W strzelaninie z 16 marca w trzech spa w Atlancie zginęło osiem osób, w tym sześć kobiet pochodzenia azjatyckiego. Odpowiedzią na nienawiść na tle rasowym jest hasztag #StopAsianHate. Poprosiliśmy 12 modelek i projektantów mody, m.in. Phillipa Lima, Annę Sui i Jasona Wu, by wyjaśnili, dlaczego inkluzywność w branży jest tak istotna.
1. Phillip Lim, projektant
Nie możemy dłużej oddzielać tego, kim jesteśmy, od tego, co robimy. Powinniśmy żyć w prawdzie, celebrować ją i dawać z siebie to, co najlepsze, i w pracy, i jako część naszych społeczności.
2. Anna Sui, projektantka
Musimy zwiększyć świadomość problemu, uczyć się tolerancji i akceptacji. Byłoby wspaniale, gdyby dzięki temu wszyscy utalentowani studenci projektowania pochodzenia azjatyckiego pokazali światu swoje kolekcje.
3. Soo Joo Park, modelka
Przemysł modowy stara się być reprezentatywny, z różnym skutkiem. Często upraszcza tożsamość poszczególnych osób, by dało się je łatwiej zaszufladkować. To chyba główny powód, dla którego rozjaśniłam włosy.
Dzięki kreatywnej energii możemy przypominać światu, że nie jest monolitem, ale złożoną strukturą. By walczyć z antyazjatycką przemocą i retoryką, dobrze byłoby pokazywać cały wachlarz azjatyckich kultur i doświadczeń oraz dzielić się osobistymi historiami.
4. Fernanda Ly, modelka
Przestańcie nas ignorować, bo tak jest wam wygodnie. Proszę, zrozumcie, że my też jesteśmy ludźmi o bogatej historii, nie jesteśmy obywatelami drugiej kategorii, którzy istnieją jedynie dla waszych korzyści.
5. Carol Lim i Humberto Leon, założyciele Opening Ceremony
Jako Amerykanom pochodzenia azjatyckiego często kazano nam ignorować nasze poglądy, asymilować się i akceptować narzucane nam podziały. Dość tego! Nasi przodkowie zbyt ciężko pracowali i zbyt długo byli uciszani. Teraz my, młode pokolenie, musimy się temu przeciwstawić. Twierdzenie, że musimy się asymilować, jest błędne – jesteśmy dumni z kultury płynącej w naszych żyłach, z tego, co sprawia, że jesteśmy sobą.
Istnieje różnica pomiędzy szacunkiem dla kultury a jej wykorzystywaniem. Jest wiele firm, których właściciele są biali i które traktują naszą kulturę jako ozdobę, nic nam w zamian nie dając, a wręcz wybielając naszą historię i sztukę. Takie zachowania utrwalają rasizm systemowy.
Ludzie odpowiedzialni za rasistowskie zachowania muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności.
6. Jason Wu, projektant
Gdy dorastałem, reprezentacja Azjatów w modzie była niewielka. Jeszcze nigdy zmiana i akceptacja nie były tak potrzebne jak teraz. Nie możemy zgadzać się na rasizm i brak tolerancji.
7. Prabal Gurung, projektant
By moda zrobiła postęp w drodze do inkluzywności i różnorodności, co najmniej 50 proc. decyzyjnych stanowisk powinno być zajętych przez osoby innej rasy niż biała. Podejmowane wysiłki nie mogą być powierzchowne i ograniczać się tylko do eksponowanych stanowisk.
Ważne jest, by przemysł modowy podjął działania systemowe, a nie ograniczał się do chwilowych rozwiązań. Mam przez to na myśli, że bezustannie musimy opowiadać historie marginalizowanych ludzi. Świat mody musi w końcu pozbyć się patriarchalnej i kolonialnej soczewki, przez którą patrzy na rzeczywistość. Musimy walczyć z opresywnymi normami dotyczącymi piękna, płci, rasy i elitaryzmu, by przyszłość była bardziej sprawiedliwa.
8. Robert Wun, projektant
Ciągle pamiętam rasizm, z jakim spotkałem się w przemyśle modowym, ze strony kogoś, dla kogo najważniejszą rzeczą było ustalenie, z jakiej części Chin pochodzę, zamiast rozmowy o mojej kolekcji.
Czuję, że największym problemem jest normalizacja antyazjatyckiego rasizmu. Jako ludzie pochodzenia wschodnioazjatyckiego doświadczamy dehumanizujących założeń dotyczących naszej pozycji społecznej i różnic kulturowych.
9. Tao Okamoto, modelka i aktorka
Prawie każde ubranie na świecie w którymś momencie swojej produkcji było dotykane przez osobę pochodzenia azjatyckiego, co często jest niedoceniane. Nie jesteśmy jedynie siłą roboczą, ale żyjącymi istotami, takimi samymi jak ludzie wywodzący się z innych miejsc. Przemysł musi zwrócić uwagę na problemy z przestrzeganiem praw człowieka, które pojawiają się podczas procesu powstawania ubrań. Trzeba rozpocząć dyskusję na ten temat, nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale na całym świecie, również w Azji.
10. Mona Matsuoka, modelka
W modzie pracuję od dłuższego czasu i wiem, że hejt wobec osób azjatyckiego pochodzenia jest poważnym problemem. Boję się o swoich przyjaciół i całą społeczność, boję się narastającej fali hejtu. Media powinny poświęcać więcej uwagi historiom kobiet i mężczyzn, którzy zostali zamordowani, ranni, którzy byli maltretowani, tak by ludzie zrozumieli, skąd pochodzimy, zamiast wyjaśniać, czym kierował się oprawca, morderca. Co byście zrobili, gdyby chodziło o waszych krewnych? Waszych przyjaciół? Waszą społeczność?
11. Yoon Ahn, projektantka
Gdy słyszymy słowo „rasizm”, często nie przychodzi nam nawet do głowy, że dotyczy też Azjatów. Problem zaczął być zauważany dopiero teraz, gdy mniejszość pochodzenia azjatyckiego zaczęła doświadczać tragicznych strat, które są rezultatem prowokacyjnych wypowiedzi Donalda Trumpa. Choć Azja jest postrzegana jako ważny rynek dla przemysłu odzieżowego, wpływ azjatyckiej kultury na historię mody jest często pomijany.
12. Rejina Pyo, projektantka
Nie wiem, jak odpowiadać na rasizm. Jest obecny w każdym aspekcie naszego życia. Nawet w naszej najbliższej rodzinie i przyjaciołach zakorzenione są mylne założenia, będące przejawem antyazjatyckiego rasizmu. Normalizacja tego zjawiska doprowadziła do tego, że sama często nie reagowałam, gdy padałam jego ofiarą w brytyjskim przemyśle modowym.
Jeżeli chcemy pozbyć się rasizmu, ksenofobii i stygmatyzowania, na które tak często przymykamy oko, musimy działać razem. Możemy też wspierać różne organizacje, np. Stand Up To Racism lub End The Virus of Racism.
Jak okazać wsparcie?
Możesz dokonać wpłaty na rzecz AAPI Community Fund, który wspiera społeczności pochodzące z Azji i Oceanii mieszkające w Stanach Zjednoczonych.
Możesz też wesprzeć brytyjską organizację non profit End The Virus of Racism walczącą z rasizmem dotykającym ludzi pochodzących z wschodniej i południowo-wschodniej Azji.
Więcej informacji znajdziesz w dokumencie The Racism is a Virus Toolkit opublikowanym przez organizację non profit Act to Change, wspierającą społeczności azjatyckie w walce z rasizmem.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.