„Ladodeja” w reżyserii Oskara Sadowskiego to podróż w świat zbiorowej podświadomości inspirowanej słowiańską mitologią. Widzowie staną się częścią neopogańskiego, interaktywnego doświadczenia, przenosząc się w krainę praprzodków, gdzie władza macho-bogów konfrontuje się z odwieczną siłą kobiecości. Spektakl już w grudniu będzie można zobaczyć w Teatrze Żeromskiego w Kielcach i na festiwalu Boska Komedia w Krakowie.
Oskar Sadowski to interdyscyplinarny reżyser łączący w swojej sztuce film, teatr, operę, VR, muzykę alternatywną i działania aktywistyczne. Konsekwentnie przekracza klasyczne granice sceny, transformując przestrzenie miejskie w scenografie spektaklu. Wyreżyserował m.in. spektakl „Narkotyki” na placu Defilad w Warszawie oraz „Dziady na Mickiewicza”, za które otrzymał główną nagrodę w plebiscycie O!Lśnienia Roku 2021. Jego eksperymentalny film „Balladyna” zdobył uznanie międzynarodowych krytyków.
Technologia i sztuka w nowym wymiarze
W „Ladodei” Sadowski ponownie eksperymentuje z formą. Tytuł sztuki, wywodzący się z zapomnianego zaklęcia, odwołuje się do tworzenia rzeczywistości z „myślokształtów” i uwrażliwienia na piękno otaczającego nas świata. Reżyser, wraz z zespołem artystek i artystów, bada relację między widzem a performerem, zestawiając odwieczną siłę kobiecości z patriarchalnymi narracjami. „Ladodeja” nie unika trudnych tematów – w trakcie przedstawienia pojawiają się odniesienia do przemocy. Sadowski odważnie wchodzi w debatę o ciele, tożsamości i technologii, tworząc hybrydowe widowisko o wielowarstwowym przekazie. Paulina Pawłowska w swoim performansie dotyka granic wytrzymałości ciała, korzystając ze swojej praktyki, w której skupia się na seksualności, przyjemności i dynamikach władzy.
W spektaklu przenikają się elementy performensu, tańca, instalacji wizualno-dźwiękowej, teatru i wirtualnej rzeczywistości. AR umożliwia widzom aktywne uczestnictwo w rytuale, a scenografia wykracza poza klasyczne przestrzenie teatralne, przywołując magiczne wymiary natury, ziemi i cielesności.
Spektakl można zobaczyć 5 grudnia 2024 roku w Teatrze Żeromskiego w Kielcach, a 9 grudnia 2024 roku podczas festiwalu Boska Komedia w Krakowie.
Prapremiera światowa spektaklu odbyła się we wrześniu 2024 roku w Narodowym Teatrze Islandii w Reykjaviku. Pokaz był częścią programu Kultura Inspirująca, dofinansowanego przez MKiDN oraz Województwo Świętokrzyskie.
Reżyseria, scenariusz, koncepcja przestrzeni: Oskar Sadowski
AR i digital design: Matrix Navrot, Jagoda Wójtowicz
Choreografia i performans: Paulina Pawłowska
Voice: Sonia Roszczuk
Dramaturgia i scenariusz: Julia Nowak, Marysia Stasiak
Muzyka i przestrzeń dźwiękowa: Wydma / Mount Terror
Reżyseria światła: Gwidon Wydrzyński
Kostiumy: Metalwires
Produkcja: Filip Pawlak
Koordynator projektu: Paweł Sablik
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.