Czy metawers to nadzieja czy zagrożenie dla zrównoważonej mody? Jaki wpływ ma na środowisko? Czy bilans przechyla się na stronę zysków czy strat? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w tegorocznym raporcie Boston Consulting Group i „Vogue Polska” zatytułowanym „Metaverse & Sustainability in Fashion. Opportunity or threat?”
„Fizyczne ubrania są często kupowane do jednorazowego użytku, a następnie zwracane lub wyrzucane, co powoduje dalsze zanieczyszczenie i marnotrawstwo. Czy cyfrowa moda może być odpowiedzią? Boston Consulting Group i „Vogue Polska” wspólnie opracowały raport na temat zrównoważonej mody, biznesu i dynamicznie rozwijającej się branży aktywów wirtualnych. Cyfrowa sfera mody generuje realne dochody, a marki działające w metawersie szybko zyskują coraz więcej nabywców. Niewymienne tokeny, które umożliwiają posiadanie oryginalnej, markowej sztuki cyfrowej i mody, zmieniają zasady gry” – pisze we wstępie do raportu „Metaverse & Sustainability in Fashion. Opportunity or threat?” Kasia Jordan-Kulczyk.
Szansa czy zagrożenie?
Branża modowa coraz bardziej angażuje się w technologie cyfrowego świata, jednocześnie podając w wątpliwość związek między zrównoważonym rozwojem a technologią. Obawy dotyczące środowiskowych aspektów metawersu są uzasadnione, jednak nie wszyscy je podzielają. Podczas gdy u niektórych wątpliwości związane z ochroną środowiska rosną, inni stoją za ideą, że technologia może korzystnie wpłynąć na zrównoważony rozwój branży modowej. – Nie ma zgody co do związku między zrównoważonym rozwojem a technologią. Podczas gdy niektórzy wskazują na znaczne koszty środowiskowe, inni postrzegają modę cyfrową jako siłę destrukcyjną umożliwiającą branży modowej osiągnięcie ambitnych celów zrównoważonego rozwoju poprzez przeformułowanie systemu i zmianę starych nawyków. Do niedawna blockchain Ethereum generował szacunkowo 84 tony dwutlenku węgla rocznie, co jest porównywalne ze śladem węglowym Finlandii. Zmiana w mechanizmie konsensusu, która miała miejsce we wrześniu tego roku, zmniejszyła zużycie energii o ponad 99 proc., pokazując, jak ważny jest wybór technologii. Wybór, którego będą musieli dokonać liderzy branży modowej, gdy wejdą do metawersu. Nadszedł czas na działanie i wykorzystanie technologii z korzyścią dla środowiska. Zmiany klimatyczne nie będą czekać i my też nie powinniśmy – przekonuje Oktawian Zając, dyrektor zarządzający i partner Boston Consulting Group.
Stawić czoła wyzwaniu
Tegoroczny raport BCG i „Vogue Polska” to pierwsza tak kompleksowa analiza osadzona w kontekście ambitnych celów zrównoważonego rozwoju określonych przez branżę modową. Jej cyfrowa wersja oferuje rozwiązania, które usuwają stare nawyki konsumpcyjne i minimalizują nadprodukcję, jednak nadal stanowi dodatkowe źródło konsumpcji, które może generować koszty środowiskowe.
Świadomość technologiczna to w świecie mody nowość. Przemysł potrzebuje innowacji i zrównoważonych inicjatyw. I choć zbudowanie ich nie będzie łatwe, branża modowa nigdy nie obawiała się wyzwań. Wręcz przeciwnie, stawała się ona często motorem ważnych zmian oraz rozwoju. Nadszedł czas, aby wprowadzić innowacje w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i podniesienia agendy zrównoważonego rozwoju.
Raportowi „Metaverse & Sustainability in Fashion. Opportunity or threat?” towarzyszy sesja zdjęciowa zrealizowana na polskim Wybrzeżu w lipcu tego roku. Modelka prezentuje cyfrowe ubrania i akcesoria firmy Dressx. Z okazji publikacji raportu pojawiła się też kolekcja 25 NFT zaprojektowanych przez Magdę Butrym. Wpływy z ich sprzedaży zostaną wykorzystane do zrównoważenia emisji dwutlenku węgla podczas szczytu Business Fashion Environment Summit.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.