Znaleziono 0 artykułów
02.09.2021

Dolce & Gabbana lansuje NFT w haute couture

02.09.2021
Fot. UNXD and Dolce&Gabbana

Pokazy haute couture przyciągają najbogatszych miłośników mody. A co by było, gdyby prezentowane na nich rzeczy… nie istniały? Czy znajdzie się ktoś gotowy wydać kilkaset tysięcy dolarów na luksus w przestrzeni wirtualnej? Domenico Dolce i Stefano Gabbana wierzą, że tak.

W ten weekend na pokazie Dolce & Gabbana w Wenecji włoski duet zaprezentował „Collezione Genesi” – kolekcję NFT składającą się z dziewięciu projektów stworzonych we współpracy z UNXD, platformą sprzedającą cyfrowe dobra luksusowe i sztukę. Pięć projektów z kolekcji „Collezione Genesi” – dwie sukienki, męski garnitur oraz dwie korony – to dzieła fizyczne zaprojektowane przez Dolce & Gabbana, posiadające cyfrowe wersje, które można wykorzystać w metawersum opisywanym przez Marka Zuckerberga jako „wirtualne środowisko, w którym można przebywać z innymi ludźmi w tych samych cyfrowych przestrzeniach”. Cztery pozostałe projekty to dzieła w całości wirtualne, zarezerwowane wyłącznie dla metawersum.

Fot. UNXD and Dolce&Gabbana

Couture dla kryptospołeczności

„Collezione Genesi” Dolce & Gabbana została zaprezentowana przed publicznością składającą się z 450 gości. Pokaz odbył się w Venice Casino podczas trzydniowego wydarzenia Alta Moda. 28 sierpnia kolekcja została wystawiona online na Unxd.com. Jak mówi założyciel i dyrektor generalny UNXD Shashi Menon, Dolce & Gabbana oraz UNXD mają nadzieję, że internetowa prezentacja przyciągnie przedstawicieli „krytpospołeczności”, czyli zamożnych inwestorów posługujących się kryptowalutami, wydających duże sumy pieniędzy na sztukę NFT. Do udziału w aukcji, która rozpocznie się 9 września o godz. 9, zgłosiły się już dziesiątki tysięcy zainteresowanych osób. Potrwa ona od 6 do 9 dni, w zależności od licytowanego projektu.

Dochodowa sztuka NFT

W ciągu ostatniego roku zainteresowanie sztuką i modą NFT gwałtownie wzrosło. Mike Winkelmann, artysta znany jako Beeple, zajmujący się sztuką cyfrową, wywołał ogromne zamieszanie na rynku, gdy dom aukcyjny Christie’s sprzedał jego obraz NFT „Everydays: The First 5,000 Days” za niewiarygodne 69 mln dolarów – trzecią najwyższą kwotę w historii wydaną na pracę żyjącego artysty. Poprzednimi były „Królik” Jeffa Koonsa, za którego w 2019 roku zapłacono 91,1 mln dolarów, oraz „Portret artysty” Davida Hockneya sprzedany za 90,3 mln dolarów, również w roku 2019. Zarówno Menon, jak i duet Dolce & Gabbana wierzą, że „Collezione Genesi” może się okazać punktem zwrotnym w historii mody, wywołując wstrząs porównywalny z tym, który dotknął świat sztuki w momencie sprzedaży dzieła Beeple’a.

Fot. UNXD and Dolce&Gabbana

NFT w świecie mody

W branży mody projekty NFT szybko zyskują przychylność kupujących i twórców. W kwietniu Kate Moss rozpoczęła współpracę z anonimowym kolektywem @MITFNT. Efektem jest cyfrowy tryptyk, na którym uchwycono przelotne mignięcie supermodelki siedzącej za kierownicą samochodu, spacerującej po lesie oraz śpiącej w łóżku. Gucci ma na swoim koncie „Arię”, zapętlone trójkanałowe wideo, dla którego inspiracją była kolekcja jesień-zima 2021. Wiosną zostało ono sprzedane na aukcji zorganizowanej przez Christie’s za 20 tys. dolarów. Dom mody Burberry zaprojektował komplet postaci i akcesoriów NFT na potrzeby gry „Blankos Block Party” stworzonej przez studio Mythical Games. Zostały wyprzedane w mgnieniu oka, a twórcy zarobili na nich w sumie prawie 400 tys. dolarów. Szacunki wskazują, że w tym roku zyski uzyskane przez rynek gier komputerowych prawdopodobnie sięgną 180 mld dolarów, z czego duża część pochodzi ze sprzedaży gadżetów używanych podczas rozgrywek, takich jak wyjątkowe awatary i skóry. Produkty NFT mają więc potencjał, by generować ogromne przychody również w branży mody.

Wysoka moda w przestrzeni wirtualnej

Mając na względzie sukces, jaki odnoszą produkty NFT związane z modą, Menon wraz ze swoimi partnerami z UNXD, ekipą, która założyła firmę stojącą za „Vogue Arabia”, zaczął zastanawiać się, czy możliwe jest połączenie NFT z haute couture.

W kwietniu zwrócił się do domu mody Dolce & Gabbana, z którym wielokrotnie współpracował przy tworzeniu „Vogue Arabia”, i zaczął przekonywać projektantów do swojego pomysłu. – Potraktowaliśmy ich zaproszenie do współpracy jako nowe wyzwanie. W modzie zawsze mieszały się różne światy, nawet te bardzo od siebie odległe, a nowe technologie fascynują nas od samego początku naszej kariery. Pomyśleliśmy, że to bardzo innowacyjny sposób na robienie tego, co kochamy – twierdzą projektanci.

Dolce & Gabbana wiedzieli, że wydarzenie Alta Moda odbędzie się w Wenecji, więc jako inspirację dla kolekcji wybrali rzemieślnicze dziedzictwo tego miasta reprezentowane przez fabrykę szkła Murano. To ono skłoniło ich do stworzenia „sukni jak ze snu”, która tak naprawdę składa się z dwóch sukni: jednej złotej, drugiej srebrnej (obie ozdobione są haftowanymi obrazami przedstawiającymi kolorowe kielichy). Ten sam temat kontynuowali w kolekcji mody męskiej Alta Sartoria. Znalazł się w niej szmaragdowy, dwurzędowy garnitur przyozdobiony eterycznymi wizerunkami wyrobów szklanych. Na potrzeby kolekcji biżuterii Alta Gioielleria zaprojektowali koronę Lion Crown, pozłacaną i obramowaną głowami lwów – które są jednym z najważniejszych symboli Wenecji – przystrojoną 26 owalnymi rubinami i dziewięcioma diamentami, oraz Doge Crown, inspirowaną wieżą zegarową na placu Świętego Marka, nazwaną na cześć dawnych władców rządzących miastem. Doge Crown również została wykonana ze srebra, pozłacana i ozdobiona niebieską emalią. Znajdują się na niej znaki zodiaku, które widać również na zegarze, siedem niebieskich szafirów oraz 142 diamenty.

Fot. UNXD and Dolce&Gabbana

Luksusowy pakiet

Każdy z projektów licytowany będzie w formie pakietu, w którego skład wchodzą: wersja fizyczna i cyfrowa, oryginalne szkice, wstęp na kolejne pokazy haute couture Dolce & Gabbana, dwutygodniowa wystawa projektów we flagowym butiku marki na Via Monte Napoleone w Mediolanie, gdzie pojawią się nazwiska kolekcjonerów, dwutygodniowa wystawa w dowolnym butiku Dolce & Gabbana na całym świecie wybranym przez właściciela oraz prywatna wycieczka po atelier Alta Moda Dolce & Gabbana w Mediolanie.

Poza tym w kolekcji znajdują się cztery projekty, które występują tylko w wersji cyfrowej: Impossible Tiara, w skład której wchodzą dwa duże szmaragdy, 60 mniejszych czerwonych szmaragdów oraz 713 turkusowych turmalinów, i trzy kurtki Impossible Jacket: połyskujące projekty mody męskiej, które – podobnie do fizycznych sukien i garniturów – reprezentują barokowy wenecki kunszt. Inwestorzy, którzy je zakupią, otrzymają ich szkice oraz te same dodatki, które oferowane są wraz z projektami sprzedawanymi zarówno w wersji cyfrowej, jak i fizycznej. Tworząc platformę, na której odbędzie się aukcja kolekcji, firma UNXD brała pod uwagę kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Zbudowała więc Polygon, technologię blockchain, która jest o 99 proc. bardziej energooszczędna niż takie kryptowaluty jak bitcoin czy ethereum, znane z wysokiego zużycia energii. – Proces twórczy wyglądał tak samo jak wtedy, gdy tworzymy fizyczne projekty, ale efekt końcowy został przeniesiony do wirtualnej rzeczywistości i przetłumaczony na język cyfrowy, dzięki czemu granice między tymi dwoma światami zostały zatarte. Czy to nie fascynujące? – mówią Dolce i Gabbana.

Projekty NFT stworzone przez Dolce & Gabbana są pionierskie, ale – w przeciwieństwie do propozycji znajdujących się w ofercie Alta Moda Couture – nie będą niepowtarzalne. – Właśnie dlatego kolekcja nazywa się „Genesi”. To dopiero początek – mówi Menon.

Dana Thomas
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Dolce & Gabbana lansuje NFT w haute couture
Proszę czekać..
Zamknij