Gięte albo gładkie, matowe lub lśniące, z pozoru masywne, w rzeczywistości lekkie – wybieramy 10 najpiękniejszych elementów wystroju wnętrza, które zostały wykonane z metalu.
Regał Free Hand: Wolnomyśliciel
Design w wydaniu marzyciela i outsidera – projekty Thomasa Ballouheya są niepokorne i nieprzewidywalne. Absolwent wydziału Contextual Design na Design Academy Eindhoven bierze na warsztat przedmioty codziennego użytku i metody ich produkcji, a potem interpretuje, by mogły funkcjonować poza stereotypami. Regał Free Hand to popis wolnomyślicielstwa. Mebel działa jak krzywe zwierciadło. Został wykonany przez cięcie plazmowe i spawanie aluminium. Mocno w trendach, nie tylko jeśli chodzi o wykończenie, lecz także glam estetykę lat 90. minionego wieku.
Lampa Misalliance: Industrialna
Marka Lexavala została stworzona przez Jakuba Szkaradka, który kocha technologię, tworzenie prototypów i badanie procesów. Seria lamp Misalliance jest jedną z najpopularniejszych w portfolio marki. Ma industrialny sznyt, ale jednocześnie precyzję i jakość właściwą produktom luksusowym. Lampa występuje w różnych kolorach i wykończeniach, w tym polerowanym aluminium, i czterech wariantach długości: 70 cm, 100 cm, 130 cm, 160 cm.
Stoły LT-02: Odbicia
Sabourin Costes to paryskie studio założone przez Paolę Sabourin i Zoé Costes. Dzięki holistycznemu podejściu tworzy zarówno przedmioty, jak i wnętrza, a ich umiejętność łatwego poruszania się w małych i dużych skalach wynika z interdyscyplinarnych doświadczeń z klientami, takimi jak Hermès czy Chanel. LT-02 to zestaw dwóch, zrośniętych ze sobą kaskadowo stołów, które manipulują odbiciami i zniekształceniami otoczenia. Trochę jak lustrzana kałuża, idealna do stylu avant basic.
Taboret projektu Jana Ankiersztajna: Własnoręcznie
Projekty poznaniaka, absolwenta Design Academy Eindhoven, to wypadkowa wizjonerskich pomysłów i możliwości warsztatu. Wszystkie wykonuje własnoręcznie, na bazie licznych prototypów, które traktuje jak trójwymiarowe szkice. Na pierwszy rzut oka obiekty Jana Ankiersztajna sprawiają wrażenie masywnych odlewów, ale wcale takie nie są. Puste w środku, zostały wykonane za pomocą klasycznych technik kształtowania blachy. Powierzchnia każdego jest niepowtarzalna, bo gesty, ślady narzędzi, są utrwalone na uformowanej blasze. Każdy przedmiot jest sygnowany podpisem i numerem seryjnym.
Krzesło Curial: Brutal
Rick Owens to nie tylko twórca śmiałej estetyki w modzie. Pierwszą kolekcję mebli stworzył w Paryżu, a cała przygoda zaczęła się jeszcze wcześniej – w Stanach Zjednoczonych, kiedy zaczął robić meble do swojego loftu. Design
Owensa można postrzegać jako bezpośrednie przedłużenie kolekcji z wybiegów. Projektant wybiera subtelne i rzadkie materiały – od poroża jelenia przez alabaster po drewno i kamień – i monochromatyczne palety. Curial to signature piece artysty – brutalistyczną formę w edycji ośmiu egzemplarzy wykonał w aluminium.
Lampa Chiara: Latarnia
Zaprojektowana w 1969 r. przez Mario Belliniego, twórcę ikonicznej sofy Camaleondy, lampa podłogowa Chiara reedytowana przez Flos składa się z cylindrycznej podstawy i odbijającego światło daszka skonstruowanych z wycinanej laserowo stali nierdzewnej, wykończonej od wewnątrz nieprzezroczystą białą folią z tworzywa sztucznego. Czarna uszczelka biegnąca wzdłuż całego profilu lampy podkreśla jej niecodzienne linie jak lamówka. We wnętrzu całość prezentuje się jak olbrzymia latarnia emanująca wewnętrznym i zewnętrznym światłem.
Wazon Pressure: Ciśnienie
Tim Teven wykorzystuje deformację materiału pod ekstremalnym naciskiem jako narzędzie do projektowania. Wazony z serii Pressure są wykonane z rur stalowych, które są miażdżone pod ekstremalnym ciśnieniem 45 ton. Dzięki temu zimny i sztywny materiał nabiera plastyczności i pojawiają się w nim piękne fałdy. Każda forma jest jedyna w swoim rodzaju i ma niedoskonałości.
Krzesło Spade: Trójnóg
Oparcie krzesła Spade zaprojektowanego przez Faye Toogood przypomina rączkę szpadla (stąd zapewne nazwa), a rachityczna i stabilna jednocześnie sylwetka przywodzi na myśl klasyczny, trójnożny stołek do dojenia i kojarzy się z konstruktywną pracą. Pierwotnie wykonane w jaworze dla Assemblage 1, zostało odlane w odpornym na korozję aluminium i anodowane, dzięki czemu ma nieregularną, poczerniałą powierzchnię.
Lustro Tafla: Lód
Ciężko wyobrazić sobie selekcję obiektów ze stali bez Oskara Zięty, twórcy unikalnej technologii FiDU, polegającej na swobodnej deformacji metalu spowodowanej wysokim ciśnieniem wewnętrznym. Dzięki temu procesowi powstają przedmioty o dużej trwałości, ale subtelnej strukturze. Lustra z kolekcji TAFLA są mniej znane niż kultowy taboret Plopp, ale bardziej abstrakcyjne. Można je aranżować w kompozycje lub instalować samodzielne, a różne serie mają różny charakter – od tych z połamanymi krawędziami, ostrych, przywodzących na myśl kawałek lodu, po miękkie, organiczne.
Seria Thomasa Gayeta: Konstruktywizm
Oda do konstruktywizmu. Thomas Gayet bada proporcje i równowagę przez tworzenie przedmiotów z formatek 12 mm aluminium. Seria złożona z krzeseł, stolików i ławek jest wynikiem doświadczeń w ramach ograniczonego repertuaru środków. Aluminium jest tu połączone śrubami, które bez problemu pozwalają na ponowny demontaż i montaż mebli.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.