Dla środowiska LGBT+ agresja wpisana jest w codzienność. Jak wykazują badania, prawie 7 na 10 osób nieheteronormatywnych doświadczyło przemocy motywowanej uprzedzeniami. Gdy świadkowie takich wydarzeń zaczną reagować, ta liczba może być znacznie mniejsza.
– Doznałam ogromnego szoku i zawodu, gdy zostałam zaatakowana przez czterech mężczyzn na przystanku autobusowym. Dookoła mnie było sporo osób, ale nikt nie zareagował! Dopiero gdy sama wyszłam z opresji, a oprawcy oddalili się, świadkowie skomentowali ich zachowanie. Takie sytuacje drastycznie obnażają brak solidarności społecznej – wspomina Katarzyna Żeglicka, która została zaatakowana z powodu swojej orientacji seksualnej.
Stowarzyszenia Lambda i Miłość nie wyklucza, przytaczają twarde liczby. Aż 70 proc. osób mieszkających w Polsce uważa, że osoby LGBT+ powinny żyć tak, jak chcą, a jednocześnie tylko 26 proc. badanych ma pewność, że zareagowałoby, gdyby stało się świadkiem przemocy wobec osób nieheteronormatywnych.
W odpowiedzi organizacje ruszają z kampanią społeczną, której przekaz zawiera się w prostym haśle: „Po prostu reaguj”.
Jak zauważa Karolina Więckiewicz, koordynatorka kampanii, świadkowie napaści, zamiast reagować zdecydowanie, zgodnie ze swoimi poglądami często, wahają się i kalkulują. – Dzieje się tak dlatego, że brakuje im odpowiednich narzędzi do podjęcia działania – podkreśla.
Dobra interwencja może wyglądać różnie. Czasami obejmuje konfrontację ze sprawcą, innym razem oznacza odejście z miejsca zdarzenia i poinformowanie policji. Każda sytuacja jest inna i powinna być rozpatrywana indywidualnie, ale na stronie akcji możemy przeanalizować najczęstsze typy zdarzeń i rekomendowane przez ekspertów zachowanie.
Czy w miejscu zdarzenia znajdują się też inne osoby? Czy masz możliwość uwolnienia prześladowanej osoby z trudnej sytuacji? Czy sprawca może was śledzić? Odpowiedzi na te pytania wpływają na skuteczność działania.
Przemoc wobec osób nieheteronormatywnych niestety dotyczy także środowiska pracy, dlatego organizatorzy kampanii stworzyli specjalny rodzaj szkoleń dla firm, które mają pomóc zadbać o atmosferę w swoim zespole, ale też przygotować pracowników do pracy z klientem. Bo we współczesnym świecie napędzanym informacjami z mediów społecznościowych, agresywny, homofobiczny pracownik, oznacza nie tylko utratę klienta, ale też bolesny dla firmy w skutkach kryzys wizerunkowy. Jak zauważył dr Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich: – Przemoc ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową to problem, który dotyczy nie tylko pokrzywdzonych i sprawców, ale całego społeczeństwa. Inicjatywa, która pozwala nam przybliżyć się do celu wyeliminowania tego zjawiska, a przynajmniej zmniejszenia jego negatywnych skutków, zasługuje w mojej opinii na uznanie, szacunek i wsparcie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.