Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych: Kampania L’Oréal Paris, CPK i Right To Be
Niewybredne komentarze, ocieranie się w autobusie, niechciany dotyk – aż osiem na dziesięć Polek doświadczyło molestowania seksualnego w przestrzeni publicznej. Najwyższy czas to zmienić – dla siebie i innych. Dlatego L’Oréal Paris, Centrum Praw Kobiet i organizacja Right To Be ruszyły z kampanią społeczną i organizują szkolenia, które mają nie tylko uświadomić, czym jest molestowanie, ale przede wszystkim – jak się mu przeciwstawić.
Statystyki są porażające: 84 proc. Polek doświadczyło molestowania w miejscach publicznych – niektóre raz, niektóre wielokrotnie, jak wynika z badania* Ipsos na zlecenie L’Oréal Paris. Ale zatrważających danych niestety znalazło się tam więcej. Kiedy zapytano kobiety, czy były molestowane w przestrzeniach publicznych, „tak” odpowiedziało 41 proc. z nich. Dopiero gdy podano więcej szczegółów, okazało się, że takie doświadczenie ma za sobą ponad dwukrotnie więcej Polek – tak niska jest świadomość, że molestowaniem seksualnym jest nie tylko fizyczna napaść. Jeszcze więcej osób, bo 86 proc. respondentek, nie wie, co robić, gdy widzi sytuację, w której ktoś jest molestowany. A to szalenie ważne – 79 proc. kobiet, które były molestowane, przyznaje, że sytuację poprawiłoby, gdyby ktoś zainterweniował, ale stało się tak tylko w 31 proc. przypadków.
Z powodu ogromnej skali zjawiska i wciąż stosunkowo niewielkiej wiedzy społecznej na jego temat L’Oréal Paris, Centrum Praw Kobiet i Right To Be ruszyły z kampanią „Stand Up. Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych”.
Razem możemy zmieniać rzeczywistość
– L’Oréal Paris od ponad 50 lat w swoich działaniach stawia kobiety w centrum uwagi. Nie jest to wyłącznie dbałość o ich piękno w rozumieniu pielęgnacji i urody. To przede wszystkim zwracanie uwagi na ich prawa, miejsce w społeczeństwie, samoświadomość i poczucie własnej wartości. Wszystkie te elementy od wielu lat reprezentowane są pod hasłem idealnie oddającym nasza misję: „Bo jesteś tego warta” – mówi Dominika Nockoska, brand champion L’Oréal Paris, i dodaje: – Wierzymy w to, że siła kobiet i branie losu we własne ręce nie ogranicza się do nas samych. Wiemy, że razem możemy więcej, możemy zmieniać rzeczywistość i pozytywnie wpływać na nasze otoczenie. Molestowanie seksualne w miejscach publicznych odbiera nam siłę do działania, wpływa na naszą samoocenę, a w konsekwencji zmienia obraz świata i nas samych w tym świecie.
Pierwszym krokiem w kierunku zmiany jest zwiększenie świadomości, czym jest molestowanie w miejscach publicznych. To nie tylko fizyczna napaść, ale i zaczepki, gwizdanie, komentarze i gesty o charakterze seksualnym, zagradzanie drogi, niechciany dotyk, taki jak ocieranie się w autobusie czy przytulanie, natrętne nagabywanie o spotkanie czy numer telefonu, obnażanie się. Jak tłumaczy Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet, molestowanie to wszystkie zachowania o charakterze seksualnym, na które nie wyrażamy zgody, a które naruszają godność i tworzą atmosferę zagrożenia.
Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych: Metoda 5D
Globalna organizacja pozarządowa Right To Be opracowała metodę 5D – techniki, które można stosować pojedynczo lub łączyć. Są wsparciem dla osoby molestowanej, ale też pokazują sprawcy – oraz pozostałym świadkom zajścia – że jego zachowanie nie jest akceptowane. Składa się na nią pięć działań, które opisują hasła: dekoncentruj, dołącz innych, dokumentuj, dojdź do głosu, daj wsparcie. Szkolenia z metody 5D są dostępne online na stronie standup-poland.com, a Centrum Praw Kobiet przez cały czas trwania kampanii społecznej będzie je prowadzić w szkołach, na uczelniach, w biurach, instytucjach publicznych, jak również w kawiarniach i barach w całej Polsce.
Inauguracja kampanii odbyła się 7 września w Warszawie w Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki. Konferencję prowadziła Grażyna Torbicka, a wśród panelistów znaleźli się: Urszula Nowakowska (prezeska Centrum Praw Kobiet), Magda Mołek, Anna Karczmarczuk (prezeska IPSOS), Mateusz Banasiuk i Dominika Nockoska (Brand Business Director, Brand Champion L’Oréal Paris).
* Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L'Oréal Polska. N: 2000, marzec 2021 r.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.