
Od kilimu Zofii Stryjeńskiej „Noc Kupały”, który przed stu lat zaprezentował polską tkaninę na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, aż po „falujące firanki” z druku 3D – lampy nowatorskiego kolektywu UAU Project.
Wystawa skupiające prace 22 artystów i artystek stała się impresyjną opowieścią o korzeniach, specyfice, ale też nowych horyzontach polskiego wzornictwa. – Ta wystawa nie jest antologią, ale raczej wizją tego, jak o polskim dizajnie możemy myśleć dzisiaj – podkreśla Katarzyna Jordan, założycielka i prezeska Fundacji Visteria, a kuratorka wystawy Federica Sala dodaje: – Naszą ambicją jest pokazanie światu, jak bardzo złożone i cenne jest polskie rzemiosło. Ta wystawa to także pierwszy krok w kierunku lepszego zrozumienia, czym jest polski design, skąd się wziął, jakie są jego główne kierunki rozwoju.
Wyjątkową rolę w spełnia nietypowa forma ekspozycji autorstwa Zuzy Paradowskiej, która przepych włoskiej willi złamała surrealną scenografią. – Lubię konfrontować, ścierać różne temperamenty. Wytrącać widza z poczucia, że wszystko jest harmonijne, że gdzieś już to widział. Jednocześnie głęboko w środku czułam się pewnie, bo wiedziałam, że prace, choć posługują się tak innym językiem, wnoszą swoje jakości – tłumaczy. Międzynarodowa prasa rozpisuje się o projekcie w superlatywach. „Interni” i „Wallpaper*” umieszczają „Romantyczny Brutalizm” w prestiżowych przewodnikach po najważniejszych wydarzeniach mediolańskiego tygodnia designu, zaś włoskie magazyny „The Door”, „Vogue” czy „Architectural Digest” publikują entuzjastyczne recenzje.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wystawa została zorganizowana w imponujących wnętrzach zabytkowej mediolańskiej willi.Na zdjęciu prace (od prawej) Grôpk, Antoniego Rząsy i Agnieszki Owsiany.

Agnieszka Owsiany przy swojej pracy.

Kuratorka wystawy, Federica Sala.

„Romantyczny
Brutalizm. Podróż
w głąb polskiego rzemiosła
i dizajnu” podczas Milan Design
Week.

W najnowszym numerze „Vogue Polska Living” znajdują się teksty uzupełniające wystawę (wersje polsko i anglojęzyczne).

Federica Sala, kuratorka wystaw i Katarzyna Jordan, założycielka Visteria Foundation.

UAU Project; Zbigniew Horbowy; Jerzy Słuczan-Orkusz; Irena Żmudzińska; Lubomir Tomaszewski; Kasia Kucharska.

Od lewej: Redaktor Naczelna „Vogue Polska” Ina Lekiewicz, Dyrektor Wydawnicza Hanna Rydlewska i podcasterka Vogue Polska Zuzanna Krzątała

Aleksander Oniszh; Maciej Gąsienica.

Zofia Chylak przy swojej pracy.

Agata Szkup, Prezes Zarządu DESA Unicum i Szymon Machnikowski Dyrektor ds. Marketingu i PR.

Anna Woźniak-Starak i Jan Ankiersztajn.

Partnerem wydarzenia była Cisowianka Perlage.

Od lewej: Zofia Chylak, Maria Oniszh, Marcin Kuberna i Aleksander Oniszh.

Partnerem wydarzenia była marka Audi.

Partnerem wydarzenia była marka Glo.


Zofia Chylak;
Filomena Smoła.

Kuratorka wystawy Federica Sala i projektanta wystawy Zuza Paradowska.

Zaloguj się, aby zostawić komentarz.