Dla Karoliny Częczek, współtwórczyni nowojorskiego biura Only If, architektura to punkt wyjścia do opowiadania historii o ludziach i miejscach. Dlatego w jej projektach ważniejsze od wykresów i tabel są potrzeby i marzenia mieszkańców. Specjalnie dla nas architektka wybrała kilka ulubionych projektów, które wpisują się w jej wizję.
Elementem wspólnym wybranych przez Karolinę Częczek przedmiotów jest funkcjonalność. Z niej wynika geometryczna estetyka, cecha charakterystyczna modernistycznego designu. Każdy z projektów jest zarówno obiektem indywidualnym, jak i organizującym przestrzeń, dopełnieniem architektury. Nieprzypadkowo większość ulubionych form została zaprojektowana przez architektów, a wybrane przedmioty reprezentują tylko część ich twórczości. Oto ulubione perełki architektki.
Półki 606 Universal Shelving System, Dieter Rams dla Vitsœ, 1960: Myślenie modułowe
606 Universal Shelving System to ponadczasowy projekt modularnego systemu półek, szafek i szuflad z giętego metalu, który produkowany jest nieprzerwanie od lat 60. minionego wieku. Autorem systemu jest niemiecki architekt i projektant Dieter Rams, który oprócz współpracy z Vitsoe zrewolucjonizował design urządzeń elektronicznych w firmie Braun. Ja swój pierwszy, pojedynczy element systemu zakupiłam 10 lat temu. Z każdą przeprowadzką rozbudowuję go o nowe moduły, planując, że zostanie on ze mną do końca życia.
Radio The Wandanlage, Reimagined, Virgil Abloh dla Braun, 2019: Radio nowy świat
Oryginalny model radia the Wandanlange został zaprojektowany w 1961 r. przez Dietera Ramsa dla firmy Braun. Wszystkie elementy zestawu – radio z wyeksponowanym automatem szpulowym, głośniki, wzmacniacz oraz gramofon zaprojektowane są tak, aby idealnie wpasować się w system półek Vitsoe. Współczesną wersję radia w 2021 r. zaprojektował Virgil Abloh, architekt i projektant mody, wykorzystując nowe materiały. Abloh nie był jedynym designerem inspirującym się Ramsem. Również John Ives, główny projektant Apple'a, wskazuje na projekty Ramsa jako wzór, który naśladuje.
Stół AVL Workbench, Joep van Lieshout dla Lensvelt, 2020: Poliester i kolor
Stół zaprojektowany przez artystę Joepa van Lieshouta we współpracy z firmą Lensvelt jest niesłychanie prostą formą, obok której nie sposób przejść obojętnie. Stół wykonany jest z poliestru, którego surowe wykończenie na nogach kontrastuje z gładkim blatem. Geometryczny charakter mebla i mocny kolor sprawiają, że staje się on elementem architektonicznym definiującym przestrzeń. To kwintesencja tego, w jaki sposób myślę o roli mebli we wnętrzach.
Konsola K93, Maarten van Severen, 1993: Prosta geometria
Maarten van Severen jest jednym z moich ulubionych projektantów. Konsola jest częścią większej kolekcji geometrycznych mebli wykonanych z woskowanych płyt aluminiowych. Jej prosta, ponadczasowa forma przywodzi na myśl sztukę Donalda Judda. Przesuwany panel frontowy nigdy w całości nie zasłania zawartości mebla. Ja ustawiłabym w niej kolekcję kryształowego szkła.
Wazon Savoy, Alvar Aalto dla Ittala, 1936: Jak kwiat
W moim zestawieniu nie mogło zabraknąć elementu szklanego. Waza Savoy to zwycięski projekt fińskiego architekta Alvara Aalto na wystawie światowej w Paryżu w 1936 r. Każdy wazon wykonany jest z bezołowiowego szkła kryształowego, dmuchany ustami, a następnie ręcznie cięty, zanim przejdzie kilka polerowań. Podczas gdy sam wazon pozostaje niewidoczny, jego falisty kształt, inspirowany fińskimi jeziorami, naśladuje naturalne ułożenie kwiatów.
Łazienka, Sabine Marcelis dla De Kort Van Schaik, 2020: Color power
Sabine Marcelis jest jedną z najciekawszych projektantek obiektów użytkowych i nie tylko. Jej sześciany i lampy wykonane z żywicy oraz współprace z IKEA i markami modowymi zna wiele z nas. Moim ulubionym projektem Sabine jest łazienka, w której zatarła granicę pomiędzy meblem a architekturą, projektując wannę, prysznic i umywalkę jako monolityczny element. Czekam z niecierpliwością na jej kolejne projekty.
Meble ogrodowe Pallisade, Ronan i Erwan Bouroullec dla HAY, 2019: Metalowy ogród
Jestem fanką projektów braci Bouroullec, a ich współpraca z HAY ułatwiła dostęp do ich projektów większej liczbie osób. Od momentu zobaczenia mebli Pallisade chciałam, aby znalazły się w moim ogrodzie. Prosta forma i materiał oraz galwanizowany metal pasują do mojej estetyki. Uważam, że nie tylko materiał, ale także design tych mebli przetrwa w dobrej formie wiele lat, stając się klasykiem.
Lampa Bachetta Magica, Marionanni dla Viabizzuno, 2009: Za dotknięciem czarodziejskiej różdżki
Nazwa „czarodziejska różdżka” dobrze oddaje wszechstronność tej lampy. Jej minimalistyczna forma pozwala na indywidualną aranżację jako element wiszący lub naścienny, wertykalny lub horyzontalny, pojedynczy lub powtarzalny. Pięknym detalem jest drukowana płytka PCB wyeksponowana na jednym z końców. Lampy tego rodzaju bardzo często wykorzystuję w moich projektach.
Zasłony Petra Blaisse/Inside Outside, 1988: Zasłonięte, odsłonięte
Zasłony holenderskiej projektantki Petry Blaisse to dla mnie klasyk designu. Tworzone indywidualnie na potrzeby konkretnych budynków są elementem definiującym przestrzeń. Wykonane w wielkich formatach i często z nietypowych, industrialnych materiałów stają się częścią architektury. Najciekawsze zasłony powstały dla budynków OMA oraz na Biennale Architektury w Wenecji w 2012 r. To dzięki Petrze zaczęłam używać zasłon jako elementu projektowego, a nie dekoracyjnego.
Więcej inspiracji znajdziecie w pierwszym wydaniu magazynu „Vogue Polska Living”. Do kupienia w salonach prasowych, online z wygodną dostawą do domu oraz w formie e-wydania.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.