Znaleziono 0 artykułów
23.04.2025

Zaglądamy na wystawę polskiego designu w Mediolanie

23.04.2025
Marcin Rusak Studio, praca na ścianie Mikołaj Moskal, scenografia Zuzy Paradowskiej, Fot. Materiały prasowe

Od kilimu Zofii Stryjeńskiej „Noc Kupały”, który przed stu lat zaprezentował polską tkaninę na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, aż po „falujące firanki” z druku 3D – lampy nowatorskiego kolektywu UAU Project.

Wystawa skupiające prace 22 artystów i artystek stała się impresyjną opowieścią o korzeniach, specyfice, ale też nowych horyzontach polskiego wzornictwa. – Ta wystawa nie jest antologią, ale raczej wizją tego, jak o polskim dizajnie możemy myśleć dzisiaj – podkreśla Katarzyna Jordan, założycielka i prezeska Fundacji Visteria, a kuratorka wystawy Federica Sala dodaje: – Naszą ambicją jest pokazanie światu, jak bardzo złożone i cenne jest polskie rzemiosło. Ta wystawa to także pierwszy krok w kierunku lepszego zrozumienia, czym jest polski design, skąd się wziął, jakie są jego główne kierunki rozwoju. 

Wyjątkową rolę w spełnia nietypowa forma ekspozycji autorstwa Zuzy Paradowskiej, która przepych włoskiej willi złamała surrealną scenografią. – Lubię konfrontować, ścierać różne temperamenty. Wytrącać widza z poczucia, że wszystko jest harmonijne, że gdzieś już to widział. Jednocześnie głęboko w środku czułam się pewnie, bo wiedziałam, że prace, choć posługują się tak innym językiem, wnoszą swoje jakości – tłumaczy. Międzynarodowa prasa rozpisuje się o projekcie w superlatywach. „Interni” i „Wallpaper*” umieszczają „Romantyczny Brutalizm” w prestiżowych przewodnikach po najważniejszych wydarzeniach mediolańskiego tygodnia designu, zaś włoskie magazyny „The Door”, „Vogue” czy „Architectural Digest” publikują entuzjastyczne recenzje.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wystawa została zorganizowana w imponujących wnętrzach zabytkowej mediolańskiej willi.Na zdjęciu prace (od prawej) Grôpk, Antoniego Rząsy i Agnieszki Owsiany.

Agnieszka Owsiany przy swojej pracy.

Kuratorka wystawy, Federica Sala.

„Romantyczny Brutalizm. Podróż w głąb polskiego rzemiosła i dizajnu” podczas Milan Design Week.

W najnowszym numerze „Vogue Polska Living” znajdują się teksty uzupełniające wystawę (wersje polsko i anglojęzyczne).

Federica Sala, kuratorka wystaw i Katarzyna Jordan, założycielka Visteria Foundation.

UAU Project; Zbigniew Horbowy; Jerzy Słuczan-Orkusz; Irena Żmudzińska; Lubomir Tomaszewski; Kasia Kucharska.

Od lewej: Redaktor Naczelna „Vogue Polska” Ina Lekiewicz, Dyrektor Wydawnicza Hanna Rydlewska i podcasterka Vogue Polska Zuzanna Krzątała

Aleksander Oniszh; Maciej Gąsienica.

Zofia Chylak przy swojej pracy.

Agata Szkup, Prezes Zarządu DESA Unicum i Szymon Machnikowski Dyrektor ds. Marketingu i PR.

Anna Woźniak-Starak i Jan Ankiersztajn.

Partnerem wydarzenia była Cisowianka Perlage.

Od lewej: Zofia Chylak, Maria Oniszh, Marcin Kuberna i Aleksander Oniszh.

Partnerem wydarzenia była marka Audi.

Partnerem wydarzenia była marka Glo.

Zofia Chylak; Filomena Smoła.

Kuratorka wystawy Federica Sala i projektanta wystawy Zuza Paradowska.

Redakcja Vogue.pl
  1. Kultura
  2. Design
  3. Zaglądamy na wystawę polskiego designu w Mediolanie
Proszę czekać..
Zamknij