Znaleziono 0 artykułów
29.04.2025

Postfotograficzne kolaże zdjęć Weroniki Gęsickiej komentują rzeczywistość

29.04.2025
Praca Weroniki Gęsickiej: Bez tytułu #5 z cyklu Ślady, 2015-2017.

Manipulacje, których artystka Weronika Gęsicka dokonuje na archiwalnych zdjęciach, przyniosły jej imponującą kolekcję nagród i wyróżnień na międzynarodowych festiwalach fotografii i miejsce w prestiżowych kolekcjach sztuki. Latem pokaże wystawę „Encyklopedia” na Rencontres d’Arles.

Weronika Gęsicka jest doceniana, bo jej surrealistycznym postfotograficznym kolażom równie trudno się oprzeć jak dobremu horrorowi podszytemu w dodatku wyrafinowanym czarnym humorem. Do tego zajmuje się jednym z najbardziej aktualnych tematów, jakie można obecnie podjąć w sztuce. Geologowie twierdzą, że wkroczyliśmy w erę antropocenu. Wiemy już, że jest to nie tylko czas narastających problemów na linii człowiek – natura, lecz również epoka heroldów faktów alternatywnych w rodzaju Donalda Trumpa, wiek totalnej manipulacji obrazem rzeczywistości, kryzysu pojęcia prawdy, a także, last but not least, fotografii. Powiedzieć, że wierzyć w zdjęcia jest dziś ryzykownie, to nic nie powiedzieć. Jeżeli w fotografii pozostało coś, w co wierzyć warto, to w jej wymiar artystyczny. I tu do akcji wkracza Weronika Gęsicka. Jej prace świetnie chwytają nastrój współczesności, w której rzeczywistość wydaje się coraz bardziej nierzeczywista, zaczyna przypominać sen, a może nawet koszmar, zaś niepewność dotyczy nie tylko przyszłości, lecz również przeszłości. Czy w epoce postprawdy i halucynacji sztucznej inteligencji możemy ufać wspomnieniom?

Praca Weroniki Gęsickiej: Bez tytułu #52 z cyklu Ślady, 2015-2017.

Weronika Gęsicka pokaże wystawę „Encyklopedia” podczas Rencontres d’Arles

W lipcu, podczas jednego z najważniejszych festiwali fotografii w Europie – Rencontres d’Arles – Weronika Gęsicka pokaże wystawę „Encyklopedia”. W najnowszym projekcie bierze na warsztat słowniki i leksykony, w których chcielibyśmy widzieć filary nowoczesnej, sprawdzonej wiedzy o świecie – i pokazuje, jak w konstrukcje owych filarów wplecione są wątki fikcji i zuchwałych konfabulacji.

Weronika Gęsicka, Emerson S. LaSalle, z cyklu Encyklopedia, 2023-2025.

W najnowszym projekcie Weronika zajmuje się instytucją encyklopedii – jednym z flagowych wynalazków Oświecenia, kompendium obiektywnej, naukowo potwierdzonej wiedzy, z którą nowoczesny człowiek wyruszał w marsz ku przyszłości i postępowi. Idea zebrania w jednym miejscu całej wiedzy jawi się jako utopia, a artystka lubi poszukiwać pęknięć w utopijnych konstrukcjach. Te poszukiwania doprowadziły ją do zainteresowania zagadnieniem fałszywej wiedzy, a idąc tym tropem, trafiła na fenomen zmyślonych haseł w encyklopediach i leksykonach.

Hasła, które nie mają pokrycia w rzeczywistości, pojawiały się od początku ruchu encyklopedycznego; znaleźć je można w najbardziej godnych zaufania wydawnictwach. Wśród rzetelnie przygotowanych artykułów ukryte są biografie nieistniejących osób, zmyślone stworzenia, niemożliwe fenomeny i zdarzenia, które nie miały miejsca. Niektórzy redaktorzy wprowadzili je dla żartu, inni – żeby zostawić w publikacji rodzaj odcisku palca, znaku wodnego, zabezpieczenia przed plagiatem. Zdarzało się też, że autorzy leksykonów, którym płacono od wiersza, pisali fałszywe hasła po prostu dla pieniędzy.

Bez tytułu #18 z cyklu Ślady, 2015-2017.

Do współpracy przy ilustrowaniu zmyślonych haseł Weronika zaprzęgła sztuczną inteligencję.


(Fot. Pion Studio)

Cały tekst znajdziesz w nowym wydaniu „Vogue Polska Living”, który możesz teraz zamówić z wygodną dostawą do domu

Stach Szabłowski
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. Postfotograficzne kolaże zdjęć Weroniki Gęsickiej komentują rzeczywistość
Proszę czekać..
Zamknij