowie. Ich dom, który łączy się też z pracownią, jest surowy, funkcjonalny, zatopiony w szumiącym sosnowym lesie (tekst Aleksandry Koperdy).
Collectible design już w Polsce
Czym właściwie jest design kolekcjonerski? To ostatnio często zadawane pytanie jest reakcją na otwarcie w Warszawie trzech przestrzeni, które specjalizują się w nurcie collectible design. Szukając odpowiedzi, można powiedzieć, że zaciera on granice między sztuką, wzornictwem i rzemiosłem. Z założenia jest unikatowy i autorski. Pozwala odbiorcy zbudować silną więź z przedmiotem.
To niewątpliwie kategoria, w której odnajduje się 25-letnia Filomena Smoła – artystka, która by swobodnie pracować ze szkłem w hucie, musiała wyjechać do Ameryki (tekst Basi Czyżewskiej). Między innymi dlatego założyciele galerii Objekt mówią o potrzebie docenienia lokalnie działających twórców. Reprezentowani przez nich Monika Patuszyńska czy Jan Ankiersztajn rozwijają na Zachodzie imponujące kariery, ale dopiero teraz zaczynają otwierać się na rynek w Polsce (tekst Basi Czyżewskiej). Z kolei Anna Woźniak-Starak, założycielka galerii Craftica, podejmuje misję zagraniczną. Poza uruchomieniem imponującej przestrzeni wystawienniczej w Warszawie, na otwarcie której przyjechała sama Rossana Orlandi, promuje artystów na prestiżowych wydarzeniach, jak wystawa Homo Faber w Wenecji czy targi Nomad w St. Moritz (tekst Anny Sańczuk). Monika Goszcz-Kłos, projektantka i założycielka przestrzeni Concept_11, sięga natomiast po kreatywną formułę i zestawia collectible design ze sztuką i wzornictwem. Pozwala swoim gościom doświadczać i poznawać przez obcowanie (tekst Joanny Łazarz).
Najciekawsze wystawy designu, książki o sztuce i trendy wnętrzarskie, które inspirują
O nowych wnętrzarskich fascynacjach opowiada Marta Puchalska. Rzemiosło najwyższej jakości i design na granicy ze sztuką mają swoje odbicie w najważniejszych tendencjach sezonu: tapiserii, reliefie i intarsji. Najmodniejszy kolor we wnętrzu odcieniem przypomina gorzką czekoladę, a do łask wracają parawany.
Katarzyna Jasiołek wybiera najciekawsze książki i wystawy sztuki i designu. Do pozycji obowiązkowych należą „Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u” we wrocławskim Muzeum Narodowym czy „Chiny. Nowe pokolenie artystów” w Centrum Pompidou w Paryżu. Marta Kowalewska zapowiada z kolei wystawę tkaniny Wojciecha Sadleya w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Jak czerpać z dziedzictwa wielkich twórców, a jednocześnie odpowiadać na wyzwania współczesności, jak kryzys klimatyczny? Hanna Rydlewska rozmawia z twórcami jednego z najciekawszych projektów sezonu. Pod pretekstem wystawy „From the same earth” młodzi projektanci doposażyli zabytkową willę należącą niegdyś do Bohdana Pniewskiego. Tkaniny Agnieszki Owsiany, metalowe ławy Formsophy czy szkło Aleksandry Zawistowskiej okazały się zaskakującą i pełną ukrytych znaczeń kontynuacją wnętrza urządzanego 90 lat temu.
Kamila Wagner przenosi nas do najpiękniejszych butików świata – tworzy je szwedzkie studio projektowe Halleroed. Świat mody i designu, choć tak różne, mogą być dla siebie inspirujące. To najlepiej potwierdza droga Lei Sfez. Jeszcze niedawno influencerka modowa, dziś współtworzy jedną z najciekawszych platform wnętrzarskich. – Lubię ryzykować, wprowadzać do wystroju zaskakujące elementy, które przełamują konwencję – zdradza Michalinie Murawskiej.
Szkoła stylu Luki Guadagnino i portugalskie zachwyty
Jak w każdym wydaniu „Vogue Polska Living”, zaglądamy do najpiękniejszych hoteli. Rzymski Palazzo Talìa, urządzony w barokowym budynku, liczy zaledwie 26 pokoi i apartamentów, trudno go jednak nazwać kameralnym. Jedna z sal liczy 11 m wysokości. To rozmach na miarę Luki Guadagnino, który współtworzył projekt wnętrz (tekst Małgosi Minty). Oprowadzamy też po XVII-wiecznym klasztorze w Nicei, który przekształcił się w wyrafinowany Hotel Du Couvent (tekst Aleksandry Krasny).
Ważnym, wciąż zaskakującym kierunkiem okazuje się Lizbona. Julia Właszczuk poznaje Nataszę Grzeskiewicz i Tomása Fernandesa z Luso Collective i przygląda się portugalskiej scenie designu. Maria Fredro-Smoleńska odwiedza galerię lizbońską Her Clique, która koncentruje się na feministycznych tematach w sztuce.
Z kolei Basia Czyżewska udaje się do francuskiego ośrodka wzornictwa Saint-Étienne, gdzie otworzyła się wystawa podsumowująca pięcioletni projekt realizowany z Instytutem Adama Mickiewicza dotyczący postkolonialnej kultury stołu – International Design Expeditions.
Jeszcze więcej inspirujących treści znajdziecie w nowym wydaniu „Vogue Polska Living”. Do kupienia w salonach prasowych oraz online z wygodną dostawą do domu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.