
Koncept pracowni Tremend został wyróżniony przez jury jednego z najważniejszych konkursów architektonicznych. Nowy dworzec autobusowy powstanie obok stacji kolejowej, a projekt przewiduje budowę przystanków dla komunikacji miejskiej i regionalnej, parking podziemny, strefę zieloną oraz ozdobny deptak.
Już niedługo lubelski dworzec autobusowy zostanie przeniesiony z podzamcza w okolice stacji kolejowej. Projekt, łączący współczesne trendy architektoniczne z troską o środowisko, zaproponowała pracownia Tremend. Koncepcję Dworca Metropolitalnego w Lublinie doceniło jury World Building of the Year, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w świecie architektury. Projekt trafił na shortlistę konkursu w kategorii infrastruktura, a jego prezentacja odbędzie się w grudniu w Amsterdamie podczas World Architecture Festival.

– Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie, ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spędzać wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas – wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, częściej nazywane Dworcem Metropolitalnym, powstanie pomiędzy parkiem Ludowym i stacją PKP. Bryła dworca zostanie podzielona na dwa kubiki otoczone szklaną oranżerią, a wszystkie pomieszczenia będą oddzielone od hali głównej. Koncepcja „budynku w budynku” pozwoli na znaczne zmniejszenie kosztów utrzymania oraz ograniczenie hałasu.
Nowy dworzec ma być przestrzenią przyjazną mieszkańcom i środowisku. W tym celu ogród na dachu, po którym będziemy mogli spacerować, oraz ściana jednego z kubików stworzą strefę zieleni łączącą dworzec z parkiem Ludowym. Wokół budynku będzie ułożona kostka antysmogowa, a teren zostanie obsadzony gatunkami roślin, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Oprócz przystanków dla autobusów miejskich i regionalnych projekt przewiduje również parking podziemny, postoje dla taksówek, stanowiska dla rowerów oraz ładowarki dla pojazdów elektrycznych. Plac Dworcowy z chaotycznego parkingu stanie się ozdobnym deptakiem, połączonym wizualnie i funkcjonalnie z dworcem kolejowym.

Dworzec Metropolitalny przejmie funkcje zaprojektowanego w latach 60. gmachu przy ulicy Ruskiej. Koncepcja przeniesienia tak ważnego punktu komunikacyjnego ze ścisłego centrum miasta w okolice stacji kolejowej podzieliła mieszkańców, projekt jest jednak ważnym etapem w procesie rewitalizacji obu obszarów. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzeni miejsce hali autobusowej i otaczającego jej targowiska być może zajmą biurowce, hotele, restauracje i inne lokale handlowo-usługowe.

Prace nad nowym dworcem rozpoczną się w przyszłym roku, a budynek ma być gotowy do 2022 roku.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.